Ga naar inhoud
  • 0

Becker erg slechte ontvangst.


BertB

Vraag

Mijn Becker heeft beroerde ontvangst. Nu had ik elders gelezen dat een defecte spaningsinjector hier vaak de schuldige van is. Op mij werk lag toevallig nog zo'n ding, dus heb ik deze maar eens vervangen. Helaas heeft dit niet geholpen.

 

Als ik de kabel (het deel met spanningsinjector) niet in de antenneaansluiting steek maar omhoog houd is het ontvangst duidelijk beter. Het lijkt dus in de auto te zitten. Nu heb ik de weerstand van de antennekabel op de connector gemeten. Deze komt op 0,3 ohm. Is dat wel normaal?

 

(Het is eigenlijk garantie maar omdat ik 100 km moet rijden naar de dealer los ik het liever zelf op of bereid ik in ieder geval het e.e.a. voor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

In een 3c zitten twee antenneconnectoren die veel kleiner zijn dan een normale antenneaansluiting. Deze krijg ik dus niet op mijn radio. Één is voor de radio de ander past hij niet op (deze is voor een GSM o.i.d.?)

 

De truc die jij voorsteld gaat dus niet lukken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Limo klopt.

 

Dat de ingebouwde antenne geen topper is had de dealer me al wijsgemaakt, maar zo'n slechte ontvangst als ik heb is ook met een mindere antene niet normaal. Zeker als je nagaat dat de radio veel meer ontvangt als ik binnen in de auto het verbindingskabeltje omhoog houd.

 

Bijna 0 Ohm op de mantel en kern van de antenne-connector lijkt me ook niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, dat klopt inderdaad niet, 0 ohm is echt sluiting, terwijl FM-antennes ca. 75 ohm horen te hebben. Is het niet een idee om de hele ingebouwde antenne, die ik wel goed vindt werken, maar nou ook weer niet helemaal geweldig, te laten voor wat het is en een plakantenne onderaan je voorruit tussen het kunststof en de ruit te frummelen?

Je hebt tenslotte een zeer goede radio!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Opgelost!

 

Een beetje onconventionele manier maar de ontvangst is top!

 

Wat heb ik gedaan. De 0,3 Ohm weerstand leek mij het probleem. Daarom heb ik het afdekplaatje over de antenne op de achterruit eens losgetrokken. Vervolgens de kabel losgemaakt en nogmaals doorgemeten. Weer 0,3 ohm, dus er zal wel een schroef o.i.d. doorgedraaid zijn (=kortsluiting). Gelukkig zitten er twee kabels aan (1 voor radio en 1 voor GSM?) De pasringen op de connector kun je loswurmen en omzetten waardoor je eenvoudig de kabel van de GSM kunt ge(mis)bruiken voor de radio. Dit heb ik gedaan en het werkt helemaal super!

 

Nu kan ik alleen de antenne voor een GSM niet meer gebruiken. Dit is geen probleem omdat volgens mij tegenwoordig alle carkits bleutooth zijn waarbij alleen de antenne van je mobiele telefoon zelf gebuikt wordt.

 

De plakantenne was waarschijnlijk de volgende optie, bedankt voor de tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zag deze topic ff te laat, :sorry:

 

FF over de eerder genoemde 75 ohm, dat is geen weerstand maar impedantie.

Impedantie kan je niet meten met een universeelmeter of ohmmeter.

 

Een coaxkabel heeft een bepaalde zogenoemde karakteristieke impedantie. Dat is de elektrische spanning gedeeld door de elektrische stroom in een oneindig lange kabel. De karakteristieke impedantie is ongeveer gelijk aan de vierkantswortel uit de inductantie over de capacitantie per lengte-eenheid.

 

De impedantie kan je het beste lezen als wisselstroom-weerstand, die wordt gemeten bij een bepaalde standaard frequentie (ben het ff kwijt welke frequentie).

 

Weerstand is wat gemeten kan worden met een universeelmeter, en kan je het beste lezen als gelijkstroom-weerstand.

 

De impedantie kan je niet meten met een universeelmeter, daar heb je een reflecto-meter voor nodig, die een serie van hoog-frequentie pulsen door de kabel stuurt en dan de demping, impedantie e.d. kan weergeven (vaak grafisch zoals bij een oscilloscoop)

 

Omdat niet iedereen dergelijke meet-apparatuur heeft, staat vaak op de buitenmantel aangegeven de (gestandaardiseerde) type coax.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hebt helemaal gelijk.

 

De kabel werkt als soort condensator. Een condensator gaat bij wisselstroom geleiden en bij gelijkstroom isoleren. De 0,3 Ohm Ohmse weerstand (zonder antenne aangesloten, puur kabel) is dus niet goed.

 

De andere kabel die ik nu gepakt heb heeft misschien een andere impedantie. In mijn ogen kan dit geen kwaad. Er komt geen vermogen op de antennekabel, dus een eventuele te lage impedantie zal geen defect veroorzaken en de ontvangst is nu zeer goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

0 ohm (of 0,3 ohm) is inderdaad een kortsluiting en niet goed.

 

Verkeerde impedantie (te hoog of te laag) geeft signaalverlies.

 

Maar omdat je in een auto niet vaak een coax kabel van tientalle meters gebruikt is dit effect minder op het de signaalkwaliteit (voor ontvangst).

 

Voor apparatuur die ook zenden, zoals GSM, mobilifoons, etc, maakt de jusite impedantie wel verschil en kan zelfs schade veroorzaken aan de apparatuur, afhankelijk van het vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Anonymous

Ook ik heb dezelfde ervaring. Dus ook een slecht ontvangst.

Ik wil probeer het op dezelfde manier op te lossen. Alleen kan ik niet het afdekplaatje over de antenne vinden. Waar moet ik ergens zoeken? Is dit het soort ventilatie rooster op de hoedeplank?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden