Ga naar inhoud

Ik heb ontdekt hoe ik mijn "tok" kan oplossen.


Nard

Aanbevolen berichten

Ja, ook ik heb ontdekt waar dat hinderlijke getok vanachter mijn dashboard vandaan komt. :D:P:D:lol: Het is inderdaad het wringen van het dashboard tegen de voorruit. Ik heb ook de truk met het mapje met autopapieren toegepast en het was direct verdwenen. He, he: wat een rust ineens weer onder het rijden.

 

Nu moet ik nog een definitieve oplossing zien te vinden. Ik denk dat ik over de gehele lengte van mijn dashboard een rubber strip of isolatiefoam tussen die ruimte ga drukken. Op die manier kan de boel vrijblijvend bewegen maar ben ik wel van dat hinderlijke "tok-geluid" af.

 

Ik had al mijn dashboardkastje eruit geschroefd en ook al achter de bekleding onder mijn stuur zitten zoeken, maar daar kwam het niet vandaan. Maar beter zeker weten dan zuiver giswerk. Nu moet ik nog het geschikte materiaal zoeken om ertussen te klemmen.

 

Met andere woorden: Doe met deze wetenschap je voordeel!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou..............ik zit nog steeds met die "tok": op verschillende plaatsen heb ik het mapje met autopapieren d'r tussen gedrukt, later nog opgevouwen krant en de hele rand royaal ingespoten met siliconenspray maar tot nu toe zonder resultaat. :cry:

Ik zou 't prettig vinden als je mij, en andere forumlezers, op de hoogte houdt van je resultaten ( + evt foto's)

gr. Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om die hele ruimte tussen dash en ruit op te vullen, lijkt "mij" niet zo een goed idee, want volgens het instructieboekje (van de auto) vindt daar ook ontwaseming van de voorruit plaats; vandaar.

 

Een mooi passen/onzichtbaar rubberen wigje(s) ertussen lijkt mij de beste oplossing, maar ik ben daar nog steeds naarstig opzoek naar. Ga binnenkort ook experimenteren met een lange groene plastic wig (op de metalen dwarsbalk ONDER het dash/boven db-kastje en die tot onder de voorruit reikt); kwam ik laatst tegen bij een ijzerhandel. Zal mij benieuwen of dat ook goed werkt....

 

 

Wordt vervolgd.

 

 

@ambuPijl

Je zou ook eens de ophangbouten van het dashboard en de airbag ophanging iets los kunnen draaien en dan gaan rijden (bochten Li/Re en hobbelige weg) zodat het dash/airbag zich opnieuw kan gaan "zetten" Je kunt bij de bouten van het dash komen door de zwarte zijkapjes van het dashboard (bij de portieren) te verwijderen. (er is aan de rand van de kapjes een gleufje te zien waar je een schroevendraaier in kunt steken om e.e.a op te wippen. Vaak moet je stevig aan de kap trekken om de klemmetjes (3-dacht ik),waarmee de kap bevestigd is, los te trekken. Voor de airbagophanging moet je het dashboardkastje eerst verwijderen. Been there, done that.

 

Ja, het is een tijdrovende aangelegenheid om de oorzaak van die mateloos irriterende piepjes/kraakjes etc te vinden, maar de aanhouder wint altijd.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is hoe ik het gedaan heb:

 

Ik heb van een stuk stevige slang (luchtslang) en 20 centimeter afgeknipt. Dit stuk slang heb ik op elke hoek tussen het dashboard en de voorruit gedrukt. Het resultaat: geen gekraak en getok meer. De slang is zwart van kleur en valt dus zo goed als niet op.

 

Ik overweeg om dit stuk slang over de gehele lengte van het dashboard aan te brengen, maar weet niet of dit problemen met de ontwaseming met zich mee gaat brengen. LvR beschrijft dat.

 

De foto's laten zien wat ik bedoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die luchtslang is ook een idee; maar glanst die, of lijkt dat maar zo? Je zou dan ook kunnen uitkomen met een heel klein stukje dikwandige matte rubberen slang (koelslang oid?), maar dat valt weer zo op. Waar komt die slang vandaan? Merk?

 

Voordeel van een slang is wel dat, "als" de ontwaseming belemmerd mocht worden, je hem er zo tussenuit kan trekken. Met een geheel opgevulde ruimte tussen dash en ruit lijkt het wel net of het zo hoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die slang heb ik van een oud collega. Het is kunststof luchtslang die bij compressorinstallaties wordt gebruikt. Ze is halfmat, flexibel en toch stevig. Ik denk dat ik deze over de gehele lengte van het dashboard ga aanbrengen.

 

Een dikwandige matte ruubberslang of matte dunne buisisolatie kan natuurlijk ook.

 

Maar waarom zou het de bewaseming belemmeren? Heeft het iets met luchtcirculatie te maken? De airco werkt immers als ontvochtiger, daardoor verdwijnt de wasem. Kun je het nader uitleggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

LvR, Ik heb het even opgezocht. Blijkt inderdaad dat het onderste gedeelte van de voorruit via de opening tussen dashboard en voorruit ontwasemd wordt. Het heeft iets met luchtwervelingen te maken denk ik. Ik vraag me af in hoeverre het afdekken ervan door er een stuk slang tussen te persen problemen gaat opleveren. De airco zorgt immers voor de onvochtiging en dat voorkomt beslaan. Ik denk dat je het hier in Nederland niet merkt als je die slang ertussen perst. Op wintersport kan het natuurlijk anders zijn. Maar dan kun je inderdaad de slang ertussenuit trekken. Ik ga het denk ik toch eens met een hele slang proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de airco speelt ook een (de grootste?) rol bij de ontwaseming. Misschien dat het iets langzamer gaat bij gemis van de wervelingen, maar je kunt die slang weer gemakkelijk verwijderen als het toch nodig mocht zijn.

 

Wat is de diameter van de slang?

 

Met zijn allen komen wij er wel uit.............. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden