Uiteindelijk heb ik dan ook maar de thermostaat vervangen.
De temperatuur naald bleef altijd tussen de 60 en 75 hangen.(al meer dan 2 jaar dus)
Het is natuurlijk altijd de vraag of het de sensor of de thermostaat of beide is. In tegenstelling tot iemand anders hier beweert, dat als je de auto in z'n vrij na een redelijk ritje rijden(>30km), vervolgens het toerental op laat lopen(enkele minuten) en de temperatuur naald omhoog gaat, dat je dan t beste als eerste de thermostaat kan vervangen.
Bij mij was dit NIET het geval. De temperatuur naald bleef gewoon op 65C hangen. Ook na een behoorlijke tijd stilstaan en op >2500 RPM draaien.
We hebben de testkast op 'instrumenten paneel controle' gezet en de temperatuur meter sloeg netjes gewoon tot maximaal uit.
Vervolgens toch de thermostaat vervangen en NIET de sensor. Nu komt ie weer snel op de 90C.
kosten thermostaat: 29,90eu(inc btw) (bij dealer) Op internet tussen de 11eu en 21eu.
Om koelvloeistof te besparen(en het niet in je mouw te laten lopen, kun je ff een lijmtangetje met brede bek op de rubberen slang zetten.
Over het gebruik kan ik nog niet zoveel zeggen. Maar ik hou het gebruik(zo freek ben ik) al sinds de aankoop nauwkeurig bij(met de tankbonnetjes) en is al tijden rond de 1 op 19 met winterbanden(95-15") en 1 op 17,5 met zomerbanden(225 - 17") (in de zomer gebruik je ook meer airco natuurlijk.
Ik kan me niet voorstellen dat ie nu met de nieuwe thermostaat nog zuiniger gaat rijden... De praktijk zal t leren.