Ga naar inhoud
  • 0

Remschijven voor


rolykid

Vraag

Vandaag de voorremschijven en blokken vernieuwd van de Passat 1,9 TDI 4 motion 2003.

Had dit nog nooit gedaan, evenwel is het erg goed gelukt.

Als er interesse is in uitleg met

foto's, kan ik die plaatsen op het forum ?

 

Moet binnenkort de achterremschijven/blokken ook nog doen.

 

De Road America velgen zijn trouwens netjes gespoten, zoek alleen nog voordelige banden met

velgrandbeschermers.

 

Grtz,

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hier dan een paar foto's met uitleg.

Let wel ik ben geen automonteur, en doe de dingen op mijn eigen manier, wil dus niet zeggen

dat dit de enige wijze is om in dit geval schijven en remblokjes te wisselen.

Het betreft hier een 288 mm geventileerde schijf met 180.000 km "draaiuren"

Origineel 25 mm nu nog minder als de toegestane 23 mm....

Ook kwam in de boordcomputer "bremsbelag prufen", dit is de indicatie dat de 2 ingegoten draadjes in de binnenste remblok

contact maken.

Ik leg ook flink wat dikke blokken "vast"onder de wagen als deze opgekrikt is, want je wil niet dat de boel naar beneden komt.

En een lekker dik dekentje voor je knietjes....

post-13267-1423825714,6101_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het stekertje voor de remvoeringslijtage indicatie, hier gaat dus het stroompje door, wat zorgt voor de melding

"bremsbelag prufen"

Dit stekertje zit met een stripje vast op de beugel, kwart slag draaien , dan kan ie er naar boven toe uit.

Dan eruit trekken, houd de beide delen goed vast anders kan je de bevestiging aan de auto zijde kapot trekken.

Beste gaat dit door met een klein schroevedraaiertje aan de bovenzijde via het openingetje het lipje in te drukken.

post-13267-1423825715,235_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De 2 geleidingsbouten van het remzadel losgemaakt d.m.v. 7 mm inbussleutel, de inbusbouten zijn netjes afgedekt met een kunstof dopje, zodat het inwendige van de inbusbout niet verstopt raakt.

Niet op deze foto, maar op de eerste zag je nog deklemveer van de remblokken, deze ook met een schroevedraaier

uit het remzadel verwijderd.

post-13267-1423825715,4538_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Omdat de remschijven erg versleten waren kon het zadel niet van de schijf getrokken worden, de rand aan de buitenkant van de schijf verhinderde dit, met een stevige schroevedraaier de blokjes teruggedrukt, oftewel via de blokjes de remzuiger al een stukje ingedrukt.

Let op bij terugdrukken van zuiger dat het nivo in het remvloeistofreservoir, niet overloopt, haal anders met bijv. een zuurweger, injectiespuit , wat rem olie uit het reservoir indien nodig.

post-13267-1423825715,6413_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nadat de remzadel los gekomen is van de schijf, remzadel opgehangen met een riempje,laat het zadel niet aan de flexibele slang hangen!

Nu de remblokhouder plaat losgemaakt 2 bouten S.W. 18 mm

Let op de verroeste ventilatie gaten van de schijf....

post-13267-1423825715,8912_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier is de oude schijf eraf, zat niet vast, ook geen borgboutje, wat je wel eens ziet.

De vlakken van de naaf en de remschijf moeten zeer zuiver, schoon en vlak zijn, besteed hier aandacht aan!

Anders gaat de boel niet lekker draaien....

Ik gebruik hiervoor een widia schraapstaal, goed vlak erop houden, zonder krassen te krijgen in het metaal van de naaf.

Scotchbrite erna of schuurpapiertje.

Copaslip erop, dit is een pasta die ook bij hoge temperatuur goed blijft, breng gelijkmatig en niet te dik op.

post-13267-1423825716,235_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om de nieuwe remschijf op de naaf te houden, heb ik onder de 3 wielbouten busjes geplaatst, anders kwam de schijf niet aan tegen de naaf, en wiebelt de boel niet bij het verder monteren.

Voordat de bouten erop gingen, ook even de schijf drukkend tegen de naaf gedraaid, zodat hij lekker pas komt...

post-13267-1423825716,4068_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Binnenste remblok monteren, ook hier wat copaslip op het vlak, de 3 klemmetjes pakken in het binnenste van de remzuiger.

Let ook op de witte pijl op het blokje, deze moet naar boven wijzen, met de wieldraairichting mee.

Blokje in zuiger drukken, tot ie aan zit.

Ook is hier de remblokhouder weer gemonteerd, zet deze goed vast, en als je in het bezit ben van een momentsleutel, aantrekmoment = 120 Nm.post-13267-1423825725,4688_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het buitenste remblok plak je vast aan de remzadel.

Plaats remzadel met de gemonteerde blokjes terug op remblokhouder.

Zet de geleidingsbouten terug, vastzetten, indien met momentsleutel, aantrekmoment = 25 Nm.

Afdekkapjes monteren op de inbus van de geleidingsbouten.

De stekerverbinding van het waarschuwingscontact slijtage remblok weer terug monteren

Nu de klemveer monteren in het remzadel, en de lipjes onder de remblokhouder monteren.

Nu even de boel op druk brengen, zeg maar zorgen dat de blokjes aan liggen tegen de remschijf, door een paar keer op

het rempedaal te drukken.

post-13267-1423825725,6719_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gereedschap gebruikt:

- ratel met dop 18 mm

- inbus 7 mm

- grote en kleine schroevendraaiers

- staalborstel

- widia schraapstaal, goed vlak houden, anders krassen, widia is harder als staal!

- scotchbrite en schuurpapier korrel 240

- copaslip en kwastje

- lijmtang plus rond plaatje

- riempje om remzadel op te hangen, niet op foto.

- busjes om remschijf tijdelijk vast te zetten op naaf

- remmenreiniger

 

Welnu ik hoop dat dit duidelijk is geweest.

Als tip geef ik nog werk rustig en geconcentreerd.

Maak eventueel voor jezelf foto's, hoe het in elkaar zit.

De schijf kan je aan het eind nog reinigen met een goede ontvetter.

Draag ook een stofkapje bij borstelen aan de onderdelen.

 

Grtz,

 

Ron

post-13267-1423825725,9532_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad, had ik al gezien in het werkplaatshandboek.

Ga dit wel zelf maken.

Ook hiervan hoop ik een "howto" te plaatsen.

 

Het heeft ermee te maken dat in de buitenomtrek van de zuiger een spoed zit,

hierdoor moet de zuiger draaiend en duwend tegelijk ingedrukt worden...

Deze constructie is zo omdat de handrem op de achterschijven zit, had ik begrepen.

 

Grtz,

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag heb ik alle remschijven en blokken vervangen.

Ik heb een hoop van dit topic geleerd en het was ook erg makkelijk te doen.

Ook het terug draaien van de achter remzuigers is erg makkelijk te doen.

Hier heb ik een lijmtang en een sleutel van een haakseslijper v oor gebruikt.

De sleutel past precies in de uitsparringen van de zuiger 1 draai aan de lijmtang en 1 draai aan de sleutel en dan net zolang door gaan totdat de zuiger helemaal terug gedraaid is.

Heb eventueel foto's van de achter remzuigers.

Ik kan ze op dit topic erbij zetten als er intresse in is??

 

Groet Dimitri

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden