Begin september/oktober 2009 hebben de VDA (Verband der Automibilindustrie) leden (Audi, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Porche, Ford en Opel middels een persmededeling bekent gemaakt in principe te hebben gekozen voor R-744 (CO2).
Het duitse milieuministerie dringt er op aan dat Duitse autofabrikanten deze doorbraak moeten maken en de ontwikkelings/onderzoeks kosten niet bevroren zullen raken.
Ik denk dat zowel R744 en HFO1234yf toegepast gaan worden, beiden hebben voor en na-delen.
HFO1234yf kan met kleine aanpassingen zonder problemen vervangen worden op R134a systemen, vanaf 2017 wordt R134a volledig uitgefaserd (niet meer verkocht of gebruikt worden) HFO1234yf heeft 4 maal het broeikaseffect van CO2 en is licht ontvlambaar.
R134a systemen kunnen niet omgebouwd worden naar R744, R 744 heeft hogere werkdrukken en kan bijvoorbeeld in landen met extreem hoge temperaturen niet gebruikt worden (Azië, Dubai enz,)
Vraag
Gast TheoStek
Begin september/oktober 2009 hebben de VDA (Verband der Automibilindustrie) leden (Audi, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Porche, Ford en Opel middels een persmededeling bekent gemaakt in principe te hebben gekozen voor R-744 (CO2).
Het duitse milieuministerie dringt er op aan dat Duitse autofabrikanten deze doorbraak moeten maken en de ontwikkelings/onderzoeks kosten niet bevroren zullen raken.
Ik denk dat zowel R744 en HFO1234yf toegepast gaan worden, beiden hebben voor en na-delen.
HFO1234yf kan met kleine aanpassingen zonder problemen vervangen worden op R134a systemen, vanaf 2017 wordt R134a volledig uitgefaserd (niet meer verkocht of gebruikt worden) HFO1234yf heeft 4 maal het broeikaseffect van CO2 en is licht ontvlambaar.
R134a systemen kunnen niet omgebouwd worden naar R744, R 744 heeft hogere werkdrukken en kan bijvoorbeeld in landen met extreem hoge temperaturen niet gebruikt worden (Azië, Dubai enz,)
Link naar reactie
Delen op andere sites
47 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten