Ga naar inhoud
  • 0

Veranderingen Aircosystemen van R134 naar... ?


Gast TheoStek

Vraag

Begin september/oktober 2009 hebben de VDA (Verband der Automibilindustrie) leden (Audi, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Porche, Ford en Opel middels een persmededeling bekent gemaakt in principe te hebben gekozen voor R-744 (CO2).

 

Het duitse milieuministerie dringt er op aan dat Duitse autofabrikanten deze doorbraak moeten maken en de ontwikkelings/onderzoeks kosten niet bevroren zullen raken.

Ik denk dat zowel R744 en HFO1234yf toegepast gaan worden, beiden hebben voor en na-delen.

HFO1234yf kan met kleine aanpassingen zonder problemen vervangen worden op R134a systemen, vanaf 2017 wordt R134a volledig uitgefaserd (niet meer verkocht of gebruikt worden) HFO1234yf heeft 4 maal het broeikaseffect van CO2 en is licht ontvlambaar.

R134a systemen kunnen niet omgebouwd worden naar R744, R 744 heeft hogere werkdrukken en kan bijvoorbeeld in landen met extreem hoge temperaturen niet gebruikt worden (Azië, Dubai enz,)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

ik ben niet helemaal duidelijk geweest.

 

na 2017 mogen auto,s met r143a alleen nog geserviced worden met gerecycled of geregenereerd koude middel en wordt dus geen r134a meer geproduceerd.

de uitfacering begint al in 2011.met dat er in ieuwe auto,s geen r134a meer mag.echter is het niet meer toegestaan oude r134a systemen te openen voor reparatie of ander handelingen.

je mag dus na 2017 met je r 134a systeem rondrijden tot het kapot is of tot al het gerecyclede en geregenereerde koudemiddel op is.

ombouwen is anders niet verplicht.

 

dit is geen stelling maar de regelgeving zo gauw ik het in mijn mailbox heb zal ik het posten.

 

ja en of het help geen controlles in de auto industrie is wat anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hebt gelijk met dat het niet verplicht is, wettelijk gezien is dat niet voor geschreven.

Maar ik bedoel als houder/eigenaar ervan heb je dan geen andere keuze, en wordt je verplicht het systeem om te bouwen, anders heb je geen airco.

Je hebt dus als uitvoerende instantie de plicht om de wet na te leven.

Als een leverancier in 2017 nog een behoorlijke voorraad heeft staan en het verbod om het te verhandelen van kracht is, mag deze het al niet meer verkopen.

Ze gaan echt niet wachten tot het op is, want dan krijg je weer het effect dweilen met de kraan open, daar haal je het weg, en daar wordt weer opnieuw gevuld.

De fabrikanten en/of leveranciers zullen dan voor die tijd geen grote voorraad/produktie meer aanleggen, zodat al snel een tekort is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De fabrikanten en/of leveranciers zullen dan voor die tijd geen grote voorraad/produktie meer aanleggen, zodat al snel een tekort is.

 

dat is al bezig, prijs verhoginen en levertijd aanpassingen hebben we al binnen.

Du pont heeft de productie al verlaagd :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nogmaals theo

 

ik ga stoppen met de discussie want je bent te eigenwijs en het komt jou financieel beter uit als je moet zeggen sorry ik mag het niet meer doen ik moet hem ombouwen.maar zolang een bedrijf zelf nog 134a in voorraad heeft of er via een ander bedrijf aan kan komen.op legale wijze dus ook gerecycled of geregenereerd koudemiddel mag het gewoon nog verhandeld worden na 2017.er wordt en mag alleen geen nieuw koudemiddel meer geproduceert worden.

zo is de nieuwe regelgeving en niet anders.

 

heb je een eigen bedrijf theo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
maar zolang een bedrijf zelf nog 134a in voorraad heeft of er via een ander bedrijf aan kan komen.op legale wijze dus ook gerecycled of geregenereerd koudemiddel mag het gewoon nog verhandeld worden na 2017.er wordt en mag alleen geen nieuw koudemiddel meer geproduceert worden.

/quote]

 

zo ken ik de regel ook, weet alleen dat dit niet zo aan bedrijven wordt doorgegeven.

En de nieuwe koudemiddelen kunnen nog niet in hoge temperaturen werken, dus zal in landen als KSA (saudi) R134a langer nodig zijn.

 

Roel, ik ben benieuwd hoe jou werkgever dat gaat oplossen. :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

We zijn eruit denk ik toch, dit antwoord kreeg ik van mijn leverancier:

 

Van: Rob Verheijden

Aan: TvS

Onderwerp: Re: Uitfasering

Datum: 25-09-10 16:55:55

 

 



Hoi Theo,

 

Bij de uitfasering met ingang van 1 januari 2010 mag geen gebruik meer gemaakt worden van nieuw geproduceerd koudemiddel.

Dat heeft merendeels te maken met de HCFK’s bijvoorbeeld R22 wat nu ook verboden is.

Nieuw geproduceerde HCFK’s die voor 1 januari 2010 geproduceerd zijn mogen ook niet meer gebruikt worden na 1 januari 2010.

Dit geldt voor iedereen in deze branche, dus de producenten, distributeurs, installateurs en eigenaren van de koel installaties.

Gerecycleerd of geregenereerd koudemiddel wordt toegepast om de huidige R-22 koelinstallaties operationeel te houden, het ligt eraan of het zinvol is om de koelinstallaties operationeel te houden? kiest men voor nieuwbouw of een retrofit ? Het is een geld kwestie voor de eigenaar.

 

Met de uitfasering van CFK’s in het verleden, mocht bij de overgangsperiode geen CFK’s verhandeld worden door producenten, distributeurs en installateurs, maar de eigenaren van koeltechnische installaties mochten voor die tijd wel een voorraad aanleggen van nieuw geproduceerd materiaal voor eigen gebruik.

Dat laatste is nu niet het geval meer !

Gerecycleerd of geregenereerd koudemiddel wordt in 2015 herzien, of dit na 2017 nog gebruikt mag worden is nog niet zeker.

 

Met betrekking tot R134a: Het verbod gaat in vanaf 2017, dus mag jij dat verbod niet negeren ! dus ook niet meer gebruiken ook al heb je een voorraad staan. (zie bovenstaand)

 

Ik hoop dat je iets wijzer bent geworden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Rob

 

 

 

 

 

 

 

 

 

----- Original Message -----

From: TvS

To: Rob Verheijden

Sent: Friday, September 24, 2010 5:40 PM

Subject: RE: Uitfasering

 

 

Hoi Rob,

 

Het is nog vroeg dag maar, maar jullie als koudemiddel leverancier hebben toch ook te maken met de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de uitfasering van R134a, en de regelgeving. Kun je mij nu ééns duidelijk zeggen wat nu juist precies de wetgeving gaat worden hieromtrent.

Er is een discussie gaande over het wel en niet mogen met betrekking tot deze uitfasering.

 

Vanaf 1 januari 2011 mag geen enkel nieuwe auto meer het airco systeem R134a meer hebben.

Vanaf 2017 geldt een totaal verbod voor alle auto's in alle EU lidstaten, ook op het verhandelen.

Nu wordt er gezegd dat je na 2017 gerecycleerd of geregenereerd koudemiddel gewoon mag verhandelen

en een voorraad mag aanleggen ?

 

Dus mijn vraag: Klopt dit ? en wat is er bij jullie van bekend.

 

groetjes,

 

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het nieuwe koudemiddel is bekend geworden HFO1234yf

 

 

Van: Rob Verheijden

Aan: TvS

Onderwerp: Nieuw koudemiddel HFO1234yf

Datum: 13-10-10 15:20:10

 

Hoi Theo,

 

Zoals je in het onderwerp al kunt lezen, is het nieuwe koudemiddel bekend welke vanaf 1 januari 2010 in nieuwe geproduceerde auto's van toepassing zal zijn.

Er staat nog heel wat te gebeuren voor het bedrijfsleven op de nieuwe ontwikkeling van het koudemiddel HFO1234yf te denken aan de volgende punten die we onder de aandacht brengen.:

 

1. De huidige vereiste apparatuur/gereedschappen voor R134a voldoen niet ! er zal opnieuw geinvesteerd moeten gaan worden in o.a manometers, recycle apparatuur, service/vulstations.

 

2. De eigenschappen: Van HFO1234yf, is de helft minder nodig tegenover R134a.

 

3. De veiligheid: HFO1234yf is brandbaar en kan niet gebruikt worden bij elektrische aircocompressors die in hybride auto's voorkomen, hiervoor in de plaats zal de CO2 zijn intrede gaan doen.

 

4. Het systeem: HFO1234yf heeft andere servicekoppelingen dan R134a ! dit vanwege de strenge veiligheidsmaatregelen.

 

5. De prijs: HFO1234yf zal twee tot drie keer duurder zijn dan R134a.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rob

 

 



Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik lees net wat je van je levrancier heb gekregen maar toch ga ik gewoon er van uit dat de info die ik heb gekregen klopt.

ik maak me niet druk om mijn 134a installatie die mogen ze namelijk gewoon onderhgouden worden met bestaande voorraden.ook na 2017

en niet met nog aan te leggen voorraden wat jij nu steld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dit stuk i s uit de precestatie van vrom en agentschap nl gehaald letterlijk omtrend de auto airco.

 

 

Uitfasering koudemiddel GWP> 150 (R-134a):

2008: maximale lekkagewaarden GWP > 150

2011: niet meer in nieuw voertuig;

2017: in geen enkel voertuig (m.u.v. navullen bestaande systemen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nog een stukje uit de presentatie.

lees maar door theo en zeg dan nog eens dat het na 2017 niet meer mag.

met name het rode stukje.

 

Met ingang van 1 januari 2011 mogen klimaatregelingssystemen

die ontworpen zijn om gefluoreerde broeikasgassen te

bevatten met een aardopwarmingsvermogen van meer dan 150,

niet meer achteraf worden ingebouwd in voertuigen waarvoor

vanaf die datum een typegoedkeuring wordt verleend. Met

ingang van 1 januari 2017 mag deze klimaatregelingsapparatuur

in geen enkel voertuig meer achteraf worden ingebouwd.

2. Klimaatregelingssystemen die zijn ingebouwd in voertuigen

waarvoor op of na 1 januari 2011 typegoedkeuring is verleend,

mogen niet worden gevuld met gefluoreerde broeikasgassen met

een aardopmwarmingsvermogen van eer dan 150. Met ingang

van 1 januari 2017 mogen klimaatregelingssystemen in geen

enkel voertuig gevuld worden met gefluoreerde broeikasgassen

met een aardopwarmingsvermogen van meer dan 150, met

uitzondering van de navulling van klimaatregelingssystemen die

dergelijke gassen bevatten en die vóór die datum in voertuigen

zijn ingebouwd.3. Klimaatregelingssystemen waaruit een abnormale hoeveelheid

koelvloeistof is gelekt, worden door verstrekkers van

diensten voor service of herstelling van die systemen niet met

gefluoreerde broeikasgassen gevuld voordat de noodzakelijke

herstelling is voltooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bedankt voor de info, wordt er ook een eind datum genoemd voor gebruik R134a na 2017 (zoals bij R22)

En als ik het goed begreep is dit de europeese wet die door nederland 1 op 1 is overgenomen toch?

(geeft in iedergeval hoop voor de R134a rijders voor de toekomst)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ter verdediging van bedrijven zoals Theo, die worden geinformeerd door koelgas groothandels voor auto industrie. Is dus niet dat theo er een slaatje uit probeert te slaan maar de informatie die hem is toegereikt laat zien. Daarom is het ook zo verhelderend, de informatie die jij beschikbaar heb, en is er tenminste voor rijders duidelijkheid. (de eerdere informatie van theo had ik ook ontvangen via de groothandel, alleen dan tot relatie c.q. uitleg voor het stijgen van r134a prijzen en groeide tekorten, welke dus hierbij onjuist is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Let wel dat europese regelgeving vaak door de landelijke overheid vertaald moet worden naar landelijke regelgeving. En soms gaat dat nog wel eens mis, en interpreteert zo'n landelijke overheid de regels zoals het hun uitkomt. En dan kan de regeling uiteindelijk per land toch weer verschillen (zie ook de idioterie rond europese antirookregelgeving).

Weet niet of dat hier ook speelt, maar ga niet bij voorbaat mensen veroordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik veroordeel niemand en heb het ook niet over theo(mijn excuus als het zo over komt).ik zeg gewoon hoe het er voor staat wat regelgeving betreft.

het kan idd best zijn dat een groothandel nog niet 100% up to date is.

maar dat garage bedrijven slaatjes slaan uit niet wetende klanten lijkt me een feit.

niet alleen op het gebied van airco,s

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik veroordeel niemand en heb het ook niet over theo(mijn excuus als het zo over komt).ik zeg gewoon hoe het er voor staat wat regelgeving betreft.

het kan idd best zijn dat een groothandel nog niet 100% up to date is.

maar dat garage bedrijven slaatjes slaan uit niet wetende klanten lijkt me een feit.

niet alleen op het gebied van airco,s

 

sorry Roel, ik dacht dat je theo bedoelde, mijn fout. :embarassed:

en idd er wordt vaak geprobeerd ergens een slaatje uit te slaan door garage bedrijven, helemaal mee eens. :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Lees maar door theo en zeg dan nog eens dat het na 2017 niet meer mag.

met name het rode stukje.

Ik heb het gelezen..als je weet R134a een GWP heeft van 1430 en wat is R134a ! R134a is een gefluoreerde koolwaterstof.

Waarom wordt met ingang 2011 het gebruik van R134a in auto-airco”s beëindigd !!

De wet zegt dat de uitfasering begint,

Hoe kan dan een uitfasering behaald worden of toegepast, als volgens jou gegevens na 2017 toch nog R134a gebruikt mag worden.

HFK’s (onderdeel van de F-gassen) zijn sterke broeikasgassen. Op 14 oktober 2004 is binnen Europa besloten de uitstoot van deze middelen zeer streng te gaan aanpakken (IP/04/1231). De uitstoot van F-gassen behoort al jaren tot de snelst groeiende milieuproblemen binnen de EU.

Wat zegt de EU wetgeving over de F-gassen uitfasering !

Tot de regelgeving behoren o.a.:

• Verbod op F-gassen voor: autobanden, ramen, brandwerende voorzieningen,

blusmiddelen, spuitbussen, schoeisel en diverse andere zaken.

• Verbod op HFK’s (R134a) vanaf 2011 voor nieuwe auto-airconditioning en vanaf 2017 voor alle auto-airconditioning.

• Tot 2011 maximaal 40 gr R134a per jaar lekkage uit auto-airconditioning.

• Diverse eisen aan koelinstallaties en personeel o.a. m.b.t. Inspecties, monitoring en training. In principe wordt gesteld dat koelinstallaties geen HFK koudemiddel mogen lekken.

Het ministerie van VROM heeft hierover op haar website gepubliceerd:

 

Er is ook nog het Kyoto-protocol van 1997 en het Montreal Protocol uit 1987, daarin wordt alles onderhandeld over verdergaande emissiereducties over de gehele wereld.

Fluorgassen zijn krachtige broeikasgassen die onder het Kyoto-protocol vallen. Een aantal producten met gefluorideerde broeikasgassen wordt verboden.

 

Aan dit project in het kader van de regeling milieugerichte technologie werkte mee, het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. SenterNovem beheert dit programma.

Dhr Van Geel vindt het van groot belang dat er een politiek akkoord is gesloten over fluorgassen en dat er nu de wetgeving komt om het gebruik van deze hele sterke broeikasgassen in producten terug te dringen. Sommige fluorgassen hebben een broeikaseffect dat duizenden malen sterker is dan CO2. Met de nieuwe Europese wetgeving wordt ook geregeld dat koelinstallaties, airconditioning, brandbeveiligingsinstallaties en warmtepompen geen fluorgassen meer mogen lekken. In de toekomst mogen autoairco's geen fluorgassen meer bevatten die een te groot broeikaseffect hebben.

Voorafgaande aan het totaal verbod mogen autoairco's nog maar beperkte hoeveelheden van deze fluorgassen lekken.

 

Als ik de vorige wetgeving op R12 neem, zal het met R134a ook gaan gebeuren.

We zullen zien wat er straks gaat gebeuren, vandaag is de regel zus en morgen/volgende week/jaar is die weer achterhaald en veranderd.

Het heeft niets te maken om mijn gelijk te krijgen, ik kan er gewoon niet bij dat met een uitfasering en een totaal verbod in 2017 toch gebruikt mag blijven worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden