Ga naar inhoud
  • 0

Thermostaat en naald temp meter?


Max1966

Vraag

Nog even terugkomend op mijn problemen met de Temp Meter etc.

 

Eerdere post : viewtopic.php?f=109&t=35474

 

Gisteren een wat langere rit gemaakt door de stad en het eens rustig in de gaten gehouden.

 

De naald klom wat langzaam omhoog maar ging uiteindelijk naar 90 en bleef daar hangen, 1 keer tijdens een rit over een industrieweg zakte de naald even maar 80 maar klom weer vrij snel terug.

 

Mijn vraag nu (na het vervangen van de Temp Sensor) :

 

Kan bij een kapotte thermostaat de naald ook heen en weer gaan?

 

Tips zijn weer van harte welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Als je thermostaat dicht blijft staan dan kan de koelvloeistoftemp wel even zakken als de thermostaat toch opend.

 

jaja.. ;)

 

Normaal is het zo dat als tijdens het rijden de temp niet boven de 80 komt de thermostaat defect, veranderd tijdens het rijden de meter dan is het je temp-sensor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn dank voor de reacties maar volgens mij gaat deze discussie in rondjes :

 

Probleem : Naald gaat op en neer van 70-90 en terug , meer benzine verbuik , soms slechte warme start.

 

Suggestie : Nieuwe Temp Sensor

 

Oplossing : Nieuwe Temp Sensor

 

 

Probleem : Motor warmt nu minder snel op dan eerst en naald lijkt af en toe weer terug te zakken naar 80 en weer terug naar 90.

 

Suggestie : Thermostaat.

 

Bij doorvraag over relatie thermostaat en bewegen naald komt het antwoord van Vdub :

 

"Normaal is het zo dat als tijdens het rijden de temp niet boven de 80 komt de thermostaat defect, veranderd tijdens het rijden de meter dan is het je temp-sensor"

 

Teruglezend .......wat kan ik daar uit opmaken :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb DE temp sensor vervangen.

 

De blauw-groene , degene die me werd gegeven toen ik om DE Koelvloeistof temp sensor voor mijn VW type en bouwjaar vroeg.

 

Mijn wagen is daar in onderhoud dus de geschiedenis en gegevens ervan zitten in hun pc.

 

Als er twee types zouden zijn dan zou het handig zijn geweest als dat hier van tevoren was gezegd.Daar nu mee komen. Tja handig.

 

En dan had die VW man mij ook wel gevraagd welke ik bedoelde. Lijkt mij.

 

 

Dus ja , ik heb DE temp sensor vervangen , die de temp van de koelvloeistof meet. Zoals me hier was aangeraden.

 

 

Dat een nieuw exemplaar meteen kapot is , hoe groot is die kans?

 

Het type sensor wat er in zit ging er ook weer in. Dus geen mix up. (zie foto)

 

 

Vandaag weer eens goed opgelet , temp ging na 5 km richting 80 en bij stoplicht kroop ie opeens snel naar 90 , even later dook ie heel even naar 80 en daarna weer strak op 90. Daarna bleef ie op 90 staan , geen schommelingen meer. Starten met warme motor ging even later ook niet goed. Dus dat euvel is ook niet opgelost. En het lijkt of het verbruik er zeker niet minder om is geworden.

 

Dus het advies "temp sensor" dat ik meerdere keren kreeg lijkt dus niet de oplossing.

post-3595-1423824854,3627_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag weer hetzelfde plaatje als gisteren:

 

Na 4 km staat de naald op 80 , dan stationair voor stoplicht kroop ie naar 90 , zakte even later weer terug , bleef langer hangen op 75 en opeens weer naar 90 toen 1km later naar 70 en bleef daar hangen.

 

In de avond op de terugweg geen probleem , kroop naar 90 en bleef op 90 staan.

 

Bizar iets.

 

Tijd voor de VW garage dan maar , vraag me af wat zij denken-vermoeden.

 

Ik laat jullie weten als er ontwikkelingen zijn.

 

Mijn dank voor de zinnige tips en ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb nieuwe thermostaat bij VW Wittebrug gekocht (43Euro) , die wordt er de 23e ingezet door mijn vaste Profile garage i.c.m een grote beurt.

 

Benzineverbruik is inmiddels echt idioot hoog.

 

Ik heb 'm dinsdag volgetankt en nu bijna 3 strepen gezakt en nog geen 100 km gereden!!!! :shock:

 

Naald gaat nog steeds af en toe op en neer en warm rijden is ook niet jofel.

 

Hoop dat het met de thermostaat zal worden opgelost. :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn hemel....de naald gaat al naar het midden en ik zit nog net niet op 140km....

 

Ik had geen idee dat een thermostaat die niet goed werkt zoveel invloed kon hebben op het benzine verbruik!

 

En net nu ik juist veel korte ritjes moet maken van mijn werk op en neer.

 

Kan het eigenlijk kwaad , om zo snel de benzine er doorheen te jagen? M.a.w. steeds zo'n rijk verbruik te hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren bij Profile de thermostaat laten vervangen.

 

Wat een verademing. In zeer korte tijd (veel eerder dan ooit) staat (en blijft) de naald op 90. Heerlijk om te zien. :D

 

Heeft helaas totaal geen effect op de slechte warme start.

 

Moet daar nog steeds de oorzaak van vinden.... :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden