Ga naar inhoud

Re: Half leder / alcantara stoel vragen, mening gevraagd


Van Reijmersdal

Aanbevolen berichten

Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een Creme half leder / Alcantara interieur en ik hier wat vragen over.

 

Schoonmaken, hoe kan ik het beste het alcantara schoonmaken? Er zijn nogal een aantal spookverhalen op het net.

 

Voor het schoonmaken en voeden van het leer ga ik zeker kijken bij Colourlock of Meguiars.

 

I.v.m. met de airbags had ik de accu los gehaald voor het vervangen van de stoelen, maar tot mijn verbazing zag ik geen snoeren aan de stoel. Was dit jaartal (1998) nog zonder sensoren in de stoelen? Echter zitten op de creme stoelen wel alleen groene stekkers, zou dit misschien van de stoelverwarming kunnen zijn? En hoe kan ik er achter komen dat dit er eventueel in zit?

 

Als dit er in zit, is het natuurlijk wel tof om dit ook werkend te krijgen. Heeft iemand een How To voor het achteraf inbouwen van stoelverwarming?

 

Wat me ook is op gevallen dat de hoogte verstelling minder laag kan dan bij de stoffen stoelen (geen velours). Is dit altijd zo bij dit type stoel? Is dit nog te stellen aan de onderkant?

 

Tips & trucs zijn van harte welkom, Ruben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik altijd de alcantara delen met een niet pluizende, vochtige doek behandeld. Het is immers een kunststof, dus geen chemicalien gebruiken. Op 't audiforum had iemand speciale alcantara-reiniger gekocht (zal geen merk noemen) met als gevolg een langslepende rechtszaak door 'bijtvlekken'.

 

Met de how-to stoelen kan ik je helaas niet helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de speciale reiniger heb ik hier nog onaangebroken staan... na de "enge" verhalen durf ik het niet meer op mijn interieur te spuiten.

 

Het leer maak ik gewoon schoon met het schoonmaak middel van colorlock (hoewel ik me wel af vraag of dit z'n werk zo goed doet) maar volgens mij kan een normaal niet agressief/niet bijtende schoonmaak spullen ook wel gebruikt worden op het leer. Het alcantara maak ik schoon met een vochtige doek. Echt heel vies is het bij mij niet maar de "viezigheid" krijg ik hiermee wel schoon.

 

Het leer behandel ik zelf met Smartleather. Het houdt het leer soepel en je kunt na de behandeling zien dat het leer er "gezond" uit ziet. Daarbij geeft het weer echt een leer geur in de auto.... m'n vriendin doet er tegenwoordig ook de bank in de woonkamer mee....

 

Vwb stoelverwarming... Ik weet dat je losse setjes kunt kopen die je onder je bekleding kunt monteren op het schuim. Hoe dit verder werkt weet ik niet, denk dat je er wel een speciale module o.i.d. voor nodig hebt. Misschien Dreke een pb sturen? Die heeft denk ik de meeste ervaring met electronica in de passats...

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik altijd de alcantara delen met een niet pluizende, vochtige doek behandeld. Het is immers een kunststof, dus geen chemicalien gebruiken. Op 't audiforum had iemand speciale alcantara-reiniger gekocht (zal geen merk noemen) met als gevolg een langslepende rechtszaak door 'bijtvlekken'.

 

Met de how-to stoelen kan ik je helaas niet helpen.

 

Ik lees ook verhalen over lauw water met een percentage schoonmaakazijn, dit omdat het alcantara bij mij iets meer minder schoon is.

M.b.t. het audi forum was idd 1 van de horror verhalen. Alleen wat ik raar vind is dat het bij hem niet goed ging, de test bij de fabrikant ook niet goed ging, maar dat ik ook positieve verhalen over het product hoor.

 

Dat is juist het lastige,, er zijn te veel verschillende verhalen.

 

Misschien eerst maar eens goed stofzuigen en met lauw water aan de gang.

 

M.b.t. How To heb ik hier op het forum ook al wat meer gevonden, volgens mij zijn het alleen 2 schakelaars in het dashboard, een kant en klare kabelboom en dit dient aangesloten te worden. Ik heb ook gelezen dat groene stekkers stoelverwarming zijn. Maar kunnen deze ook alleen zonder andere stekkers onder de stoel zitten? Of gaat dit wel altijd samen met een airbag optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij een 3c zitten er 2 stekkers onder de stoel. Een gele voor de airbag en (volgens mij) een witte of zwarte voor de stoelverwarming. Deze zitten niet aan elkaar vast dus bij de 3c zullen ze ook los aangesloten kunnen worden. Misschien dat dit via een module gaat die de airbag ook aanstuurt. Dat weet ik niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook bij een 3b/bg stekkers onder de stoel

 

een groene voor stoelverwarming

gele voor airbag

 

zitten aan soort witte houder geklikt

 

volgens mij moeten stoelen net zo laag kunnen, zit er niets mechanisch klem tussen ? (losse gele airbagstekker ?)

 

kufatec.de verkoopt kabelbomen hiervoor indienje auto standaard geen stoelverw heeft

 

sonax vermijden voor alcantara

water met azijn is een optie

 

ik heb voor mijn bank in woonkamer, alcantara reiniger van piet klercx en dat werk ook prima voor de auto

leer met lederproducten behandelen, ieder heeft zijn voorkeur in merk, maar zorg ervoor dat leder gevoed wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook bij een 3b/bg stekkers onder de stoel

 

een groene voor stoelverwarming

gele voor airbag

 

zitten aan soort witte houder geklikt

 

volgens mij moeten stoelen net zo laag kunnen, zit er niets mechanisch klem tussen ? (losse gele airbagstekker ?)

 

kufatec.de verkoopt kabelbomen hiervoor indienje auto standaard geen stoelverw heeft

 

sonax vermijden voor alcantara

water met azijn is een optie

 

ik heb voor mijn bank in woonkamer, alcantara reiniger van piet klercx en dat werk ook prima voor de auto

leer met lederproducten behandelen, ieder heeft zijn voorkeur in merk, maar zorg ervoor dat leder gevoed wordt.

 

Top, groene stekker. Heb ik.

 

Ik zal eens kijken of er ergens iets klemt, maar ik heb het idee dat ze ook hoger kunnen, vandaar.

 

Weet je ook de verhouding azijn / water?

 

kufatec.de is een mooie website, ik heb idd de kabelboom gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb leder/alcantara en bevalt uitstekend. De ene vindt het mooi, de ander niet.

 

Heb met het volleder interieur het idee dat als je de zetels ingevet hebt, je zo van de stoelen afglijdt. Dat heb je met de alcantara minder (of dit waar is weet ik niet hoor, is voor mijn gevoel..).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alcantara is een alternatief voor suede voor bijvoorbeeld stoelen en is slijtvaster en makkelijker te reinigen. Daarnaast ziet het er nagenoeg hetzelfde uit, je kan het zien als een synthetisch 'laagpolig tapijt'. Suede is duurder dan alcantara.

 

Suede autostoelen zijn er bijna niet: bij wrijving (in- en uitstappen) ontstaan er relatief snel slijtageplekken en suede kan slecht tegen vocht (suede houdt vocht vast, alcantara niet). Alcantara heeft daar veel minder last van, maar na verloop van tijd ontstaat er ook slijtage, dit uit zich meestal in 'kleurverschil' van de stoel. Dit begint inderdaad met pluisjes.

 

Alcantara blijft dus langer mooi en de consument denkt dat alcantara een luxe suede is. Tsja, da's altijd goed voor de kassa... :wink:

 

De tuning bevalt prima, met name het schakelen van de dsg gaat een stuk soepeler. Qua vermogen ben ik er niet heel veel op vooruit gegaan, te meer omdat ik al meer pk's had af-fabriek. Da's toch aardig van VW...:lol:. Auto rijdt heerlijk en heeft zat vermogen om ook 'ns lekker door te rijden. Over het algemeen heb ik een relaxte rijstijl en dan merk je dat de V6 lekker rustig snort...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, mij is destijds verteld dat alcantara idd een alternatief is voor suede, maar duurder zou zijn dan bijv. leer... maar goed, heb er ook geen verstand van dus schreeuw ik maar wat :lol:

 

dus de tuning is bij jouw vooral terug te vinden in comfort... extra vermogen had je toch ook helemaal niet nodig? bijna 300ps? iig beter dan 170... :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik piste vandaag ook bijna in de broek toen vrachtwagen opzij kwam op de merwedebrug, bijna passat total loss, gelukkig deden mijn 312 remmen het goed.....EIKOL

 

gelukkig is je vlek weg, kijk even of het ook goed opdroogt, beste is dan nadeppen met handdoek om zoveel mogelijk vocht eruit te krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

het enige probleem dat mij bekend is met alcantara in de 3c is dat het pluist. ik moet zeggen dat ik hier met mijn donkere(zwarte) alcantara geen last van heb. bij aankoop ook eerst eens gaan kijken naar een 2dehandse met 70000km op de teller maar dit was een beige.

Vol pluizen. mss dat het beige interieur wat gevoeliger is eraan ?

 

mvg yannick

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij doen die dingen met neomoscan

 

pakken een PROPERE schuurspons en spuiten een beetje op de schuurzijde gaat er een beetje over en normaal is het weg

 

 

maar ik heb onlangs een stoomreiniger gekocht in de carrefour voor zo'n 35 euro geen geld voor zaaken zoals deze

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden