Ga naar inhoud
  • 0

Koelstof verbruik, en defecte thermostaat


tramontana

Vraag

Hallo allemaal!

 

Ik heb weer wat met mijn auto, ondanks dit mijn 3de motor is.

 

De auto verbruikt koelvloeistof, heb de km teller op 0 gezet. En het expansievat is leeggelopen in 370km.

 

Ook duurt het langer als normaal voordat de motor warm is. Als die dan warm is, en de kachel staat op zn hoogst dan loopt de temperatuur terug. Met name als die stagionair loopt.

 

Denk dus ook dat de thermostaat kapot is.

 

Bij warme motor staat er een normale/weinig druk op het expansievat als ik hem open draai.

 

Ik heb GEEN smurrie onder de oliedop

Ik heb GEEN olie of drap in het expansievat.

Zie verder ook nergens water lekken.

Ook geen witte rook uit de uitlaat. Althans valt niet op.

 

EGR is afgedopt, roetfilter is ook weg.

 

 

Kan dit probleem met de thermostaat te maken hebben?

 

Alvast bedankt voor jullie expertise!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Zo, probleem is opgelost (hoop ik)

 

Vandaag, een week later weer bij garage geweest.

Ik heb gister voor het eerst weer sinds mijn 3de blok zitten blazen omdat die vandaag weer naar garage gaat, in de hoop dat de symptomen zich zou laten zien.

 

Goed doorgetrokken, en een tijdje 200 gereden over een traject van 150km ongeveer. Had de koelvloeistof netjes bijgevuld, dus dacht als die onder last veel gaat verbruiken zal het wel de kop of pakking zijn. Geen witte pluimen bij het doortrekken niks. en amper koelvloeistof weg.

 

Vanmiddag alweer het systeem onder druk gezet en zie daar. De radiator begon te lekken!

 

Gelukkig maar, volgende week even een nieuwe erop en dan ga ik ervan uit dat dit het probleem is geweest.

 

Ik dacht eerst koppakking, omdat ik hele lichte blaasjes had in het expansievat, heb dat vaker gecontroleerd maar was vandaag voor het eerst zichtbaar. Later getest met vloeistof en een apparaatje om te kijken of het Co2 was, maar was niet het geval.

 

Hopen dat ik nu eindelijk eens wat rust krijg met de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hele stuk van 150km met 200 gereden?

Waar is dat mogelijk?

 

Hoop voor je dat je nu geen gezeik meer ermee krijgt, je hoort het niet elke dag dat iemand al 3x een nieuwe motor heeft laten plaatsen in zijn auto...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden