Ga naar inhoud
  • 0

Ervaring - Verkeersinfo (Discover Pro) via mobiele hotspot


Brambo

Vraag

De Discover Pro navigatie/mediasystemen (en wellicht ook andere versies) hebben de mogelijkheid om de (wifi) hotspotfunctie van je mobiele telefoon te gebruiken om contact te maken met internet. Daardoor komen allerlei diensten beschikbaar, voor mij is de uitgebreide verkeersinformatie het meest interessant.

 

Ik heb de ervaring dat dit best snel ge-update wordt, betrouwbaar en behoorlijk gedetailleerd is. Zo zie je ook allerlei N-wegen met incidenten, niet alleen de A-wegen.

TMC (info via radio) is helaas een drama. Dit heeft niet zozeer een technische oorzaak, maar om een of andere reden heeft dit in NL nooit echt lekker gewerkt.

 

De online-info heeft me al een aantal keer netjes om een file geleidt. In het begin vraag je je af waarom je op wegen door dorpjes terechtkomt waar de beschaving nog niet is doorgedrongen, maar als je dan in de verte de snelweg ziet die compleet vast staat, wordt het wel duidelijk :smile:

Enig minpunt is, dat het prettig zou zijn als de navigatie vooraf zou melden/voorstellen dat er een alternatieve route met minder verkeersdrukte is gevonden. Nu gebeurt dit rerouten volledig zonder dat je het in de gaten hebt.

 

O.a. iPhones schakelen steeds de hotspotfunctie uit als die niet gebruikt wordt gedurende 1 minuut, die moet je dan bij instappen handmatig activeren (even naar het hotspot-instelscherm is voldoende). Omdat ik dat onhandig vind en ook nogal eens vergeet, zocht ik naar een alternatief. Dit heb ik gevonden in de vorm van een Huawei E8372h-153

 

 

SIMkaartje erin, eenmalig configureren op de laptop en dat is het. Ik heb hem in het vakje onder de armsteun van de voorstoelen geprikt. Daarin zat eerst de USB stick met muziek, maar doordat er in de nieuwe stick tegelijkertijd ook een micro-SD kaartje kan, heb ik daarop alle inhoud gezet. Resultaat is dat de stick nu de verbinding verzorgt tussen navigatiesysteem - internet en ook herkend wordt als een normaal USB (media-)device. Zodra je het contact inschakeld, start de Wifi hotspot en je Discover zal hierop vanzelf inloggen. Contact uit = USB spanningsloos, dus geen kans op dataverbruik tijdens stilstand.

 

Ik gebruik op dit moment een prepaidkaartje, de hoeveelheid data die verstookt wordt is uiteraard afhankelijk van je autogebruik. De ervaring tot nu toe is dat de meeste ritjes 1 à 2 cent kosten aan data (Simyo, € 0,15 / MB). Langere ritten komen wat hoger uit, 3 tot 5 cent. Korte ritjes worden naar beneden afgerond op 0 cent :wink:

Ik kom dan met mijn rijgedrag op ca. € 15...€20 per jaar aan kosten. Wel heb ik alle andere diensten uitgeschakeld om onverwacht dataverbruik te voorkomen. Buiten NL is het uitkijken, omdat dataroaming nog (relatief) duur is. Bij Simyo prepaid is dataroaming onmogelijk trouwens. Voor de vakantie zal ik dan iets anders moeten regelen.

 

Dit stickje heb ik van Ebay.de (Edit: ook op Ali aangetroffen voor $34), waar hij zo rond de € 40...€45,- kost. Vooral vanuit Rusland worden deze nogal eens aangeboden (nieuw, maar "brand labeled" op een of andere voor ons onbekende Russische provider en vervolgens ge-unlockt door de verkoper). Gratis verzending, dat overigens wel even duurde... Via Paypal dek je automatisch evt. risico voor niet-leveren af.

 

Andere merken/types zullen ongetwijfeld ook werken, maar let op dat als je hem buiten de EU koopt, de versie die je kiest ook geschikt is voor EU-frequenties (2G/3G/4G/LTE, etc.). Dit staat er dan meestal specifiek bij.

 

Heb je een SIMkaart met een grotere (/goedkope) hoeveelheid data, dan zou je deze stick ook meteen als hotspot voor bv. de passagier(s) kunnen gebruiken, er kunnen namelijk max. 10 clients tegelijkertijd actief zijn.

 

Edit dec '18: Roaming doorgestreept etc.

aangepast door Brambo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik wist niet dat dat kon, ik krijg over 3 weken mijn nieuwe Passat en vergeten de simkaartslot erbij te bestellen, ik dacht dus dat het alleen ging via de hotspot van je telefoon. zo'n stick gebruik ik nu ook dagelijks voor mijn werk, die kan ik er dus zo inprikken.

zijn er types die de passat niet ondersteund?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zijn grofweg 2 types: de zgn. surfsticks en de hotspots ("Mifi").

 

De surfsticks zorgen ervoor dat bv. je laptop via 4G het internet op kan. Via een driver ziet Windows hem als een netwerkdevice. Dit gaat in je Passat hoogstwaarschijnlijk NIET werken. Waarschijnlijk heb je nu dit type.

Prijzen (op eBay) zo rond de 25 euro.

 

De hotspot kan bovenstaande, maar heeft dus ook de hotspotfunctie en juist daar gaat het om.

Deze stick heeft eigenlijk alleen voeding nodig uit je USB poort (of ergens anders vandaan, bv. een 12V-5V laadadaptertje), meer niet. De Passat "ondersteund" hem dus helemaal niet, omdat er geen drivers oid nodig zijn.

Dit type kost wat meer dan de surfsticks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb de Huawei E353, die kan dat waarschijnlijk niet dan, ook al kost die 80 euro :blink2:

Ik maak nu een wifi netwerk aan in de auto mbv deze stick en een Alfa R36 router, begrijp ik het goed dat ik dus ook gewoon met de dicover pro verbinding kan maken met het draadloze netwerk wat de R36 aanmaakt en zo ook de verbinding kan maken?

 

Pakt zo'n dongle met routerfunctie automatisch een Buitenlands netwerk? nu moet ik namelijk bij de grens elke keer de R36 opnieuw opstarten omdat hij anders geen netwerk pakt, heel vervelend aangezien ik in Nederland woon en in Duitsland werk.

Er komt dan een een datakaartje in die de Mb's deelt met de telefoon en een internationale databundel.

aangepast door Micky
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De Huawei E353 is dus zo'n "simpele" surfstick zonder hotspotfunctie. Werkt alleen in je laptop.

En kost nieuw € 25 op Ebay DL, altijd handig om daar even te checken voor dit soort spul. Zeker als je spulletjes naar je werkadres in DL kan laten sturen!

 

Ik ga ervan uit dat dat niet werkt, althans niet direct in je USB poort van je Passat. Als je het via je routertje doet dat een draadloos netwerk opzet, dan weer wel. Dat heeft nl. alleen voeding nodig en je navigatie verbindt zich hiermee. Geen gedoe met drivers oid. Het is compleet onafhankelijk van het besturingssysteem van de Discover.

 

Vwb roaming: Normaal gesproken zou je bij het verlaten van een netwerk (dus als je de grens over gaat) verwachten dat er automatisch een buitenlands netwerk wordt gescand en daarmee verbinding wordt gemaakt. Hoogstens dat je een paar minuten offline bent totdat je bij het andere netwerk aangemeldt bent. Dat zou niet anders moeten zijn als bij een gewone telefoon.

 

Ik heb die ervaring nog niet. Geregeld ga ik voor werk richting DL, BE en FR en zal het dan testen met een geschikte SIM, maar weet niet of dat op korte termijn is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@NightBlueBE-R idd goeie tip, heb de hele auto bomvol met opties en de Duitse dealer vertelde me dat ik alleen de comfort nodig had, veel tijd had ik niet en ben me pas na de tijd gaan inlezen op deze details, ik dacht dat het allemaal bij de Discover Pro zou zitten :neutral:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook mijn dealer vertelde me dat deze optie weinig extra toevoegt, verder dus niet meer naar gekeken. Heb je het Highline pakket met de meest uitgebreide navigatie (Pro), zijn er toch nog een aantal zaken die "vrijgeschakeld" moeten worden door de dealer. Jammer wel.

 

Ervan uitgaande dat niet heel veel mensen deze auto privé nieuw kopen: ondanks dat dit een betaalbare optie is, kan het zomaar zijn dat het toch niet meer "past". Ook komt het geregeld voor dat er uit een aantal standaardconfiguraties  gekozen moet worden, waarbij het niet mogelijk is om het hele leasebedrag vol te maken (en dan liefst net iets meer...) met allerlei kleine opties. Dan is het handig als je achteraf met erg weinig moeite het alsnog kunt fixen, zoals je hierboven kunt lezen.

aangepast door Brambo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

RE.gif klopt doorgaans, maar ik had geen budget en mocht gewoon kiezen wat ik wilde, een droom natuurlijk (voor het eerst na 20 jaar werkgevers die er anders over dachten) maar dan wil je wel zo goed mogelijk advies....

 

 

Sent from my iPhone 6 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Micky: goede deal inderdaad!

 

In DL kun je adaptive cruise control ook beter benutten. In NL houdt hij zelfs bij de kortst ingestelde afstand nog genoeg ruimte om andere auto's er continu tussen te laten. In DL is het not done (enorme boetes heb ik wel eens gehoord) om vlak achter iemand te rijden met 130 km/u, in NL is dat tegenwoordig doodnormaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Neem in DE de optie ACC high... Dan kun je hem wat hoger zetten dan de standaard 160km/h... Jammer dat deze optie niet in NL kan.

 

Ik ben ik er nog niet achter of de ACC low om te bouwen is naar ACC high.

We gaan enorm off topic maar goed :wink:

 

Volgens mij kan High alleen ingeschakeld worden met lane assist etc. Er is een andere camera (hardware) voor nodig dan de standaard ACC.

Op het duitse forum Motortalk was er dacht ik een draadje over.

aangepast door NightBlueBE-R
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

We gaan enorm off topic maar goed :wink:

 

Volgens mij kan High alleen ingeschakeld worden met lane assist etc. Er is een andere camera (hardware) voor nodig dan de standaard ACC.

Op het duitse forum Motortalk was er dacht ik een draadje over.

Die heb ik (tot 210 met front assist en city notbrems-funktion) , inclusief, lane-assist, camera's rondom, verkeersborden herkenning enz. enz. het meeste zit er wel zo'n beetje op.

 

ik ga die huawei halen voor de verbinding met internet, ik hoorde gisteren dat ik mj 2017 krijg, wellicht is er nog iets veranderd in de configuratie...?

aangepast door Micky
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels heb ik het volgende stapje in het experiment gezet. Ik heb in het nav. systeem ook mijn "huis" accesspoint aangemeld. Dmv een wifi repeater is die verbinding retesterk aanwezig op de plek waar de Passat geparkeerd staat.

 

Zodra je instapt start zowel de Discovery als de wifi hotspot op. Hiermee bedoel ik dus de hotspot uit mijn 1e post, de stick die zich in de Passat bevindt. Maar doordat deze hotspot ook eerst moet worden opgestart en mijn normale accesspoint al in de lucht is, verbindt de Discovery zich met de eerst beschikbare die hij vindt: het accesspoint.

 

So what... Ik merk dat veel ritjes op 0 of slechts 1 cent uitkomen qua datakosten. Je praat dan over enkele tientallen kB's. Ergens is een grens waarbij de GSM provider naar beneden afrondt, in dit geval naar 0 cent...

Door nu de 1e hap data tijdens starten en wegrijden via mijn vaste internetverbinding te laten lopen, is de kans groot dat er nu veel meer ritten naar 0 ct worden afgerond.

 

Het gaat me in dit geval nog niet eens om het geld (letterlijk peanuts), maar het scheelt wat gedoe met in de gaten houden of er voldoende beltegoed is en ik hoef weinig (niet) op te waarderen. Komende dagen even checken of het echt zo werkt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels heb ik het volgende stapje in het experiment gezet. Ik heb in het nav. systeem ook mijn "huis" accesspoint aangemeld. Dmv een wifi repeater is die verbinding retesterk aanwezig op de plek waar de Passat geparkeerd staat.

 

Zodra je instapt start zowel de Discovery als de wifi hotspot op. Hiermee bedoel ik dus de hotspot uit mijn 1e post, de stick die zich in de Passat bevindt. Maar doordat deze hotspot ook eerst moet worden opgestart en mijn normale accesspoint al in de lucht is, verbindt de Discovery zich met de eerst beschikbare die hij vindt: het accesspoint.

 

So what... Ik merk dat veel ritjes op 0 of slechts 1 cent uitkomen qua datakosten. Je praat dan over enkele tientallen kB's. Ergens is een grens waarbij de GSM provider naar beneden afrondt, in dit geval naar 0 cent...

Door nu de 1e hap data tijdens starten en wegrijden via mijn vaste internetverbinding te laten lopen, is de kans groot dat er nu veel meer ritten naar 0 ct worden afgerond.

 

Het gaat me in dit geval nog niet eens om het geld (letterlijk peanuts), maar het scheelt wat gedoe met in de gaten houden of er voldoende beltegoed is en ik hoef weinig (niet) op te waarderen. Komende dagen even checken of het echt zo werkt...

:mrgreen:  Je bent ECHT een Nederlander!  :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@jacohatt: haha ja daar kon ik op wachten natuurlijk!

 

Overigens lijkt het niet echt goed te werken. Weet niet waarom, maar regelmatig wordt er toch eerst verbinding gemaakt met de Huawei stick, waardoor het principe dus niet altijd werkt. Ook zie ik nog geen verschil in dataverbruik, als het wel werkt. Effe in de gaten houden, we geven nog niet op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Brambo, Bedankt, goede tip.

 

 

Alternatief is die ingebouwde simkaarthouder.

Weet iemand of die achteraf ingebouwd kan worden?

En heeft iemand ervaring met de ingebouwde simkaarthouder in combinatie met een iPhone? Volgens de prijslijst moet bij die optie de telefoon rSap ondersteunen, iPhones doen dat niet.

 

Groeten,

Hans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die is volgens mij niet achteraf in te bouwen aangezien hij in de navicomputer zit, die zul je op zijn minst in het geheel moeten vervangen, in mijn Octavia was die stuk en vervangen, de dealer zei 2700 euro, of hij werkelijk zo duur is betwijfel ik eerlijk gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die is volgens mij niet achteraf in te bouwen aangezien hij in de navicomputer zit, die zul je op zijn minst in het geheel moeten vervangen, in mijn Octavia was die stuk en vervangen, de dealer zei 2700 euro, of hij werkelijk zo duur is betwijfel ik eerlijk gezegd.

Hij zit toch niet in de Navicomputer, maar in de handschoenenkastje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja klopt, maar die unit met SD kaartjes en dvd sleuf is toch je navicomputer? Daar staat toch Columbus/Discover Pro op? Of zit ik nu helemaal verkeerd??

 

 

Sent from my iPhone 6 using Tapatalk

aangepast door Micky
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Pakt zo'n dongle met routerfunctie automatisch een Buitenlands netwerk? nu moet ik namelijk bij de grens elke keer de R36 opnieuw opstarten omdat hij anders geen netwerk pakt, heel vervelend aangezien ik in Nederland woon en in Duitsland werk.

Er komt dan een een datakaartje in die de Mb's deelt met de telefoon en een internationale databundel.

 

Afgelopen week een ritje naar België gemaakt: de hotspot schakelt netjes over naar het BE netwerk en later ook vanzelf weer terug naar KPN. Je merkt hier niets van: op je Discover display staat nl. de signaalsterkte-indicator van Wifi (van de hotspot) en die is altijd keihard, hij zit er nog geen meter vanaf tenslotte. Tijdens overschakelen van netwerk bij de grens heb je even geen 3G/4G verbinding, maar Wifi blijft wel gewoon in stand, dus je ziet niet dat er even geen data-verbinding is.

Dit was overigens met een Vodafone kaartje.

 

Inmiddels heb ik het volgende stapje in het experiment gezet. Ik heb in het nav. systeem ook mijn "huis" accesspoint aangemeld. Dmv een wifi repeater is die verbinding retesterk aanwezig op de plek waar de Passat geparkeerd staat.

 

Zodra je instapt start zowel de Discovery als de wifi hotspot op. Hiermee bedoel ik dus de hotspot uit mijn 1e post, de stick die zich in de Passat bevindt. Maar doordat deze hotspot ook eerst moet worden opgestart en mijn normale accesspoint al in de lucht is, verbindt de Discovery zich met de eerst beschikbare die hij vindt: het accesspoint.

 

Dit werkt niet goed helaas. De Discover connect vaak toch met de hotspot ipv met mijn accesspoint op mijn vaste verbinding. En als het toch een keer goed gaat, dan duurt het ophalen van de verkeersinfo erg lang. Relatief natuurlijk, 2 - 3 minuten valt best mee, maar als je daar steeds op moet wachten na het instappen, wordt het wat irritant. Gaat het niet worden dus.

 

De kosten variëren nog steeds. Soms 0 ct, vaak tussen de 2 - 8 ct per dag. Dit is bij een prijs van EUR 0,15 / MB. Valt erg mee dus, in ieder geval geen reden om een bundel te nemen.

Zit je veel op de weg en vooral op  spitstijden, dan loopt het wat harder op. Er wordt dan veel meer (en/of vaker?) data uitgewisseld en dat zie je terug in je verbruik en kosten.

 

Heb je bv. kinderen met tablets in de auto, dan is een dikke databuffel wel leuk denk ik: onderweg gewoon connecten en internetten. Bij Youtube-gebruik wel oppassen, daar zit je al vrij snel aan honderden MB's of meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden