2 maanden geleden bij een beurt is geconstateerd dat de radiator links voor een beetje lek is. Het advies was om dit uit te stellen tot ook de distributieriem kon worden vervangen (nog zo'n 10000 km). Een paar dagen geleden onderweg ineens 'STOP' op het dashboard en was het KVS niveau niet te zien zo laag. Bij een tankstation uit nood moeten bijvullen, maar natuurlijk niet met G12, maar ja iets beter dan niets. Nu blijkt de lekkage ineens groot; (geschat) na 200km weer een liter of 2 KVS kwijt is. Vandaag maar eens even wezen snuffelen, echt heel nat is het nergens, ook niet onder de radiator voor zover dat te zien is. Maar ik zie een aardige afzet aan de achterkant van het motorblok, zie foto (vlak bij de G62 sensor). Nu niet echt de meest handige locatie om een reparatie uit te voeren, maar heb in ieder geval de pakking aansluiting nog voorzichtig aangedraaid (de moeren op de foto) in de kleine hoop dat de lekkage te overzien is tot de D-riem ook kan.
Nu heb ik een aantal vragen en hoop dat hier ervaring mee is.
1) Hoe lang voordat het kwaad kan dat er een mix van KVS in het systeem zit?
2) Komt deze lekkageplek achter de motor vaker voor en wat lekt er dan precies? Dat is lastig te zien op de foto. Is alleen de pakking of wordt het een behoorlijke uitbouwklus en moet er meer vervangen worden?
Vraag
Raco
2 maanden geleden bij een beurt is geconstateerd dat de radiator links voor een beetje lek is. Het advies was om dit uit te stellen tot ook de distributieriem kon worden vervangen (nog zo'n 10000 km). Een paar dagen geleden onderweg ineens 'STOP' op het dashboard en was het KVS niveau niet te zien zo laag. Bij een tankstation uit nood moeten bijvullen, maar natuurlijk niet met G12, maar ja iets beter dan niets. Nu blijkt de lekkage ineens groot; (geschat) na 200km weer een liter of 2 KVS kwijt is. Vandaag maar eens even wezen snuffelen, echt heel nat is het nergens, ook niet onder de radiator voor zover dat te zien is. Maar ik zie een aardige afzet aan de achterkant van het motorblok, zie foto (vlak bij de G62 sensor). Nu niet echt de meest handige locatie om een reparatie uit te voeren, maar heb in ieder geval de pakking aansluiting nog voorzichtig aangedraaid (de moeren op de foto) in de kleine hoop dat de lekkage te overzien is tot de D-riem ook kan.
Nu heb ik een aantal vragen en hoop dat hier ervaring mee is.
1) Hoe lang voordat het kwaad kan dat er een mix van KVS in het systeem zit?
2) Komt deze lekkageplek achter de motor vaker voor en wat lekt er dan precies? Dat is lastig te zien op de foto. Is alleen de pakking of wordt het een behoorlijke uitbouwklus en moet er meer vervangen worden?
Link naar reactie
Delen op andere sites
5 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten