Ga naar inhoud
  • 0

Onderhouds dillema


martgom

Vraag

Hallo allemaal,

 

Afgelopen januari heb ik onderhoud uit laten voeren bij iemand in de buurt en helaas heeft hij de verkeerde olie erin gestopt. Mijn Passat (3BG, 1.9 TDI 130 PK uit 2003) heeft altijd long-life olie gehad en hij heeft er normale olie ingestopt terwijl ik in de veronderstelling was dat hij long-life zou doen.

 

Aangezien ik 60.000 km per jaar rij is dit niet handig omdat ik dan elk kwartaal de olie met verversen. Nu heb ik inmiddels weer 15.000 gereden en moet de olie laten verversen. Ik sta dus voor de keus om long-life of normale olie te doen.

 

Als ik de olie laat verversen door normale olie kan ik over 15.000 km weer een grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren en zit ik weer in het goede ritme, maar als ik nu longlife doe moet ik over 15.000 km een grote beurt zonder olie te verversen, anders is het zonde van het geld, lijkt mij.

 

Hebben jullie nog tips voor mij wat ik het beste kan doen? Ik zat zelf te denken om nu even naar de kwikfit te rijden om de olie te verversen en over 15.000 km bij de dealer weer groot onderhoud uit te laten voeren.

 

Groeten Mart

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Mart,

 

Volgens mij kan en mag je niet meer terug naar longlife olie als je eenmaal normale olie hebt gebruikt!

Als ik jou was zou ik dit zeker even goed uit laten zoeken voordat er misschien schade ontstaat.

Heb dit al eerder op het forum gelezen namelijk.

 

Suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hey Mart,

 

heb je je broer al even gevraagd wat die ervan zegt?

Kun je even je motorgegevens vermelden? Dat is wat makkelijker voor de geleerden hier :wink:

 

Edit: 3BG 1.9tdi 130pk

 

Hey Richard,

 

Nee heb Jan nog niet gevraagd. Heb inderdaad ook wel eens gelezen dat je niet meer terug kunt als er eenmaal normale olie in heeft gezeten. Laatst moest ik een litertje olie bijvullen en was bij de dealer en die heeft er gewoon longlife bij in gegooid en vertelde dat het geen kwaad kan. Ben benieuwd naar de reactie van de geleerden :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afgelopen januari heb ik onderhoud uit laten voeren bij iemand in de buurt en helaas heeft hij de verkeerde olie erin gestopt. Mijn Passat (3BG, 1.9 TDI 130 PK uit 2003) heeft altijd long-life olie gehad en hij heeft er normale olie ingestopt terwijl ik in de veronderstelling was dat hij long-life zou doen.

 

Is er toen gewone of synthetische olie in gekomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afgelopen januari heb ik onderhoud uit laten voeren bij iemand in de buurt en helaas heeft hij de verkeerde olie erin gestopt. Mijn Passat (3BG, 1.9 TDI 130 PK uit 2003) heeft altijd long-life olie gehad en hij heeft er normale olie ingestopt terwijl ik in de veronderstelling was dat hij long-life zou doen.

 

Is er toen gewone of synthetische olie in gekomen?

 

Ik heb laatst het kaartje weggegooid maar volgens mij was het 505.01:

 

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... chrijving/

 

En vorige maand is er dus door de dealer een litertje VW longlife olie bijgegooid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heel apart. Die van mij heeft ook een tijdje op 10w40 van castrol gereden. Ik kon hem gewoon weer via de dealer op longlifeonderhoud met dito olie doen, was geen probleem zeiden ze. Nu zit er 5w30 in. Ik denk inderdaad dat de truc erin zit of er syntetisch of niet is gebruikt . 10w40 van castrol is naar mijn weten syntetische olie, vandaar dat ie zo weer op longlife kan. Ik heb eens gehoord dat niet syntetisch kan gaan "schiften"met syntetische olie en dat het dan niet mogelijk is van normaal naar longlife te gaan? Ben benieuwd wat de kenners onder ons hier van zeggen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je moet even goed opletten! Er is verschil tussen long-life interval/onderhoud en longlife olie.. die dure olie moet je altijd hebben, er mag niks dikkers in dan 5w40, welke termijn je aanhoud ligt aan je portemonee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden