Ga naar inhoud
  • 0

OLIEVERBRUIK 2.8 V6


pvo

Vraag

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Carterventilatie is een systeem bij motoren om dampen in het carter af te voeren.

 

Deze dampen ontstaan voornamelijk doordat er tijdens de compressie- en arbeidsslag van een viertaktmotor benzine\lucht mengsel of verbrandingsgas langs de zuigerveren lekt en onder de zuiger(s) in het carter terecht komt. Deze dampen bestaan uit onverbrande koolwaterstoffen (benzine), koolmonoxide, stikstofoxiden, lucht en oliedamp.

 

Doordat er steeds meer damp in het carter komt, ontstaat een overdruk, die uiteindelijk een weg zou zoeken langs keerringen en pakkingen. Om overdruk te voorkomen, worden de dampen afgezogen. Dit gebeurde lange tijd door een open pijp en de rijwind.

 

Om emissies naar de atmosfeer te beperken is dit systeem later gesloten uitgevoerd waarbij verse lucht wordt aangezogen via het luchtfilter en de onderdruk in het inlaatspruitstuk. De carterdamp wordt verbrand in de motor. Dit heet positieve of geforceerde carterventilatie of, in het Engels, Positive Crankcase Ventilation (PCV).

 

 

een v6 mag wat olie verbruiken, daar staan deze motoren bekend om. lijkt mij zo geen invloed te hebben, maar als deze niet werkt kan het zijn dat je kleppendeksel pakking het begeeft om dat hij drukopbouw heeft en dat je zwakste punt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Peter,

 

Mijn 2.8 verbruikt ook redelijk wat olie, en dat schijnt inderdaad "normaal" te zijn.

Het verbuik van olie gaat bij mijn auto naar mijn gevoel niet gelijkmatig. Ik heb namelijk het gevoel dat ik elke 1 à 2 maanden een halve liter kan bijvullen om tot de bovenkant van de peilstok te komen (de bovenkant van het voor het meten van het oliepeil bedoelde strookje natuurlijk..........), en dat vervolgens na het bijvullen het peil heel snel terugzakt naar het minimum niveau en daar een beetje blijft hangen en niet echt verder zakt. Geen blauwe pluimen of iets dat op lekkage langs een keerring of pakking kan duiden, maar vreemd vind ik het wel.

(het is een goed voornemen om als de winter voorbij is dit eens goed uit te zoeken of mijn gevoel ook klopt met de werkelijkheid).

 

Overigens worden de carterdampen bij b.v. Volvo's al sinds half jaren 60 in de verbrandingslucht afgezogen.

 

groeten,

Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik rijd een 2.8 V6 ACK motor  welke wisselend olie verbruik heeft!

Eerst even een stukje geschiedenis deze auto heeft 250.000 km gereden en had voorheen een olieverbruik van ongeveer 0.5 liter op de 2000 km olie daarbij altijd gevuld tot halverwege het gearceerde deel op de peilstok daar boven vullen had nooit zin omdat deze na 200 km rijden alweer op de helft stond nu medio 2014 had mijn uitlaat het naar 16 jaar begeven en bestelde vanwege de prijs een imitatie uitlaat compleet met 2 nw katalysatoren waarbij ik een romax had besteld maar een walker werd geleverd, na montage vond ik dat deze erg veel lawaai maakte en niet meer prettig reed waarbij na een rit van 150 km een storing op beide de lambda sonde`s optrad en gezien deze ook al wat oud waren ook deze vervangen.

Wel een claim bij de leverancier wat de uitlaat betreft neergelegd.

De weken daarop ontstonden er veel problemen een motor welke regelmatig na een koude start kort op 4 of 5 cilinders ging lopen een extreem olieverbruik van 1 liter op 300 km zonder te roken had en aanzienlijk hoger benzine verbruik had.

Nu na een paar maanden discussie over de uitlaat deze vervangen door een originele VW uitlaat en had deze eigenlijk op een ding het olieverbruik na geen problemen  meer en rijd weer geweldig.

Zoeken naar de oorzaak van het olieverbruik gaf te kennen carterventilatieslangen schoonmaken geen resultaat motorflush met nw olie en filter geen verbetering, compressie gemeten alles prima toen de PVC klep maar eens gesloopt en toen bleek dat de membraan binnen in welke een groot deel van de doorvoer richting de slang naar het gasklephuis moet afsluiten als snot naar beneden te hangen (originele slang van 1 jaar oud) en zijn werking niet meer te doen.

Nw carterventilatieslang en een wat VW noemt een vacuümpomp het Y pijpje waar ook de rembekrachter is aangesloten kosten totaal bij VW 160 euro incl. btw en vond dit belachelijk deze 2 delen via Aldixpress in China voor 36 euro besteld waarbij het Y pijpje origineel VW is geleverd en de carterventilatieslang niet juist paste maar door de eindstukjes welke op de klepdeksels zitten van mijn originele slang over te hebben gezet prima paste en het PVC klepje geheel nieuw is en juist werkt na montage de olie moedwillig op 3/4 van het gearceerde deel van de peilstok gevuld waarbij ik nu ongeveer 900 km heb gereden en er nog steeds geen verbruik is waar te nemen ook het deel van de carterventilatieslang welke is aangesloten op de luchtinlaat blijft nu geheel droog en vrij van olie.

 

Kennelijk doet deze PVC klep behoorlijk mee aan het olieverbruik, ook heb ik eens gekeken hoe dit zit bij de 8, 12 en 16 cilinders deze hebben allemaal een gelijke constructie maar tussen het laatst genoemde stuk slang allemaal een olieafscheider met een extra olieretourslang naar het carter zitten.

 

De Bora van mijn zoon met een BCB motor heeft ook een PVC klep maar zuigt bij stationair draaien het carter geheel vacuum en geeft hierdoor geen olie door aan het luchtfilter ook zie je geen lekkage`s bij bv klepdeksel of oliedop sterker nog als je deze start zonder oliedop gaat de motor op de mapsensor in storing !

 

De importeur Pon in deze heeft op mijn vraag of er modificatie`s zijn voor de V6 motoren een teleurstellend antwoord gegeven GA MAAR NAAR DE DEALER!

alleen weet de dealer het ook niet en stuurt je weer terug naar de importeur.

Pon is kennelijk te groot geworden of willen ons uit de VW's of Audi's hebben en vindt hun medewerking tegenvallen. 

 

Doe je voordeel hiermee het heeft mij heel wat uurtjes gekost waarbij ik het wel de moeite waard vind om deze heerlijke auto nog even op de weg te houden.

 

Gert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden