Ga naar inhoud

TDI versus Hdi


Eric

Aanbevolen berichten

Zitten nu lekker op de camping in zuid frankrijk :D na een rit van bijna 1300km.

We rijden met 2 families, wij met de Passat (105Pk TDI) en de ander met een nieuwe Citroen C5 Tourer (110Pk Hdi). Hebben beide een vergelijkbare caravan (Hobby 455, max 1400Kg versus Knaus 450, max 1350Kg), maar tijdens het rijden is er wel een groot verschil.

Op de vlakke (snelweg) ligt de snelheid op de 110Km/h, zodra er een helling komt loopt de TDI in op de C5. Als het echt omhoog gaat en we terug moeten naar de 3de versnelling is het verschil nog groter: ik moet dan echt van het gas af omdat de C5 niet harder meer kan....Dit is ook terug te zien in het totale gemiddelde verbruik over die 1300km.

1 op 9,9 voor de TDI tegen 1 op 7,8 voor de C5.

Op papier vergelijkbare wagens maar in de praktijk is de TDI duidelijk sterker en zuiniger! :D

 

Eric.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf eens een Citroen Xsara gereden in de lease met een 90 PK HDI motor. Persoonlijk vond ik die vrij gelijk gaan met de 90 PK Golf TDI die ik later kreeg, maar in de 5e versnelling vond ik zelf dat de HDI veel beter oppakte als ik nog eens stevig op het pedaal duwde... ik moet zeggen, ook die HDI was een erg fijne motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de Hdi is waarschijnlijk de 1.6 Hdi en jouw tdi 1.9, lijkt misschien op papier gelijk, maar ik weet ook uit ervaring dat de 90pk hdi 2.0 (de oude dus) stukken makkelijker accelereert dan de 1.6Hdi 90pk terwijl ze op papier identiek zijn, misschien toch te maken met een lichter blok en lichter vliegwiel of iets dergelijks. de 1.6 hdi piekt in iedergeval veel meer hoger in de toeren tov de oude 2.0hdi. Dus dat zou bij de 1.6 110pk zeker ook zo kunnen zijn dat betekent dat de C5 rijder dus hoge toeren moet dieselen om zijn vermogen (pk's) te kunnen gebruiken, met daarbij een hoger verbruik.

 

kort door de bocht,.... het kan vanalles zijn, maar dat de tdi fijn is wisten we natuurlijk al lang!!!.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een 1.6 Hdi. Heb zelf ooit een 2.0 Hdi gehad en die was fijner dan de huidige 1.6 Hdi.

Lijkt er een beetje op dat hij aan z'n max zit.

Moet wel zeggen dat die Hdi een stuk stiller is met name buiten de auto. In de auto is het verschil een heel stuk kleiner.

 

@GJ&H: Ja regelmatig solo "tegen" elkaar gereden, en dan blijft de C5 helemaal nergens meer. Vooral bij hogere snelheden in Duitsland rij ik behoorlijk los van de C5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden