Ga naar inhoud
  • 0

1.8T, turbofluit/huil


Texpert

Vraag

Kenners :lol: ,

 

Sinds enkele dagen valt het mij op dat de turbo van mijn 3BG 1.8T wat herrie begint te maken. Het is een soort lage fluittoon, ofwel hij "huilt". Nu is het zo dat ik sinds een week mijn Chinese herriebanden heb vervangen voor een set Falkens, en die zijn een aanmerkelijk stuk stiller, het zou dus kunnen dat ik de turbo ook om die reden beter hoor. Punt is eigenlijk het volgende; De auto staat op nominatie in April verlost te worden van z'n black sludge, en daarbij behorende kosten. Als echter de turbo ook nog eens is overleden en die kosten komen daar ook nog bij gaan we auto inruilen. Veel lol hebben we er toch al niet van gehad, en we hebben een donkerbruin vermoeden dat deze wagen niet probleemloos zal blijven.

 

Vraag dus; is het normaal dat een 1.8T een hoorbare turbo heeft? Lichte fluittoon kan ik mij wel voorstellen, maar het klinkt niet gezond. En hoe is dit te controleren zonder grote diagnosekosten te maken? De auto rookt overigens niet, huidige km stand is 161.000 km.

 

Alvast wederom dank!

 

Grt Tex

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn turbo hoor je ook, in de winter lijkt dit erger te zijn dan in de zomer, dat merkte ik bij mijn les auto en bij mijn eigen auto op.

Na het schakelen kun je een zachte zucht krijgen, fluiten doet mijne bij het weg rijden een beetje als de motor koud is (heel mooi geluid) en als je trekt van 2000 naar 3500.

Na 4000 touren hoor je hem niet fluiten of zuchten dan is het motor geluid te hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn 3bg 1.8t fluit ook. Deze is welliswaar gechipt maar voorheen fluiten hij ook al. het is inderdaad tussen de 2000 en 3500 toeren dat je hem het beste hoort. in het hogere toerenbereik neemt het motor geluid het over.

Maar de auto lijkt me nog vrij jong, gebaseerd om het aantal km's. het verhelpen van het sludge probleem is inderdaad een duren grap (spreek uit ervaring :() maar ik zou de turbo nog niet te snel opgeven. misschien dat uitlezen iets meer duidelijkheid kan bieden. Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oorzaak nog niet bekend nee. Gekke is dat het geluid minder lijkt te zijn dan tijdens eerste posting. Ik weet het ook niet meer... :lol: A.s. zaterdag gaat een VW monteur even wat luisteren en nakijken en dan hoor ik het wel. Eerste wat hij vroeg is of de turbo nog voelbaar zijn werk doet, en dat is dus wel het geval :P

 

We wachten het nog even af dus :roll:

 

Grtz, Tex

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste,

 

nou ik dit allemaal lees begin ik weer te twijfelen aan mijn turbo. ik heb deze eerlijk gezegd nog nooit horen fluiten. ik heb soms juist het idee dat de turbo helemaal nix doet. allleen als de auto echt warm is heb ik veel vermogen.. hoe kan ik de turbo controleren ( of kan dit alleen op de rollerband )

 

eric,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Beste,

 

nou ik dit allemaal lees begin ik weer te twijfelen aan mijn turbo. ik heb deze eerlijk gezegd nog nooit horen fluiten. ik heb soms juist het idee dat de turbo helemaal nix doet. allleen als de auto echt warm is heb ik veel vermogen.. hoe kan ik de turbo controleren ( of kan dit alleen op de rollerband )

 

eric,

even bij iemand met vagcom een logje maken en kijken naar de turbodruk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Beste,

 

nou ik dit allemaal lees begin ik weer te twijfelen aan mijn turbo. ik heb deze eerlijk gezegd nog nooit horen fluiten. ik heb soms juist het idee dat de turbo helemaal nix doet. allleen als de auto echt warm is heb ik veel vermogen.. hoe kan ik de turbo controleren ( of kan dit alleen op de rollerband )

 

eric,

 

DM woont ook in Groningen, en heeft erg veel 1.8T kennis.. hij kan je als ie tijd heeft misschien wel even loggen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden