Ga naar inhoud
  • 0

Piep rechtsvoor


Hugh

Vraag

ha,

 

Misschien heeft een van jullie dit ook eens meegemaakt;

Bij 'zacht' rijden (inparkeren/uitrollen/woonwijk) hoor ik rechtsvoor iets piepen, niet constant, maar op de 'draaiing' van het wiel. Alsof er iets aanloopt. Het is alleen te horen als het geluid van de motor stationair/lage toeren is.

Het gebeurt niet als ik rem en als ik het wiel vrij laat draaien (auto op krik) hoor ik niets.

 

Iemand enig idee; (wiellager versleten/remklauw blijft hangen/...)

 

henk

 

3bg variant, 1.9tdi, 250k, 2002

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb je onlangs nieuwe remschijf en blokken geplaatst?

 

Waarschijnlijk remblokje dat tegen je schijf aanloopt , is vrij irritant ( heb ik ook wel eens gehad) je hoort het ook als je een bocht maakt , bv rotonde?

Ik ben er gewoon mee blijven rijden slijt vanzelf.

 

Anders ff remblokken opnieuw plaatsen , wel ff goed schoonmaken alles met remmen reiniger.

 

Groet Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor de reacties;

 

de laatste 30k km zijn er geen andere blokken/schijven op gekomen. Het gepiep gebeurd niet alleen bij bochten; ook bij rechtuit 'langzaam' rijden.

wat ook opviel is dat het pas na een tijdje rijden is; dus als de bewegende delen 'warm' zijn.

 

goed, zolang het alleen bij een piep blijft zal het wel loslopen; letterlijk... :D

 

henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update over m'n piep probleem; nu we er wat beter op letten lijkt het alleen te gebeuren bij een (langzame) bocht naar rechts, en wat meer als je net daarvoor de rem in hebt getrapt. Dus het lijkt wel remsysteem (warm) gerelateerd te zijn. Verder krijgen we nu ook af en toe de melding 'bremsen prüfen', een paar keer achter elkaar en dan een tijd niet meer....

 

Dus ik ben er maar eens onder gekropen met de volgende cijfers; (blikken platen lopen btw niet aan)

 

schijf (mm) buitenste blok voering (mm)

RV 21.8 | 9.0

RA 8.0 | 7.9

LV 21.7 | 7.8 (schijf zat los van naaf)

LA 7.1 | 7.4 (schijf zat los van naaf)

 

Ik ben benieuwd of iemand meer kan zeggen over de volgende vragen:

 

-Is alles toe aan vervanging; op winparts.nl las ik een nominale maat van 25mm en een minimum van 23mm; zijn de schijven 'versleten'?!

zijn er regels voor wanneer het handig is alles te vervangen; de schijven gaan al 251k km mee!

-Wat zijn slijtagesnelheden van blokken; het voorste stel zit er al vanaf de 164k op; 87.000km;

de achterste set heb ik bij kwikshit laten vervangen (merk ABS) bij 226k; dus nog 'maar' 25.000 km.

Hoe kan het dat ze dezelfde slijtage hebben nu; de achterblokken zijn al wat verder. Slijt achter sneller; is ABS een sneller slijtend merk dan oem; kan de kwikshit er 'per ongeluk' geen nieuwe blokken op hebben gezet.....

-Bij welke blokdikte worden ze verantwoord vervangen; nieuwe hebben ~17 mm voering; waar zit de slijtsensor; bij de 7/8mm?!

-Als de schijven na het demonteren van de wielen los op de naam zitten; is dat een probleem... of kan dat?!

-Is remolie vervangen gebruikelijk bij nieuwe blokken; om het jaar of bij een aantal km... ik ben er achter dat het niet bij een grote beurt gebeurt.

 

Ik heb dus nooit een auto lang genoeg gehad om me hier druk over te maken; onze passat is een blijvertje (ondanks een grote beurt/ de d-riem die aan de beurt is en dus waarschijnlijk 4 schijven en 8 blokken....)

 

Ok, veel vragen weer; ik hoop dat iemand wat zinnigs wil schrijven!

 

fijne dag

 

henk

 

3bg variant, 2002, 1.9tdi 251k (doel: 333k :))

-

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo :shock: Dat is een heel verhaal geworden :D

 

Ik zal proberen zo veel mogelijk vragen te beantwoorden,

 

251.000 km met de zelfde schijven lijkt me sterk?? Alhoewel ik betwijfel of ze achter ooit zijn vervangen??? ( 7/8 mm voor de schijven is erg dun!!!) advies is zo snel mogelijk vervangen voor dat ze breken :shock:

 

Schijven voor zijn nog wel oke , de marge die ze opgeven is min 23 mm , maar als je toch eenmaal bezig bent vervang dan de hele handel , en laat het niet bij kwikshit doen!!!

 

Slijtage snelheid ligt ook aan je zelf , hoe rijdt je , moet je veel remmen enz.....

Bij welke blokdikte moeten ze vervangen worden? Tja de met de remindicatie die op de blokken zitten zal als ie een melding geeft de blokken vervangen moeten worden om van die melding af te komen :D

 

En remolie altijd om de 2 jaar verversen, dit omdat remolie vocht aantrekt.

 

Ik hoop dat ik op de meeste vragen een antwoord heb gegeven anders mischien nog iemand anders suggesties?? :mrgreen:

 

 

Groet en succes

 

Ps , het geeft niet dat de schijven los van de naaf zitten , als je de wielen erop zet worden ze weer tegen de naaf aan gedrukt :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je schijven zowel voor als achter zijn op, voor is min 23mm(nieuw 25mm) en achter minimaal 8mm(nieuw 10mm)

 

251dkm zullen er idd wel niet door de remmen zijn gegaan.. blokken vervangen als ze op zijn.. als je dat kan met nog maar 1mm dan mag dat, gemiddeld worden ze vervangen met een mm of 4

 

Vergeet NIET dat de blokken binnen/buiten een verschillende slijtage kunnen hebben..!!!

 

In jouw geval zou ik gewoon alles vervangen door nieuw, dus rondom schijven en blokken..

 

Dat de schijven los op de naaf zitten is normaal.. af en toe zit er nog een schroefje in maar meestal is die ook eens afbroken.. schroefje is alleen als hulp dat de schijf niet verdraait tov de naaf bij montage van de wielen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden