Ga naar inhoud
  • 0

KVS drama


Raco

Vraag

2 maanden geleden bij een beurt is geconstateerd dat de radiator links voor een beetje lek is. Het advies was om dit uit te stellen tot ook de distributieriem kon worden vervangen (nog zo'n 10000 km). Een paar dagen geleden onderweg ineens 'STOP' op het dashboard en was het KVS niveau niet te zien zo laag. Bij een tankstation uit nood moeten bijvullen, maar natuurlijk niet met G12, maar ja iets beter dan niets. Nu blijkt de lekkage ineens groot; (geschat) na 200km weer een liter of 2 KVS kwijt is. Vandaag maar eens even wezen snuffelen, echt heel nat is het nergens, ook niet onder de radiator voor zover dat te zien is. Maar ik zie een aardige afzet aan de achterkant van het motorblok, zie foto (vlak bij de G62 sensor). Nu niet echt de meest handige locatie om een reparatie uit te voeren, maar heb in ieder geval de pakking aansluiting nog voorzichtig aangedraaid (de moeren op de foto) in de kleine hoop dat de lekkage te overzien is tot de D-riem ook kan.

 

Nu heb ik een aantal vragen en hoop dat hier ervaring mee is.

 

1) Hoe lang voordat het kwaad kan dat er een mix van KVS in het systeem zit?

2) Komt deze lekkageplek achter de motor vaker voor en wat lekt er dan precies? Dat is lastig te zien op de foto. Is alleen de pakking of wordt het een behoorlijke uitbouwklus en moet er meer vervangen worden?

post-4813-1423825400,3625_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

wat voor motor praten we hier over.

 

Mixen is heel slecht, krijg je corrosie van, dus zsm spoelen en voorzien van dichte onderdelen zoals die radiateur etc en weer afvullen met G12 of G12+

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

NU weet ik niet hoeveel jij rijdt, maar is het dan misschien niet verstandig om de driem vervanging wat naar voren te halen?

zijn er wel eerder kosten, maar een motor die over verhit omdat je geen koeling hebt gaat denk ik toch nog wel iets meer kosten.

 

er is ook troep te koop om een lekke radiator weer enigsinds te repareren, weet niet hoeveel problemen dat kan geven, maar missschien als tijdelijke oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is een 1.8L 130pk. En ik ga inderdaad de hele reparatie maar naar voren halen want dit is ook geen doen zo. Maar even dat terzijde, natuurlijk geeft VW aan dat er geen andere KVS in mag en je gaat natuurlijk ook geen risico nemen. Maar ik vraag me echt af hoe serieus het nu is.

 

Puur voor de discussie:

* Volgens handboek: G12 (antivries op glycolbasis met anticorrosiemiddel, resp toevoeging TL-VW 774)

* Er mag volgens zeggen ook G12+ in (voor zover ik kon nagaan hetzelfde als G12, maar dan met de toevoeging TL-VW 774G)

* Een originele fles G12 plus plus die ik heb: Is op basis van monoethyleenglycol met toevoeging TL-VW 774G

* Een 'willekeurige' kan KVS die ik nog had staan van een andere auto: Is ook op basis van monoethyleenglycol en vermeld: "beschermt metaal en alu tegen corrosie". Welke exacte additieven in zitten wordt niet vermeld.

* De kan KVS die ik dus laatst voor de nood had gehaald bij de BP: Ook op basis van monoethyleenglycol met "additieven tegen corrosie"

 

Dus als het probleem in de basis zit dan is er dus meestal geen probleem. Zie ook http://www.gerritspeek.nl/vag_koelvloeistof.html. Het lijkt mij zo dat VW dit gewoon grotendeels als marktbescherming doet. Maar ja, wie gaat dat risico nu nemen he.

 

Heeft er nog iemand ervaring met die lekkage-plek achter op de motor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden