Ga naar inhoud

rolykid

Members
  • Aantal items

    38
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over rolykid

  • Verjaardag 17-11-1962

Profile Information

  • Plaats
    Vlissingen
  • Interests
    Techniek, auto's, motorboten

rolykid's Achievements

0

Community reputatie

  1. Beste Gerrit, Als ik zulke dingen aan m'n auto doe, kijk ik niet naar tijd, belangrijker is het dat het Goed gebeurt. Maar ben toch wel een morgentje bezig geweest. Verschil met remmen merkte ik niet, immers blokjes nog niet op staal...
  2. Vandaag de achterremschijven vernieuwd en nieuwe blokjes, goed gelukt. Zo op het eerste gezicht was er niets krom, blokjes waren ook nog de helft, wel was de schijf nogal ingesleten, 8mm, i.p.v 10 mm. Heb een stukje gereden en vooralsnog geen bijgeluiden... Dacht misschien ook nog dat het aan de ABS ring kon liggen? maar om die te bekijken is meer werk denk ik. Zal binnekort nog wel even wat foto's plaatsen. Grtz, Ron
  3. Beste leden, Bij mijn Passat 3b 4-motion uit 2003, hoor ik tijdens het rijden, uit de buurt van het rechter achterwiel, een soort rinkelend geluid, vanaf ong. 40 km/h Zeg maar het geluid als je een lagertje zonder vet vast heb, en hem dan een draai geeft. Moet nog wel remschijf vervangen. Volgens de garage komt het niet van een lager, daar dit een gebrom geeft. Wat zou dit kunnen zijn? Grtz, Ron
  4. Inderdaad, had ik al gezien in het werkplaatshandboek. Ga dit wel zelf maken. Ook hiervan hoop ik een "howto" te plaatsen. Het heeft ermee te maken dat in de buitenomtrek van de zuiger een spoed zit, hierdoor moet de zuiger draaiend en duwend tegelijk ingedrukt worden... Deze constructie is zo omdat de handrem op de achterschijven zit, had ik begrepen. Grtz, Ron
  5. Gereedschap gebruikt: - ratel met dop 18 mm - inbus 7 mm - grote en kleine schroevendraaiers - staalborstel - widia schraapstaal, goed vlak houden, anders krassen, widia is harder als staal! - scotchbrite en schuurpapier korrel 240 - copaslip en kwastje - lijmtang plus rond plaatje - riempje om remzadel op te hangen, niet op foto. - busjes om remschijf tijdelijk vast te zetten op naaf - remmenreiniger Welnu ik hoop dat dit duidelijk is geweest. Als tip geef ik nog werk rustig en geconcentreerd. Maak eventueel voor jezelf foto's, hoe het in elkaar zit. De schijf kan je aan het eind nog reinigen met een goede ontvetter. Draag ook een stofkapje bij borstelen aan de onderdelen. Grtz, Ron
  6. Alles weer gemonteerd.
  7. Het buitenste remblok plak je vast aan de remzadel. Plaats remzadel met de gemonteerde blokjes terug op remblokhouder. Zet de geleidingsbouten terug, vastzetten, indien met momentsleutel, aantrekmoment = 25 Nm. Afdekkapjes monteren op de inbus van de geleidingsbouten. De stekerverbinding van het waarschuwingscontact slijtage remblok weer terug monteren Nu de klemveer monteren in het remzadel, en de lipjes onder de remblokhouder monteren. Nu even de boel op druk brengen, zeg maar zorgen dat de blokjes aan liggen tegen de remschijf, door een paar keer op het rempedaal te drukken.
  8. Binnenste remblok monteren, ook hier wat copaslip op het vlak, de 3 klemmetjes pakken in het binnenste van de remzuiger. Let ook op de witte pijl op het blokje, deze moet naar boven wijzen, met de wieldraairichting mee. Blokje in zuiger drukken, tot ie aan zit. Ook is hier de remblokhouder weer gemonteerd, zet deze goed vast, en als je in het bezit ben van een momentsleutel, aantrekmoment = 120 Nm.
  9. Om de nieuwe remschijf op de naaf te houden, heb ik onder de 3 wielbouten busjes geplaatst, anders kwam de schijf niet aan tegen de naaf, en wiebelt de boel niet bij het verder monteren. Voordat de bouten erop gingen, ook even de schijf drukkend tegen de naaf gedraaid, zodat hij lekker pas komt...
  10. Hier is de oude schijf eraf, zat niet vast, ook geen borgboutje, wat je wel eens ziet. De vlakken van de naaf en de remschijf moeten zeer zuiver, schoon en vlak zijn, besteed hier aandacht aan! Anders gaat de boel niet lekker draaien.... Ik gebruik hiervoor een widia schraapstaal, goed vlak erop houden, zonder krassen te krijgen in het metaal van de naaf. Scotchbrite erna of schuurpapiertje. Copaslip erop, dit is een pasta die ook bij hoge temperatuur goed blijft, breng gelijkmatig en niet te dik op.
  11. Extra hulp kan nooit geen kwaad....
  12. Doordat de schijf erg ingesleten was, ook een niet vlak afgesleten blokje
  13. Remzuiger terugdrukken, met plaatje en lijmklem.
  14. Nadat de remzadel los gekomen is van de schijf, remzadel opgehangen met een riempje,laat het zadel niet aan de flexibele slang hangen! Nu de remblokhouder plaat losgemaakt 2 bouten S.W. 18 mm Let op de verroeste ventilatie gaten van de schijf....
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden