Ga naar inhoud
  • 0

accu en dynamo doormeten??


passat_v5

Vraag

hallo, ik heb de afgelopen weken meerdere keren meegemaakt dat me accu helemaal leeg is. wil je lekker naar huis van je werk, vergeet het maar...kats leeg.

Nu is mijn vraag hoe ik het beste de accu en de dynamo kan doormeten.

De accu die erin zit heb ik pas sinds het begin van het jaar erin zitten, maarja alles kan kapot gaan he.

En misschien is de dynamo wel niet goed meer, vandaar de vraag.

 

graag hoor ik van jullie....

 

rene

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

je zou even de spanning op je accupolen kunnen meten met draaiende motor, de gelijkspanning zou zo rond de 14 V moeten liggen, kan zijn dat je iets verhoogd stationair moet draaien met de motor, meet je een te hoge of te lage spanning dan heb je een bijlaadprobleem. En dat zou een probleem met de gelijkrichter kunnen zijn of de dynamo zelf mist een wikkeling.

Of je heb een lekstroompje lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een accu doormeten, daar heb je speciaale apperatuuur voor nodig. Een lekstroom meten kan op twee manieren. De eerste is met een amperetang. Mits deze gelijkstroom kan meten. Dat kan lang niet elke amperetang. De tweede manier is de meter in serie zetten tussen de accu en de auto. Haal de kabel van de MIN-pool los en houd daar een meetpen tegen aan en houd de andere meetpen tegen de minpool. Zet je meter op de hoogste waarde voor gelijkstroom.

En zet je motor uit!

 

Waarom de min-pool? Dat is de veiligste optie. Kan je nooit kortsluiting maken met je amperemeter of een steeksleutel.

 

Voor de dynamo.

Spanning van de dynamo zit rond de 14,4 volt. Beetje afwijking mag naturlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden