Ga naar inhoud
  • 0

Thermostaat en/of sensor


VW-18T

Vraag

Al een tijdje constateer ik dat de koelvloeistof temperatuur niet heel hoog staat. Ongeveer in een hoek van 45 graden. Dit is dan na een tijdje rijden op de auto(snel)weg. Bij stilstand voor de deur komt de naald pas op 90 graden (temp). Ik ga ervan uit dat de "werktemperatuur" moet liggen op ongeveer 90 graden.

 

Mijn dealer zegt dat dit kan liggen aan de thermostaat of aan de sensor en dat het niet is uit te lezen wat het nu wel is.

Hij rekent een dikke € 100 voor de thermostaat en € 50 voor de sensor.

 

Iemand een idee waar het aanligt, hoe je kan testen of het de sensor of de thermostaat het is en rekent de dealer een normale prijs?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Nou, die sensor zou je zelf makkelijk kunnen (heb ik ook gedaan). Kost je een paar euro voor de sensor en wellicht een beetje koelvloeistof.

De thermostaat weet ik zo niet.

 

De dealer rekent hiervoor dus wel € 50 voor! Heb wel twee linker handen als het om auto`s gaat, kan ik het dan ook?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is niet zo moeilijk. Weet alleen even niet waar de sensor zit bij jouw 1.8T.

Kwestie van de stekker los halen, borgpen los trekken en de sensor kan er zo uit. Monteren in omgekeerde volgorde.

 

Ik ben ook niet zo top op dat gebied, maar mij is het ook gewoon gelukt. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is niet zo moeilijk. Weet alleen even niet waar de sensor zit bij jouw 1.8T.

Kwestie van de stekker los halen, borgpen los trekken en de sensor kan er zo uit. Monteren in omgekeerde volgorde.

 

Ik ben ook niet zo top op dat gebied, maar mij is het ook gewoon gelukt. :wink:

 

Is het wel de sensor, want als de motor na een ritje stationair loopt komt hij wel aan de 90 graden, of zegt dit niks.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik denk dat het bij jou de thermostaat is aangezien die vermoedelijk open blijft staan, stilstaand draait de waterpomp minder hard en heb je geen rijwindkoeling..

 

Precies.

 

Mijn garage denkt dat het beide kan zijn, ja en welke moet je dan vervangen ..... . Volgens mij is de sensor wel goed daar deze de 90 graden (bij stationair) wel kan weergeven.

 

Wat moet dat normaal kosten een thermostaat laten vervangen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je kunt er denk ik niet zo makkelijk bij.. Je raakt bij het vervangen van de thermostaat wel redelijk wat kvs kwijt

 

Ik zou beide vervangen..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

he.. dat riekt naar een bezoekje bij de chinees ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
je kunt er denk ik niet zo makkelijk bij.. Je raakt bij het vervangen van de thermostaat wel redelijk wat kvs kwijt

 

Ik zou beide vervangen..

 

 

 

he.. dat riekt naar een bezoekje bij de chinees ;)[/size]

 

 

Jij doet beide voor een bezoekje bij de chinees? Is te regelen hoor :D

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
je bent ten alle tijde welkom.. dat weet je en chinees.. jammie jammie.. hebben we te lang niet gedaan met elkaar..

 

Matthijs, gaan we regelen.

 

Bij VW een prijsopgave gedaan. Als ik deze binnen heb pm ik jou hierover wel even.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb met m'n 1.8T (APU '99, 141.000). Kan ik die thermostaat makkelijk zelf vervangen en wat kost-ie als ik 'm bij de dealer koop? Moet ook wat koelvloeistof rekenen las ik al.

Heb zo 1-2-3 geen howto met foto's gevonden, althans van de motor die ik heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb met m'n 1.8T (APU '99, 141.000). Kan ik die thermostaat makkelijk zelf vervangen en wat kost-ie als ik 'm bij de dealer koop? Moet ook wat koelvloeistof rekenen las ik al.

Heb zo 1-2-3 geen howto met foto's gevonden, althans van de motor die ik heb.

 

Volgens de garage is het zo`n twee uur werk (a € 80,00!), dus met de thermostaat erbij is het bijelkaar een € 200,00. De sensor kost ongeveer € 50.

 

Gaan van de zomer wel lopend naar een NL camping :(

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb je dit nu al opgelost of ben je er nog mee bezig!

 

 

Morgen gaat de auto naar de garage.

 

 

 

 

De auto had ik al eerder terug, alleen de rekening nog niet. In totaal voor de thermostaat is het € 161,00 geworden. Nou alleen nog het probleem met de ABS sensor nog.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En wat kost de thermostaat ongeveer :?:

 

Ik heb de sensor al eens vervangen maar het is nog steeds niet goed en wil daarom de thermostaat ook nog gaan vervangen, maar eerst het slot van de passagiersdeur aan bestuurders zijde vervangen, deze doet niks meer en zit in de antidiefstal mode waardoor deze dus niet meer open wil

Nieuwe slot is al binnen nu nog de oude er uit zien te krijgen etc zal wel weer hak en breek werk worden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden