Ga naar inhoud
  • 0

Hoe (de)monteer ik de wiellager+naaf (3B3)


rootical

Vraag

De topic spreekt voor zich.

Heb de lager/naaf al gehaald uit Duitsland (maar liefst 1/4 van de prijs in NL).

Maar voordat ik eraan begin zou ik graag willen weten hoe de oude eraf te monteren en de nieuwe erop.

Komt er net als BMW en veel andere Duitse merken speciale tools bij kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Is zelf goed te doen zonder pers. Het maakt niet uit of je trommels of schijven hebt, je hebt een lager aan de binnenzijde en een aan de buitenzijde. Beide zijn het 2 delige lagers, de binnenste 'ring' met de tonnetjes kun je er zo uitpakken. De buitenste ringen zitten idd in de trommel of schijf geperst. Deze kun je echter van binnen naar buiten eruit kloppen met een doorslag oid. In de trommel of schijf zitten zelfs diverse inkepingen zodat je de doorslag goed kunt plaatsen. Daarna alles goed schoonmaken en met de ringen van het oude lager kun je den nieuwe ringen erin kloppen zonder de boel te beschadigen. Denk er wel aan om het nieuwe lager weer goed in te vetten met lagervet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is vrij gemakkelijk ( vind ik :mrgreen: )

- Wiel er af

- Remklauw met blokken demonteren

- Remschijf er af

- ABS sensor loshalen zit er in gestoken

- 5 bouten losmaken (dacht imbus) met lange dop door gat heen van flens waar schijf op zit gemonteerd

En volgorde omkeren om de nieuwe te monteren.

 

Voor dat je het wiel er af haalt natuurlijk ff opkrikken en op bokken zetten :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het loshalen tot aan de Naaf zelf zal vast lukken :)

Echter gaat het mij om het laatste gedeelte van de naaf zelf waar die in de as bevestigd moet worden.

Heb nog een andere foto van het onderdeel geupload, hier zie je het zwarte uiteinde met de inkepingen.

Van dat gedeelte vraag ik mij dus af of dat het erin geperst zit of doormiddel van een slag te draaien.

Hebben jullie hier ervaring mee?

 

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-YN4X6F4NH4XS.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden