Ga naar inhoud
  • 0

warme motor bij zware belasting met caravan


m18587

Vraag

Ik heb afgelopen week de grote ventilator (voor de airco koeling) maar eens vervangen.

Al heel lange tijd vond ik mijn airco niet goed koud worden, het duurde heel lang voordat deze koud werd en dan schommelde de uitgeblazen lucht ook nog in temperatuur. Als het warm was werd ie überhaupt niet echt koud..

 

Tot ik afgelopen week eindelijk zo slim was om eens te kijken onder de kap, en op internet, om een oplossing te zoeken. Het bleek inderdaad dat de grote ventilator niet aansloeg als de airco draaide.

Deze woensdag vervangen en nu word mijn airco binnen hele korte tijd weer lekker koud. Dit had ik dus VEEL EERDER moeten doen... Maar dat terzijde. (uitblaas temperatuur schommelt voor mijn gevoel nog wel, maar das niet onoverkomelijk)

 

Ik weet niet eens meer hoelang ik al ontevreden was over de airco, volgens mij al (bijna) 2 jaar...?

 

Waar mijn vraag nu overgaat:

 

Bij normaal gebruik werd mijn motor niet warmer dan 90 gr... (op de meter dan in ieder geval)

 

Maar als ik in de zomer, met de caravan erachter, de bergen op reed.. En hierbij lekker de snelheid hoog wilde houden in de klim (>105 km/u). Dan liep de temperatuurmeter op en kwam deze ver boven de 90 gr. Als ik dan mijn snelheid matigde of overging op vlak danwel afdalen, dan liep de temperatuur weer terug naar de 90.

 

Nu heb ik hier nooit een oplossing voor kunnen vinden maar aangezien de airco voor mijn gevoel (achteraf) al net zolang raar deed.. Zou het kunnen dat, omdat de grote ventilator voor de airco het niet deed, de motor wat extra koeling miste bij zware belasting met de caravan?

Oftewel, zou ik nu met het herstellen van mijn airco, ook de motorkoeling tijdens zware belasting hebben verbeterd...??? Dat zou dan een zeer leuke bijkomstigheid opleveren....

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb dit 1 x meegemaakt op vakantie..ook volle bak 1800 kg omhoog werken met 100 km/ h en omgevingstemp v 30 graden. Is wel een B7. Hij liep dan op naar 95 graden. Bij garage auto binnenstebuiten gekeerd..maar niks gevonden. Olietemp bleef normaal.

 

En wat mag de Olie temp normaal dan zijn.??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gaat hier om de koelvloeistof temperatuur.

 

Hier ook met de caravan, flinke klim en hoge buitentemperatuur wel eens 120 graden gezien.

Als je dan over de top bent is hij ook zo weer normaal. Airco werkte normaal.

 

Het hele blok wordt gewoon superheet als hij moet werken. Vorig jaar vanuit onder Parijs naar Breda (500 kilometer) gereden om te tanken. Ik gooi altijd even de motorkap open als ik sta te wachten op de parking, wat een hitte, dat de boel heel blijft is wel een compliment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden