Ga naar inhoud
  • 0

stuurkogel of draagarmen


tailman

Vraag

Ik heb net 2 nieuwe voorbanden er op laten zetten, toen de auto omhoog stond heb ik even van de situatie gebruik gemaakt om even de speling te testen. als ik mijn band boven en onder vasthoud en begin te trekken dan voel ik niks. pak ik het wiel aan de zijkanten vast en begin te trekken, zit er wat speling in... nu ga ik van de week mijn remschijven/blokken wisselen dus kan ik er toch weer bij om te kijken. maar waar moet ik rekenen, draagarmen of stuurkogel....mijn monteur zei laatst dat mijn draagarmen af zijn (zat speling in). en bij een langzame scherpe bocht hoor ik soms wat kraken aan de linkerzijde...

 

b.v.d. Eric.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
boven/onder speling = draagarmen

zijkanten = stuurkogel

 

Dat kraken in een bocht kan ook een homokineet zijn

 

Zijkanten kan ook wel een draagarm zijn.

Is niet altijd duidelijk te zien, het is het beste met 2 man te doen

Kan 1 kijken en 1 het wiel bewegen.

Ik heb evt. nog nieuwe stuurkogels voor je liggen voor weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

beste,

 

net aan de linker kant de schijf en blokken vervangen....ging goed, alleen imbus nr 7 moest ik ff halen.. verder aan draagarmen en stuurkogel niks kunnen ontdekken. mijh VW gekke overbuurman zegt gewoon doorrijden tot dat er echt wat begint te kraken en piepen...maar jah.. ik moet volgende maand wel naar zuid frankrijk,, wat is wijsheid?.. en verder heb ik nog even naar ABS sensor gekeken, lampje brand in de auto.. weet iemand wat dit kan zijn.. is na vervangen v/d bekende stuurhoezen gaan branden..

 

eric,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat de ABS sensor betreft zou ik hem eerst even laten uitlezen. Dan weet je welke sensor het probleem geeft en is het na de foutmelding wissen misschien weg.

Controleer de rechterkant ook even en als je dan geen speling vind is er waarschijnlijk geen probleem.

Let er op speling is niet altijd even gemakkelijk te constateren.

Ik kan de auto evt. voor je uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hey,

 

ok remmen aan de voorkant zijn weer tip top, heb tijdens de werkzaamheden een beetje aan de abs sensoren gefrunnikt,, en het lampje brand nu niet meer. dus ik ga er maar van uit dat het werkt nu..(toch bedankt voor het aanbod Jaap). en v.w.b. draagarmen of stuurkogel...nou dat geloof ik eerst wel, ik voel nu helemaal niks als ik de wielen vastpak en beweeg...en kraken doet ie ook niet. ik ga er van uit dat ik er nog wel mee op vakantie kan....

Thanks voor de reactie`s. ik ga nu de achter remmen doen... moet ik daarbij nog ergens op letten??

 

 

eric,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik ga eerst wel ff naar de dealer...kreeg net bericht dat ik voor 01-09-2011 de auto moet keuren,,was ik weer vergeten natuurlijk.. zien of alles goed is... achter remmen moeten nog...kunnen ze gelijk naar de armen of kogel kijken......vervolgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jah klopt idd, bij het remmen drukt 1 cylinder de binnensteblok op de schijf en schuift daardoor de hele klauw met de buitenste blok tegen de schijf aan.

Maar let wel ff op als de slijtage van de binnenste en buitenste blokken verschillen dan schuit de klauw niet goed meer goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ok dat is duidelijk, volgens metingen tijdens apk keuring is gebleken dat ze het goed doen...remkracht links = 3490 en remkracht rechts is 3510 (ik weet niet wat standaard is) ik moet nu de achterste nog vevangen...thanks allemaal..

 

eric,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ben nu bezig met de bovenste draagarmen, fuseepen en achterste draagarm gingen makkelijk los. bij de voorste draagarm kreeg ik de bout er niet uit, geen ruimte genoeg. toen ik hem los had en er uit wou halen, kwam de bout tegen de wielkast aan. deze uiteindelijk maar doorgeslepen. maar dan moet er ook weer een nieuwe bout in natuurlijk. via de voorkant wil niet i.v.m. de wielkast en van de achterzijde wil niet want dan zit de veer in de weg. is hier een trucje voor???

 

eric,

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden