Ga naar inhoud
  • 0

Cuppen


Peter Cy

Vraag

Hier is al veel over geschreven en heb zoek functie gebruikt maar kan geen oplossing vinden als je 'gecupte' banden hebt, wel om het te voorkomen (voor/achter wissel)

 

Na 18.000 km (vanaf nieuw) maakten banden Pirelli P6000 herrie en op beide achterbanden het zaagtand / cupping verschijnsel....heb banden gewisseld van voor naar achter (niet kruislings)

en zoemend geluid is wat beter maar zeker niet weg...hoop dat het met wat meer km beter wordt

 

iemand enige ervaring, zat zelf te denken aan volgende

-voor/achter kruislings vervangen (Pirelli P6000 heeft geen rijrichting profiel)

-gecupte banden op achteras wisselen

-gecupte banden op achteras wisselen en op velg draaien (i.e. dezelfde rij richting houden maar het gecupte gedeelte zit dan aan de buitenkant ipv binnenkant)

 

Grt

 

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je zou ze kunnen laten trimmen, maar dan moet je wel voldoende rubber over het hele loopvlak hebben. Daarna kan het wel weer terug komen, dus vanaf dat moment wisselen! Daar komt bij dat Pirelli nogal zacht rubber gebruikt voor meer grip op droog wegdek. Dit heeft tot gevolg dat ze harder slijten en dus ook gevoeliger zijn voor cuppen. Had op mijn Honda Accord P5000 en die waren na 15000 km gewoon glad aan de voorkant van het optrekken, remmen en sturen (of lag dat aan mij :roll: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij zaagtandslijtage helpt het wisselen tegen de rijrichting goed, zowel preventief als ook enigszins als het kwaad al is geschied. Oftewel links-rechts wielen wisselen zodat de band de andere kant op gaat draaien (kan inderdaad niet met iedere band).

Hou wel rekening met in eerste instantie nog meer kabaal, maar na verloop van enkele 100-en km's moet het beter worden.

Zo niet dan zou trimmen zoals ArieB noemt nog een optie zijn maar dat kost je vaak een hoop rubber. Bovendien weet ik niet of dat op Cyprus is toegestaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

B.t.w.: heb je je uitlijning onlangs nog laten controleren? Weliswaar is aan de achteras weinig bij te stellen (ik neem aan dat dat ook voor de 3C geldt) maar soms kan dat wel verhelderend werken, al blijft het een lastig te voorkomen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb begrepen dat banden, nadat ze gemonteerd zijn, zich zetten. Het karkas gaat zich in het rubber zetten aan de hand van de belasting. Op het moment dat je ze kruislings draait gaan ze een andere kant opdraaien en dus begint het zetten weer overnieuw (wat niet de bedoeling is, lijkt op iets loswrikken) het karkas gaat wringen in het rubber en kan losraken of breken.

Daarom ook banden zonder rijrichting ook niet na een tijdje andersom monteren (bij de eerste montage maakt het natuurlijk niet uit)

Inderdaad eens kijken naar de uitlijning, 3C heeft multilink achterwielophanging, niet zo'n H-balk als wij :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mmm, da's nieuw voor mij. Klinkt wel enigszins plausibel, maar dat houdt in de praktijk in dat je maar met zaagtandslijtage moet leren leven want voor/achter wisselen los het probleem meestal niet op :-(

Denk toch dat ik zelf links/rechts zou wisselen, maar ik ben dan ook van nature eigenwijs :mrgreen::lol:

 

Overigens kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit soort problemen steeds vaker voorkomt. Of dat nu komt door de steeds geavanceerdere wielophangingen of door 'verbeteringen' aan de banden zelf is me niet duidelijk. Of vergis ik me dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dat je bij de bandenkeuze gewoon terdege rekening moet houden dat bepaadle auto's hier gevoelig voor zijn. Heb je weinig aan als het kwaad eenmaal geschied is, maar je kunt dan beter 2 nieuwe banden monteren die niet cuppen, dan je voorbanden ook nog eens voortijdig om zeep helpen. De zaagtandslijtage zie je normaal bij uitlijningsproblemen (wringen van de band op het wegdek) Door de stijvere ophanging die je tegenwoordig ziet zal dit sneller optreden bij een kleine afwijking omdat de band minder makkelijk "zijn eigen weg zoekt"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij zaagtandslijtage helpt het wisselen tegen de rijrichting goed, zowel preventief als ook enigszins als het kwaad al is geschied. Oftewel links-rechts wielen wisselen zodat de band de andere kant op gaat draaien (kan inderdaad niet met iedere band).

Hou wel rekening met in eerste instantie nog meer kabaal, maar na verloop van enkele 100-en km's moet het beter worden.

Zo niet dan zou trimmen zoals ArieB noemt nog een optie zijn maar dat kost je vaak een hoop rubber. Bovendien weet ik niet of dat op Cyprus is toegestaan...

 

Toegestaan is alles hier :lol: maar weet bijna zeker dat er geen bedrijven hier zijn die kunnen trimmen....

 

Grt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
er zijn geen banden die niet cuppen op een achteras van passat 2M

idd, dat dacht ik ook. De enige echte oplossing is 4motion

 

Nee hoor, goed verlagen achter bij een 3b/g helpt ook tegen cuppen :mrgreen:

 

LOL, dan moet je zorgen dat achterkant niet meer inveert :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik rij taxi met de c3 dus hard werken voor de bandtjes .

ik heb er brightstone onder leggen met aan de binnen kant een dichte groef ,dus de groef loopt niet door tot de binnen kant van de band .

dat helpt een heleboel bij het cuppen ik heb er met me achter bandtjes ruim 60000 mee gereden.

verder vind ik het gewoon kutjepikkieandijvie bij me 3 vorige passat cupte er geen banden dus voor dat beetje meer comfor of hoe je het voor deel van dit onderstel wilt noemen heb ik nog geen voordeel gehad in mijn gevoel rijdt het echt niet beter dan me vorige passat .

maar wie ben ik he ben verder toch niet zo te spreken over de c3 ,brandstof pomp ,vliegwiel ,handrem die blijft vast zitten ,turbo allemaal stuk gegaan binnen de 150.000 km en dan ook nog de verf die van me knopjes af valt ,die knopjes worden niet meer in duitsland gemaakt net als zo veel onderdelen dus goedkoop is weer eens duurkoop voor de bezitter nee heb nu 4 passats gehad maar deze is te goedkoop in elkaar gezet jammer horrr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden