Ga naar inhoud
  • 0

CarNet en DiscoverPro + Telefoon Premium


RobP

Vraag

Beste Forumleden,

 

Mijn Passat variant B8 is nu ongeveer 3 weken binnen. Best wel veel opties en electronische snufjes, maar ben daar nu ongeveer aan gewend. Enige waar ik nog even naar moet kijken is CarNet om bijvoorbeeld actuele fileinformatie, google navigatie, etc te krijgen.

Nu lees ik op dit forum, de vw website en andere fora best wel wat tegenstrijdige informatie. Daarom probeer ik het nog even met een nieuw onderwerp.

 

Mijn situatie is als volgt:

- VW Passat Variant B8 (laatste update, modeljaar 2018 geloof ik dat dit heet) 

- Discovery Pro

- Premium telefoonvoorbereiding

 

Verder heb gebruik ik een iPhone en mijn zakelijke abonnement loopt via KPN EEN waarvoor geen DuoSim verkrijgbaar is.

 

Nu is mijn vraag hoe kan ik het beste een verbinding tbv CarNet gerealiseerd krijgen. Zie zelf de volgende opties in volgorde van wat ik denk dat wenselijk is.

 

  1. Data-only SIM card in SIM slot in auto

    Dit zou verreweg de mooiste oplossing zijn denk ik, als dit goed zou werken.
    In een ideale situatie zou dan alle data van CarNet over die SIM card gaan, en telefoonverkeer en telefoondata verkeer (bv whatsapp) blijft dan via telefoonverlopen. Data gebruik via de data SIM is geen probleem, deze data only sim kan opgenomen worden in onze bedrijfsbundel.
    Op diverse fora lees ik echter dat dit in Europa geen optie is want als je een SIM in dit slot steekt VW alle telefonie (dus ook spraak en alle overige data) dan via deze SIM laat lopen. Buiten Europa schijnt dit wel te werken. Andere fora zeggen juist dat dit ook in Europa/Nederland geen probleem is.
     
  2. Telefoon koppelen via kabel aan USB waar vroeger asbak zat

    Voor langere reizen zou dit ook een goede optie zijn, want wil je apple carplay dan moet ik volgens mij mijn telefoon toch op die manier aansluiten.
    Echter nergens zie ik dat de discover pro ook een bekabelde iPhone kan gebruiken.
    Daarnaast vraag ik me af of alle overige functionaliteit (carplay, bluetooth bellen, etc allemaal gelijktijdig ook kan blijven werken)
     
  3. Koppelen via een soort VW stick in USB in armsteun met extra data sim only card. Hievoor moet ik uiteraard zo een extra stick kopen bij VW. Lees echter op diverse fora dat deze stick niet werkt met een discover pro want deze heeft nu eenmaal zijn eigen SIM card oplossing.
     
  4. Koppelen via MiFi
    In principe een beetje hetzelfde als bij punt 3, alleen is dan de vraag heb ik nog 12v extra nodig, werkt dit enkel bij contact aan of trekt dit de accu leeg.Voordeel dat je dan in je auto wifi hebt speelt niet echt in mijn geval. 
     
  5. Hotspot van je telefoon iPhone gebruiken
    Nadeel is dat uiteraard je iPhone batterij eerder leeg is, maar grootste nadeel is geloof ik dat je dit telkens in moet schakelen, wat nu niet echt gebruikersvriendelijk is.

Is er iemand die hiermee ervaring heeft. In diverse topics lees ik berichten van Passat berijders waarvan men niet heeft aangegeven dat een premium telefonie voorbereiding van 65,- handig is. Ik heb dit eerder zelf uitgezocht en leek me voor het bedrag echt zijn geld wel waard, maar als het niet met een data only sim werkt dan heb je er nog niet zo veel aan. Volgens mij gebruikt 40-60% van de lease automarkt een iphone en duoSim is voor mij ook niet mogelijk en schijnt uberhaupt niet handig te werken.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik werk al bijna twee jaar naar volle tevredenheid met optie 1.

 

Simkaart met data only abbo in de Passat.

Sim wordt alleen voor data gebruikt voor de Discover Pro. Eventueel kan de Passat met deze sim ook als Wifi hotspot dienst doen voor je telefoon.

 

Telefoon is dan gewoon helemaal los van de Passat behalve dat je via BT koppelt met de Carkit en kan bellen.

 

Ps. Dataverbruik met alleen verkeersinfo op de DP aan (zonder Google Maps) is echt bijna niks. In het laatste overzicht op mijn werk met dataverbruik had deze sim het laagste verbruik van alle abonnementen.

aangepast door NightBlueBE-R
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ps. Dataverbruik met alleen verkeersinfo op de DP aan (zonder Google Maps) is echt bijna niks. In het laatste overzicht op mijn werk met dataverbruik had deze sim het laagste verbruik van alle abonnementen.

 

En vermits VW met de laatste CarNet-uitvoering Google Maps eruit geflikkert heeft  :roll: , verbruik je dus inderdaad echt bijna niks data. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Andere optie is een 4G Wifi dongle met een pre-paid sim-kaart. Zie: http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/38768-ervaring-verkeersinfo-discover-pro-via-mobiele-hotspot/

Past, via een kabeltje, in de armsteun.

Ik heb nu een kaartje van Vodafone You, die doet het ook in het buitenland, de gebruikte hoeveelheid data is verwaarloosbaar klein.

 

Ik weet niet hoe het in de huidige versies werkt maar in mijn GTE uit 2016 (kenteken 2015  :smile: )  is het ook handiger om m'n iPhone uit een sigaretten-aansteker USB plug te voeden. Anders worden er toch weer dingen via de discover pro geregeld. Dat Car-Play vindt ik ook niets. Voor zover ik weet werkt b.v Flitsmeister daar niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden