Ga naar inhoud
  • 0

Verschil 215/55 R16 banden


matie555

Vraag

Bij het bestellen van mijn nieuwe leasbak, kan ik kiezen tussen verschillende typen banden. Hier hangt ook een prijskaart aanvast.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen deze letter type aanduiding:

215/55 HR 16

215/55 VR 16

215/55 WR 16

215/55 ZR 16

 

Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Bij het bestellen van mijn nieuwe leasbak, kan ik kiezen tussen verschillende typen banden. Hier hangt ook een prijskaart aanvast.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen deze letter type aanduiding:

215/55 HR 16

215/55 VR 16

215/55 WR 16

215/55 ZR 16

 

Bedankt.

 

 

1: tot 210 km/h

2: over 210 km/h tot 240 km/h

3: tot 270 km/h

4: ZR genereel voor banden over 240 km/h vaak met een toevoeging (bijvoorbeeld 225/35-ZR-19-Y)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dank je voor je snelle reactie. O.k. dan wordt het dus de 215/55 VR 16 voor de 2.0TDI 103kw DSG.

Met een top van 203km/h moet de VR dus voldoende zijn.

 

Als je niet echt verwacht vaak 180+ te gaan rijden dan heb je niet eens die VR of HR banden nodig.

 

Zie http://www.sicherbestellen.de/autobande ... hnung.html bij "Snelheidscategorie (GSY, ook "Speedindex") (8)"

 

Het betreft hier de categorie indeling, die de maximaal toelaatbare snelheid van de banden aangeeft. Hier volgt de GSY voor personenauto's.

GSY km/u

M 130

N 140

P 150

Q 160

R 170

S 180

T 190

U 200

H 210

V 240

W 270

Y 300

ZR >240

 

Ook al kan m'n bak 220 ben ik niet van plan dat ooit nog een keer te gaan rijden ivm ouderdom motor, ouderdom auto, onveilige snelheid uberhaupt en het enorme verbruik, dan verbruik je zowat meer liter per 100 km dan de boordcomputer kan aangeven 8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het gaat er hier niet om of jij die snelheid wil of zal rijden, het gaat om de snelheid die de auto kan volgens de fabrikant en welke categorie er voor de type goedkeuring onderzit.

Als je auto 250 kan dan zul je er banden onder moeten doen die dat minimaal ook kunnen verdragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het gaat er hier niet om of jij die snelheid wil of zal rijden, het gaat om de snelheid die de auto kan volgens de fabrikant en welke categorie er voor de type goedkeuring onderzit.

Als je auto 250 kan dan zul je er banden onder moeten doen die dat minimaal ook kunnen verdragen.

 

Jep

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sterker nog, je mag nooit banden monteren die een legere speedindex hebben dan de origineel gemonteerde banden. Dat komt meestal neer op het verhaal van Dieseltje, maar soms zelfs nog een categorie hoger.

Hier in Nederland wordt er niet veel op gecontroleerd, alleen soms bij de APK. Maar in bijvoorbeeld Duitsland zijn ze hier wat preciezer in.

Uitzonderingen zijn mogelijk voor winterbanden.

 

Zie ook onze KB: viewtopic.php?f=141&t=24584

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uitzonderingen zijn mogelijk voor winterbanden.

 

Maar dan moet jij een sticker op het dashboard hebben (tenminste in Duitsland), die op de hoogstmogelijke (in dit Geval verminderte) snelheid verwijzd.

 

Een verdere punt is het beachten van de draagvermogens index :!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Uitzonderingen zijn mogelijk voor winterbanden.

Maar dan moet jij een sticker op het dashboard hebben (tenminste in Duitsland), die op de hoogstmogelijke (in dit Geval verminderte) snelheid verwijzd.

Klopt inderdaad voor Duitsland. In Nederland is die sticker niet verplicht, maar wordt soms wel verstrekt als je nieuwe winterbanden laat monteren.

Helaas wordt er in NL (ook door professionele bandenbedrijven) nog veel te weinig op dit soort zaken gelet. Wanneer het dan op ongelukken uitloopt ben je (zeker in Duitsland) gewoon de klos.

Een verdere punt is het beachten van de draagvermogens index :!:

Ook dat klopt, maar alle voor de Passat 3B/3BG/3C passende banden hebben minimaal een loadindex van 91, pas als je heel afwijkende maten gaat monteren loop je risico dat je banden krijgt met een te lage loadindex. (in Nederland dan, of dat ook in Duitsland zo is of dat daar ook bijvoorbeeld 195/65-15 met een lagere loadindex te koop is weet ik niet)

 

Zelf heb ik overigens bewust banden met een loadindex van 94 (XL) laten bestellen en monteren vanwege problemen met onbalans na een lange rit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden