Ga naar inhoud

Vandaag Passat 3C laten chippen (was de bedoeling)


VW Marco

Aanbevolen berichten

Twee weken geleden bij VVT Tuning in Lutjegast een afspraak gemaakt om vandaag mijn "nieuwe" 3C te laten chiptunen.

Om 9 uur vanmorgen daar aangekomen en als eerste even op de rollenbank.

 

Daarna erg verbaasd, want wat bleek: hij was al getuned door ABT tuning.

Bij aankoop van de auto was hier met geen woord over gesproken door het autobedrijf, en het stond op het eerste gezicht ook nergens vermeld.

Nu hij als al gechipt zijnde uit de rollenbanktest kwam hebben we eerst samen het boekje eens grondig doorgelezen en er bleek inderdaad ergens een klein stempeltje te staan.

Had ik nou maar beter gekeken en stom dat ik er niets van gemerkt heb. :embarassed:

Oude Passat had meer dan 150 PK, dus zal wel wat verwend zijn geraakt.

 

Maar scheelt me nu wel weer 500 euro. :D En ik heb een mooie uitdraai meegekregen en weet dus precies hoeveel PK mijn bolide heeft: 146,7 PK @ 342 Nm. En motorisch was bij het uitlezen ook geen enkele storing of iets dergelijks te vinden, dus dat stelt me ook weer gerust met het oog op de nog aanwezige garantie.

 

ABT heeft hem volgens Johan van VVT netjes getuned, alleen merk ik bij het rijden in de 5e versnelling bij het optrekken als ik rond de 75 km/uur rijd wel dat hij er wat moeite mee heeft en wat trilt (vliegwiel).

Op de uitdraai is die piek ook mooi te zien. Johan heeft geprobeerd dit er uit te krijgen, maar ABT heeft de boel goed beveiligd. Om het wel mogelijk te maken zou de computer er even uit moeten en dat hoeft van mij niet.

Dan rijd ik wel iets langer in de 4e versnelling zodat ie wat meer toeren heeft en boven de 80 km/uur rijdt.

Dan is er niets aan de hand.

post-3626-1423823451,0842_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad wel het 'nadeel' van chiptuning, je kunt het echt niet zien aan de buitenkant. En als je vorige eigenaar dan niks zegt kun je voor verrassingen komen te staan. Maar ik ken minder prettige verrassingen :mrgreen:

Wat me wel opvalt is dat het koppel toch al vrij snel afzakt vanaf de piek bij 1800 RPM. Is dat normaal voor deze motor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad wel het 'nadeel' van chiptuning, je kunt het echt niet zien aan de buitenkant. En als je vorige eigenaar dan niks zegt kun je voor verrassingen komen te staan. Maar ik ken minder prettige verrassingen :mrgreen:

Wat me wel opvalt is dat het koppel toch al vrij snel afzakt vanaf de piek bij 1800 RPM. Is dat normaal voor deze motor?

Als voorbeeld liet Johan een file zien van een andere Passat 3C 1.9 TDI die hij gechipt had, en die had buiten die hoge piek precies dezelfde curve. Zal dan zo horen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit.

Denk dat ik dat dippie er bij 2200 er nog uit wou hebben.

Moet binnenkort ook maar eens bij hem langs gaan.

Heb ik inderdaad ook overwogen, alleen moest Johan van VVT dan de hele computer eruit halen, standaard software terugzetten en weer helemaal aanpassen. En dan was ik toch nog 450 euro kwijt geweest voor het chippen.

Nu bleek hij bijna volmaakt te zijn qua vermogen en neem ik het dipje voor lief. Met rijden merk je er bijna niets van.

 

Zou zeker eens bij hem langsgaan. Het is echt iemand die er verstand van heeft en liefde voor TDI motoren heeft. Dat merk je aan alles.

Ook het feit dat ie voor en na op de rollenbank gaat en vantevoren goed uitgelezen word en gecontroleerd op motorische mankementen was voor mij een argument naar hem te gaan.

En natuurlijk ook een heel klein beetje de prijs / kwaliteitverhouding. Hij is niet duur voor hetgeen hij doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me wel opvalt is dat het koppel toch al vrij snel afzakt vanaf de piek bij 1800 RPM. Is dat normaal voor deze motor?

 

Dat was bij mijn ABT chip toch ook zo Arjen? pakte op bij 1800 toeren en zakte af na de 2500 zo ongeveer. In zijn 5 deed hij niet gek veel en in zijn 6 was het helemaal huilen. ABT chipt erg zuinig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu hij als al gechipt zijnde uit de rollenbanktest kwam hebben we eerst samen het boekje eens grondig doorgelezen en er bleek inderdaad ergens een klein stempeltje te staan.

Had ik nou maar beter gekeken en stom dat ik er niets van gemerkt heb. :embarassed:

Oude Passat had meer dan 150 PK, dus zal wel wat verwend zijn geraakt.

 

Dat zou me een mix van gedachten opleveren:

- Blij dat er geen geld uitgegeven hoeft te worden.

- Teleurstelling dat er geen extra vermogen bijkomt, wat nog wel de verwachting was die je had voordat je naar VVT ging.

- Verwondering dat je niet hebt gemerkt hebt al die tijd al met hetzelfde vermogen als in je vorige auto op stap te zijn geweest.

 

Dit zet wel vraagtekens bij het nut van tunen in algemene zin: Wil men vermogen erbij omdat het kan, of omdat je het idee hebt tekort te komen en baat zou hebben bij meer vermogen in het dagelijks verkeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke auto voelt anders met een chip, ook al is het koppel en aantal PK's hetzelfde.

Ik reed hiervoor in een 3BG sedan van 2002 (zelfde kleur als de huidige zelfs) met een 100PK blok origineel. Daarmee ben ik naar JD gegaan en die kon er een leuke 157PK uithalen.

Vervolgens kocht ik deze auto die een ABT chip had met een geschat vermogen van 155 - 160Pk.. en dat ding voelde me toch traag! Daarna ermee naar JD en nu een 180Pk.. voelt nog steeds trager als mijn sedan.

Vorige week in een nieuwe Passat 3C gereden met 170PK en dat ding voelde nog trager als mijn huidige auto.

 

M.a.w. ; het chippen / vermogen beleef je in elke auto anders.

 

Ik was niet blij met de ABT chip en heb het er alsnog uit laten solderen door JD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou me een mix van gedachten opleveren:

- Blij dat er geen geld uitgegeven hoeft te worden.

- Teleurstelling dat er geen extra vermogen bijkomt, wat nog wel de verwachting was die je had voordat je naar VVT ging.

- Verwondering dat je niet hebt gemerkt hebt al die tijd al met hetzelfde vermogen als in je vorige auto op stap te zijn geweest.

Dit zet wel vraagtekens bij het nut van tunen in algemene zin: Wil men vermogen erbij omdat het kan, of omdat je het idee hebt tekort te komen en baat zou hebben bij meer vermogen in het dagelijks verkeer.

Ik wilde graag vermogen erbij omdat het kan. Op zich redde ik mij altijd goed met standaard 100 Pk, maar meer Pk's reed toch een stukje beter en veel soepeler.

Verder sluit ik mij helemaal aan bij het verhaal van Groovejunk.

Mijn vorige Passat die bij Jos (JB Autoservice) een JD chip kreeg reed inderdaad heel anders dan nu met de ABT chip, terwijl ze beide rond de 150 Pk hadden.

Misschien dat ik het daardoor niet heb gemerkt.

Ik heb vandaag eens gereden in de Passat 3C van mijn pa en ma met 100 Pk, en dan merk je wel duidelijk verschil qua trekkracht en souplesse in de motor.

Ik ben nog aan het overwegen of ik hem toch niet nog beter laat chippen bij VVT.

Ik kijk wel even, op zich rijdt hij prima nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hadden wij nou ook met onze 3C :P

 

hij was dus gechipped door ABT wat het bedrijf ook niet wist !

stond achteraf gezien dus in de onderhoudsboekjes met een officieel certificaat er bij.

 

En er zat, nadat we hem al hadden gekocht, ook nog een gigantisch dure audio installatie van Kenwood in.

Wisten ze ook niet bij dat bedrijf.

Allemaal leuke dingen die mooi meegenomen zijn :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden