Ga naar inhoud
  • 0

vermogensverlies 1.9 tdi


jerdkamp

Vraag

Ik heb een passat 1.9 tdi (rode di) uit 2000. Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk te beschrijven. Tijdens mijn vakantierit met voor het eerst een caravan er achter viel toen ik in z'n 5 (1900 toeren) reed plotseling het vermogen voledig weg. Ik ging licht heuvel op en moest terug naar z'n 3. Ik kon op de boordcomputer zien dat hoeveel gas ik ook gaf het verbruik niet boven de 9/100 kwam. De eerste gelegenheid ben ik gestopt en heb de motor afgezet.Omdat ik niets kon zien heb ik hem weer gestart. De motor liep weer perfect. Het probleem heeft zich nog een aantal keer voorgedaan. In Duitsland heb ik hem door een VW Dealer laten uitlezen maar die konden niets vinden. Op de rest van reis viel het me op dat de motor bij zwaarder werk zwar rookt. Hij verbruikt nauwelijks olie. Omad ik het idee had dat het mogelijk aan het lage toerental lag heb ik de terugweg (1400 km) niet meer in de 5 gereden maar in z'n 4 waardoor het toerental op 2800 (100KM per uur) ligt. Nergens last van gehad. De duitse dealer mompelde iets over een klemmende turbo die ze we zouden kunnen veravangen (1200 euro) :shock: mijn eigen dealer kon ook niet met een verklaring komen. M'n caravan is trouwens aardig vettig zwart aan de voorkant. Wie heeft er een idee wat het probleem zou kunnen zijn.

 

Toevoeging vrijdag 18 augustus

Het probleem van het vermogensverlies zou kunnen komen van een haperende laaddruk regelklep. Dit was de foutmelding die in het geheugens van de boordcomputer stond. Op de uitdraai van het uitlezen in duisland (ik had een kopie meegevraagd) stond ook al dat het een opgetreden fout was. Ik weet niet precies wat deze klep doet maar zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo jerdkamp,

 

Het riekt naar een LMM die een beetje dood aan het gaan is, vraag eens aan je dealer of die eens een andere wil plaatsten, en probeer het nogmaals.

 

Nog een tip, wanneer die dat weer doet, gelijk naar je dealer gaan, en vooral je motor niet uitzetten! (dan zit je nog in die loop) en laat dan je dealer je computer uitlezen.

Ik wil het ook wel doen, maar ik zie niet waar je vandaan moet komen, dus wordt het een stukkie moeilijker daardoor.

 

De laatste tip:

Stel je eens voor op: "ik ben... Ik rij......."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet of de LMM hier wel een probleem is, met een slechte/defecte LMM roet hij nmw niet meer/minder. Wat hier nog wel eens het probleem kan zijn is dat de variabele schoepjes van de turbo vast gaan zitten.

 

Het is trouwens tijdens het rijden met een caravan wel beter een lagere versnelling te kiezen dan de 5e. Je max koppel ligt ergens rond de 2200 rpm en mocht je bijv. met 2800rpm de bult op gaan en het toerental zakt(door de stijging bult op) krijg je wel meer koppel ipv minder als je maar 2000rpm in zn 5 rijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hè dit heb ik ook een tijdje geleden gehad.

 

Als ik de snelweg opdraaide en wat extra gas gaf viel het vermogen weg en kon ik niet harder dan 110 rijden, acceleratie bijna 0.

Ik meteen naar een Skoda dealer gegaan op de hoek en die zij dat het een electronische beveiliging was. Ipv de motor uit te schakelen kun je nu toch nog thuis komen. Volgens mij had het met de turbo te maken? Ik weet het niet zeker meer. Maar ik merkte dat door je motor te herstarten (resetten van computer?) het vermogen weer terugkomt. Ik heb dus wel eens voor een stoplicht gestaan en mijn motor opnieuw gestart om van het probleem af te zijn.

 

Ik heb er uiteindelijk niets aan laten doen omdat het maar heel af en toe gebeurde en heb er nu eigenlijk nooit meer last van (afkloppen)

 

maar wat is een LMM?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja, dat was het! Er zat bij mij een luchtslangetje los. Die hebben ze er toen weer opgeschoven. Maar ik meen er daarna toch nog een paar keer last van hebben gehad.......

 

Enfin, jerdkamp kijk even onder de motorkap of je ook een los slangetje ziet en zet hem weer vast. Dat was zelfs mij, achteraf, ook nog wel gelukt. Anders mogelijk een lek slangetje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Effe een tip, ik ben toen met mijn trage TDI 110 naar een dieselspecialist gegaan, had toen een beetje conflict met een VW-Specialist(geen dealer) en dacht, ik zoek het zelf lekker uit.

Die Dieselspecialist is Diesel Buchli in Harderwijk, als je een beetje in de buurt woont is het een prima bedrijf, ze doen veel met vrachtwagens, maar ook met moderne TDI's, TDCI's, CDDTDIII of hoe ze ook allemaal heten. Ze zijn erg goed in diagnoses stellen en hebben ook onderdelen op voorraad, de LMM was toen bij mij kapot en het was in een uurtje gepiept, dus diagnose en daarna de LMM gemonteerd.

Trouwens, heb het geld toen ook nog teruggekregen via de Bovag bemiddelingsservice, aangezien die 1e VW-Specialist had lopen prutsen, het vinden van een LMM probleem is toch een bekend fenomeen voor een VW-Specialist, maar niet dus. Prutsers :wink:

Maar zie http://www.buchli.nl ,prima gasten voor je TDI probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben ook vanmening dat het een luchtslang zou kunnen zijn, bij mij was het ook gebeurt,(bij een 3b) en toen hadden ze het geprobeerd of het de LMM de schuldige was, maar had geen effect en toen stond ik met de monteur onder de auto, en verdomd, wat is da? ow dat ik een slan..g.. die hoort aan je turbo... verdomd die zit los! er opgezet, slangeklem er op en klaar was Richard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik alles op een rijtje zet is het denk ik een combinatie. Door in een te laag toerental met zware belasting te rijden kan het zijn dat het motormanagementsysteem op de noodloopstand overschakeld. Het roeten is dan ook te veklaren omdat de verbranding natuurlijk niet optimaal is. Ik las dat het maximum koppel bij 2200 toeren bereikt wordt. Kan iemand mij vertellen bij welk toerenal de turbo inschakeld.

 

PS: Ik net snel even gekeken of er een slangetje los zit maar dit is niet het geval. Dan zou denk ik het probleemvan vermogensverlies zich permanent voordoen en niet incidenteel. Een herstart zou dan ook niet helpen.

 

:D Ik ben erg blij met alle reacties zo worden tenminste alle kanten van het probleem bekeken.

 

de trotse eigenaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uit de uitraai VAG leest ik dat bij 2200 toeren het maximun vermogen bereikt wordt. Ik neem aan dat dat het werkgebied van de turbo is. Wat zeggen de twee andere lijnen? Dit is een uitdraaj van een 145PK.

 

ALvast bedankt.

 

Er zit dus nog meer in dan het aantal PK's\dat ik nu heb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wel raar he? ik heb ook een rode DI en ik heb maar 100 pk (standaard)

Weet je wat ik er nog bij zit te denken: dat er een lichtere motor in is gezet.

Want als ik het goed heb heeft de topicstarter een 3b, die had ik ook voor dat ik deze huidige gekocht had, en dat was een rode I, en was toch nog 115 pk :? 81kw

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Elk jaar stoppen ze er een paar PK extra in bij VW.

Mijn voorlaatste passat was uit 1999 met een rode D+I en toen 115 pk.

De huidige passat is uit 2001 en heeft ook rode D+I en 130 pk.

Ze lopen dus lekker te rommelen met die kleuren.

Wie heeft er voor mij een rode T?

 

ik geloof dat ik er nog wel 1 heb liggen, maar ben niet 100% zeker

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Elk jaar stoppen ze er een paar PK extra in bij VW.

Mijn voorlaatste passat was uit 1999 met een rode D+I en toen 115 pk.

De huidige passat is uit 2001 en heeft ook rode D+I en 130 pk.

Ze lopen dus lekker te rommelen met die kleuren.

Wie heeft er voor mij een rode T?

 

ff nagekeken, ik heb een rode T liggen, maar je moet hem dan wel komen halen, ik stuur niets op :D:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Elk jaar stoppen ze er een paar PK extra in bij VW.

Mijn voorlaatste passat was uit 1999 met een rode D+I en toen 115 pk.

De huidige passat is uit 2001 en heeft ook rode D+I en 130 pk.

Ze lopen dus lekker te rommelen met die kleuren.

.............................

Die van mij ik ook een TDI maar mooi geen 130 pk.

Waar het um in zit weet ik ook niet, ik had zelf die fout juist gemaakt.

Orgineel zit een maar 100 duitse paarden in.

Vandaar dat ik heb even heb laten kietelen door JD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden