Ga naar inhoud
  • 0

Tikkend geluid Passat TDI AHU


Roy_TDI

Vraag

Hallo mensen,

 

Gister heb ik bij mijn 98er Passat TDI 66KW de distributieriem vervangen. Dit alles verliep prima en de nieuwe riem ligt er keurig op.

 

Nu had ik al vaker dat ik in een bepaald toerengebied in deellast een beetje een kanariegeluid onder de kap. Dit deed zich voor om en nabij de 2500 toeren.

 

Nu heb ik gisteren de riem vervangen en heb vanochtend ook het brandstoffilter vervangen. Het viel mij toen al op dat tijdens het starten (duurde een half minuutje voor alle lucht eruit was) het olielampje na een seconde of 10 starten aanging. Ik ben toen gelijk gestopt en heb na 20 seconden het starten hervat. Weer de eerste 10 seconden geen lampje aan en daarna weer het olielampje aan.

 

De eerste 25 kilometer daarna heb ik nergens last van gehad maar nu heeft de motor een tik tijdens stationair lopen en over het hele lage toerengebied in deellast. Met gas los of vollast is het getik er niet.

 

Ik zelf denk in de richting van de drijfstanglagers. Kan iemand mij dit bevestigen? Het lijkt me een flinke klus bij de Passat aangezien het subframe midden onder de motor doorloopt?

 

Alvast bedankt.

 

Roy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb er verder geen verstand van het probleem wat je hebt.

Maar is het wel wijs om er mee door te rijden, kun je er niet beter door een Garage of iemand naar laten kijken?

Nu kun je er nog relatief goedkoop vanaf komen (denk ik) Als je zometeen je motor in de prak draait ben je toch wel

een stukje verder van huis, en een puist geld kwijt.

 

Succes met het probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pomptiming heb ik vanochtend afgesteld. Gister heb ik de riem gewisseld volgens de officiele methode en vanochtend met vagcom en pomptiming de pomp afgesteld tussen de blauwe en groene lijn. Hij loopt ook verders keurig en rijd lekker, hij tikt alleen. Ik heb zojuist een setje drijfstanglagers besteld die ik van de week uit voorzorg ga vervangen.

 

Ik ben zelf een ervaren sleutelaar dus ik weet welke risico's ik neem en wat de gevolgen kunnen zijn :-) Toch bedankt voor het attenderen.

 

Ik had gehoopt dat er hier gelijk drijfstanglagers geroepen werd, maar helaas, ik moet dus echt even aan het zoeken :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, ik heb zelf ook een Golf GTI G60 en doe veel onderhoud en ombouw projecten voor anderen wat betreft G60 motoren dus ik weet dat drijfstanglagers niet al te veel kunnen hebben. Bij de G60 motoren zijn ze standaard versleten rond de 2 ton, vandaar dat ik het gelijk in die richting zocht. Het klinkt ook ongeveer hetzelfde...

 

Olie is keurig op pijl en ondanks een druppeltje olieverlies bij de carterpan hoef ik hem tussen de olieservice door (15.000km) niet bij te vullen.

 

Oliedruk moet ik nog controleren maar ik heb het metertje uitgeleend dus die moet ik morgen even ophalen. Tot die tijd blijft de auto netjes op de oprit al verwacht ik geen oliedruk problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nu zijn bij de AHU de bovenste lagerschalen niet gehard zoals bij een AFN, maar goed.. en aan een G60 gaat wel meer kapot, zeker als er geen aandacht aan geschonken wordt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden