Ga naar inhoud
  • 0

bonk/klapper bocht naar links


ronaldk

Vraag

beste forumleden,

 

Ik zit met het volgende probleem waar ik niet uit kom.

 

Wanneer ik bij mij de wijk inrij, en maak een bocht naar links met +/- 25kmh, In deze bocht vind een wissel van asfalt naar klinkers plaats, dan hoor ik een klapper/bonk. Net alsof mijn wiel niet goed vastzit (deze zit uiteraard wel goed vast).

Dit klinkt echter niet gezond en is vrij goed hoorbaar. Het is trouwens niet hoorbaar bij een bocht naar rechts.

 

weet iemand wat dit kan zijn? (het is geen homokineet geluid!)

 

Ik dacht zelf aan de stabilisatie stangen/U-vormen, ik heb deze gecontroleerd op speling echter weet ik niet wat toegestaan is? ik kan deze zijwaards zo'n 5/6 mm bewegen?

 

Ik rijd overigens gewoon op 16inch standaard staal met wieldoppen en de auto is niet verlaagd.

 

(gaat om een passat 1.8 20v 1997)

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

gr,

Ronald

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ben het met Talha eens,

 

Ik heb hetzelfde gehad,toen waren het de bovenste 2 draagarmen.

Even met 2 man (of vrouw) controleren,de auto even opkrikken zodat het te controleren wiel net van de grond komt.Dan moet de een het wiel links en rechts vastpakken en krachtig heen en weer bewegen.(zorg wel dat de sleutel in het contact zit vanwege het stuurslot).Het kan zijn dat je het geluid nu al hoort.Terwijl de een het wiel heen en weer beweegt moet de ander de draagarmen vastpakken,het liefst bij de kogel.Je kan nu duidelijk voelen of er speling op zit. Mischien ken je een mooi hobbel weggetje met van die kinderkopjes ofzo als je daar overheen rijd met de radio en ventilator uit,zal je het waarschijnlijk ook horen.

Succes ermee. Gr.Oetse

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb zojuist de auto opgekrikt en het wiel 9uur-3uur vastgepakt en stevig heen en weer bewogen.

 

Zowel links als rechtsvoor voel je een kleine speling en zachtjes "tok tok" , maar het lijkt mij dat dit normaal is.

 

Wat mij wel opviel is dat ik de stabilator U rechtsvoor flink kan bewegen en dat deze linksvoor muurvast zit.

 

Ook zit diegene linksvoor recht en voor het oog normaal, en rechtsvoor lijkt deze scheef te zitten. (ik zal hier zo fotos van posten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb even bij mijn auto gekeken en daar zitten ze links en rechts gelijk en recht.de beweging die ik er in kan krijgen is nihil.

Ik hoop voor je dat dit het probleem is,want dit is veel makkelijker te vervangen dan de draagarmen.Het kost je ook een heel stuk minder. :!:

Ik heb van deze stabilisator u nog 2 stuks liggen,omdat ik een tijd terug zo'n hele draagarmset gekocht heb.mochten ze (of een kant)vervangen moeten worden en je hebt interesse dan laat het maar weten via een PB.Ben benieuwd naar je foto's.

Gr.Oetse

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor het kijken! ik zag dat er links en rechts ook een andere stab op zit! Links (de goede) zit er een bout doorheen en is het rubber anders.

 

Linksvoor, de goede kant. hier zit de stab recht

Foto-QPZOLVYF-D.jpg

Rechtsvoor, de stab (U) zit scheef?

Foto-BB8HJEYV-D.jpg

en nog een keer...

Foto-CS8EBKPF-D.jpg

 

Zal dit de oorzaak van de klap/bonk zijn bij een bocht naar links zoals hierboven beschreven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik schat de kans groot in dat dit het probleem is,mooie duidelijke foto's trouwens.

Ik heb dit type stabilisator nog nooit gezien :?: ,mischien andere mensen op het forum wel.

Als ik de stand zo bekijk,en dat je vertelde dat je hem heen en weer kon bewegen,lijkt me dat deze defect is.Ik zou hem vervangen(voor zo'n zelfde als links),zeker omdat hij redelijk makkelijk te vervangen is en het je weinig geld kost.Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het dan opgelost is,maar schat de kans groot in.Gr.Oetse

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja maar wat ik dan niet begrijp, is dat de stabilisatiestang (van links naar rechts) rechts wel te kort lijkt om een nieuwe U erop te zetten?!

 

ik kan deze er toch onderuit halen en dan even rijden om te kijken of het weg is?

 

wat wil je voor jou U hebben? (rechtsvoor) incl portokosten?

 

Bedoel je met "ik heb deze stabilisator nog nooit gezien" de U of de stang (links naar rechts) zelf?

Trouwens, nou je dat zegt van het raken van de stab.STANG tegen de draagarm, check onderstaande foto, het lijkt of de stang daar inderdaad beschadigd is.

Foto-3XZP74QR.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik bedoelde dat ik het u-tje nog nooit zo met kogels had gezien,alleen met bouten er door heen.Volgens mij kan je gewoon rijden zonder stabilisatiestang om het even te proberen,en het lijkt inderdaad aan de stang te zien wel dat hij de draagarm raakt.

Ik stuur je even een Pb over het stabilisator u-tje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist het U armpje vervangen, maar het is helaas niet weg:( ik dat het dus toch een draagarm is. Met bovenstaande symtomen, iemand een idee welke het kan zijn? ik beschik namelijk niet over een brug dus kan het niet optimaal testen.

 

En ik heb helaas financieel ook niet de mogelijkheid om te zeggen: ik vervang ze allemaal

 

to oholtman: helaas hoef ik geen gebruik meer te maken van je aanbod, mijn vader had vanmiddag al het U-stuk gehaald bij de automaterialenshop, toch heel erg bedankt voor het aanbod!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

to oholtman: helaas hoef ik geen gebruik meer te maken van je aanbod, mijn vader had vanmiddag al het U-stuk gehaald bij de automaterialenshop, toch heel erg bedankt voor het aanbod!

 

Geen enkel probleem ,het was ook een vrijblijvend aanbod.Wel balen dat het nu nog niet over is. :angry: Ik had echt gedacht dat het daar aan lag.Gr.Oetse

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden