Ga naar inhoud
  • 0

Distributieriem 2.0 FSI voortijdig geknapt


Anton

Vraag

Tijdens onze vakantie in Frankrijk is de distributieriem van onze Passat 2.0 FSI geknapt. :(

Volgens instructieboekje dient deze bij 180000 km te worden vervangen, huidige stand 172000.

Onze VW service garage is geen dealer meer, en heeft via een bevriende dealer coulance gevraagd bij VW, maar die doen er niets meer mee. Vind ik overigens helemaal niet correct, het jezelf houden aan de serviceintervals biedt dus geen enkele garantie! :cry:

Men adviseert ons een vervangende stripmotor. Een fabrieksnwe kost ca 4200 ex (en ex montage!), maar dan krijg je ook 2 jaar volle garantie. Of een gebruikte stripmotor a 2300 ex. Beide + ca 2,5 dag werk!

Na het doorlezen van een aantal onderwerpen op dit forum vraag ik me af of alleen een revisie cylinderkop zou volstaan? Of is aannemelijk dat ook dusdanige schade aan zuigers en/of krukas is ontstaan dat echt de hele motor vervangen moet worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ook ik heb met mijn 2.0 FSI uit 2006 heeft de 180.000 niet gehaald. Distributieriem brak bij 177.000 km. Heb door de dealer een andere motor in laten zetten. Koste mij 4000 euro. Geen coulance van VW. VW das Auto aber ohne gewahr.

Had ik maar eerder naar deze site gekeken en had ik hem al eerder laten vervangen of in ieder geval om de 6 jaar ongeacht het aantal km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Bert, spijtig dat je ook dezelfde pech hebt gehad. Echter de €4000 valt eigenlijk nog mee, zeker gezien jouw opmerking dat de dealer dit doet.

Ik kreeg destijds een aanbieding van €7000 voor een fabrieksnieuwe motor of €5000 voor een gereviseerde motor, en dat bij een niet-dealer.

Een andere optie was er volgens hen niet. Uiteindelijk was ik met veel zelfdoen en hulp van een revisiebedrijf nog ruim 4000 euro kwijt.

Maar ik rijd er nog steeds mee, bijna 60000km sinds het knappen. Alleen gaat af en toe het lampje van de uitlaatgas aan, zeker als ik een aanhanger erachter heb gehad. En dat probleem had ik voorheen niet.

Maar volgens mij hebben wij samen gewoon echt pech gehad, en komt een geknapte riem maar sporadisch voor. Anders zouden er wel veel meer mensen reageren in deze forums.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Staat er in jullie boekje ook iets zoals; DB wissel bij 150k of 5 jaar. Maar bij 120k laten controleren? Zoiets staat nl in mijn boekje (2.0tdi bmp).

 

Hoe dan ook mooi klaute als zoiets overkomt.

 

Ik zie dan zelf dat vw zegt dat de DB wissel bij 120k gedaan moet worden, of de dealer heeft hem gecontroleerd en aangegeven dat bij 150k prima is, maar dat zullen ze nooit doen (denk ik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

tuurlijk staat er in het boekje een interval, alleen vaak blijkt dat dat niet gehaald word, zoals bij de 2.0FSI, dan zegt men(naar ervaring) max 150dkm of controleren vanaf 150dkm, nou.. geen enkele garage neemt een controle-rij-maar-door-risico, dus wordt ie bij ca 150dkm vervangen.. voor die tijd/150dkm zijn er volgens mij nog geen geknapte riemen geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tijdje terug bij 150dkm een beurt bij de VW dealer laten doen. Had al aangegeven dat er goed naar de distributieriem gekeken moest worden.

Volgens de dealer hoefde deze nog niet vervangen te worden, zag er nog goed uit. Toch zit ik er ook aan te denken dit voortijdig te laten doen.

 

Boekje (2.0 FSI) zegt inderdaad vanaf 120k controleren, vervangen bij 180k.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden