Ga naar inhoud

Even orde op zaken ivm led verlichting...


Andy

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Ik heb hier zowat alle topics doorgelezen wat betreft ledverlichting, toch ben ik er niets wijzer uit geworden...

 

Ik denk dat ik mijn ledjes via leds-buy ga kopen maar ik kan niet zo goed aan al die benamingen van de lampjes uit, hier in België gebruiken we dit niet dus had ik graag een beetje goede raad gekregen van mijn noorderburen :wink::P

 

Wat ik dus van plan ben/wil doen:

 

Ik zou graag voor te beginnen mijn kentekenverlichting veranderen in witte ledjes. Volgens mijn verzamelde informatie op H-base zou dit een 12V 5W FITTING SV8,5 C5W lampje zijn. Wij noemen dit gewoon een buislampje bij ons... Nu vroeg ik me dus af wat ik nodig heb/wat ik moet nemen op Leds Buy?

Ik denk dat ik bij Festoon moet zoeken? Maar welke dan, hoeveel ledjes moeten er inzitten voor dezelfde stroom te verbruiken en dezelfde lichtopbrengst?

 

Edit:

Even een bijkomende vraag:

voor wat staat de benaming T5, T10, T11? En hoelang moeten ze dan best zijn? 31, 36, 39mm? En hoeveel ledjes neem ik dan best ivm het stroomverbruik? 2, 3 of 4 of doet dit niet ter zake?

alvast bedankt, greetz!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn 3B zitten standaard voor de kentekenverlichting twee buislampjes van 37.3 mm

Deze heb ik vervangen door de volgende:

T11 x 36 mm festoon 4 LEDs wit, gekocht bij www.leds-buy.nl

 

Voor het standlicht/remlicht heb ik de volgende 2 maal:

BAY15D 5 watt LED lamp rood, gekocht bij www.leds-buy.nl

 

Voor het mistachterlicht heb ik de volgende 1 maal:

BA15S 4 LED lamp rood (4 watt), gekocht bij www.ultraleds.co.uk

 

Voor de achteruitrijlampen heb ik de volgende 2 maal:

BA15S 4 LED lamp wit (4 watt), gekocht bij www.ultraleds.co.uk

 

Ik heb www.ultraleds.co.uk pas kortgeleden ontdekt, en volgens mij doen ze qua prijs niet onder voor www.leds-buy.nl, zelfs niet inclusief verzendkosten. Had afgelopen week donderdag lampen besteld, en zaterdag waren ze al binnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf de klemmetjes niet echt hoeven te vervormen. Maar indien nodig is een klein beetje naar binnen buigen voldoende.

 

Hou er wel rekening mee dat de lichtverdeling op het kenteken met LEDs wel een beetje anders wordt. Standaardgloeilampen hebben meer diffuus licht terwijl LEDs doorgaans een meer gerichte lichtstraal hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, maar ik veronderstel dat met 4 ledjes in 1 festoon dat je wel ongeveer dezelfde verlichting krijgt (qua duidelijkheid) als met 1 gewoon lampje? Is de helderheid misschien zelfs niet beter?

 

Ik wil het toch wel een beetje degelijk doen, miss denk ik er te fel over na maar ik vraag me toch af hoe het met de stroomsterkte e.d. zit?

Na een vlugge berekening kom ik aan een stroom van 2,4Ammpère ongeveer bij een gewoon gloeilampje van 5watt, maar iemand enig idee hoe dat nu juist zit met die ledjes? Staan deze in serie of parallel in de festoon, en wat zou de totale stroom zijn dan dat ze vragen?

 

ik weet het, langdradige vragen maar wil het beetje goed doen :book::bash:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jah ik wil gewoon voorkomen dat ik de boel in de fik steek door allerhande dingen te klooien laat ons maar zeggen, het hele led gedoe is nog vrij nieuw voor me en ken er nog niet zo veel van!

Zou je misschien indien mogelijk eens een foto van je kentekenverlichting kunnen nemen voor me, dan weet ik ongeveer of het dit is wat ik wil!

 

greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, geen probleem. Standaard verbruikt LED verlichting een stuk minder stroom dan een qua lichtsterkte vergelijkbare gloeilamp en daarnaast zijn ze een stuk efficienter in energieverbruik, en worden ze nauwelijks warm (daar zijn overigens uitzonderingen op, bijvoorbeeld de zogenaamde 'power-LEDs'), dus daar hoef je dus niet zo bang voor te zijn. Volgens mij bestaat er reeds een topic waar een foto staat van dit soort kentekenverlichting. Zoek ik even voor je op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die Belgische platen hoef je je toch niet zo druk te maken dat je aan licht tekort gaat komen:p

 

Ze zijn de helft kleiner als de Nederlandse, en vaak haast zwart van het vuil

_________________

Passat 3B 1,8 20v 92KW 125PK

flitst nie zo gemakelijk :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet weten of je met een 3C een foutmelding krijgt. Ik denk echter - omdat het niet direct in veiligheidsbelang is - dat hier waarschijnlijk geen check op zit. Het enige wat ik kan zeggen is: probeer het gewoon (zo duur zijn die lampjes niet) en anders kun je ze vast nog aan iemand anders kwijt geraken. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden