PassatRoger Geplaatst 16 mei, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 16 mei, 2015 hallo mensen Vandaag ben ik bezig geweest met het aansluiten van mijn mfl stuur. stuur heb ik, airbag heb ik, hendelset voor mfl heb ik, stuurdoos heb ik, kabelset van kufatec heb ik... en daar zit (denk ik) juist het probleem.. alles is zover aangesloten op 2 kabels na... de ene zou naar de 5 polige stekker op de sleepring moeten komen op pen 1 en de andere op pen 3. maar... er zitten op de sleepring 2 stekkers. allebei 6 polig... de gele onderaan en nog een zwarte. op de gele stekker is pen 6 nog vrij en op de zwarte ook, maar geen pen 1 en 3. heeft iemand al eens een mfl aangesloten? of heeft er iemand evt een schema van een originele mfl? Zit ff met de handjes in het haar... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 16 mei, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 16 mei, 2015 Maak ff een foto welke stekker je bedoelt, Het is een klein geel stekkertje als, je de sleep ring los haalt zie je 'm zitten. met twee knijp kantjes eraan. is echt een 5 polige stekker Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 16 mei, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 16 mei, 2015 Nog even opgezocht.zit aan de achterkant van de sleepring Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 PassatRoger Geplaatst 16 mei, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 16 mei, 2015 klopt inderdaad alle, zit een gele 6 polige waar 5 kabeltjes in zitten. ik kan het mis hebben maar zover ik weet zijn gele stekkers altijd airbag.en gele stekkers moet je dus vanaf blijven als het niet nodig is Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 16 mei, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 16 mei, 2015 (aangepast) Pin 1 komt bus op. Pin 2 is al goed Pin 3 uit nemen, is massa van claxon Pin 4 en 5 laten zitten, is van airbag ombouw multi-f stuur.doc 16 mei, 2015 aangepast door dieseltje Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 PassatRoger Geplaatst 16 mei, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 16 mei, 2015 heb even kabeltjes gevolgd en sleepring doorgepiept. van die 5 kabeltjes zijn er maar 2 van de airbag klopt dat? en dan zou ik de 2 kabels van de kufatec kabelset er bij moeten solderen? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 16 mei, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 16 mei, 2015 (aangepast) je hoeft niets te solderen. Pennetjes uithalen en die van de kufatec kabel kun je dan insteken. als het goed is, zitten de juiste pennen er al aan. 16 mei, 2015 aangepast door dieseltje Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 PassatRoger Geplaatst 16 mei, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 16 mei, 2015 dus pin 1 bus kabel bij solderen en pin 3 uitnemen en de nieuwe kabel daar aansluiten. oude isoleren zodat ie nergens kan raken en klaar? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 PassatRoger Geplaatst 16 mei, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 16 mei, 2015 klopt inderdaad, dus pin 1 en 3 er allebei uit halen? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 16 mei, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 16 mei, 2015 Op positie 1 zit nog niets, daar kun je dus de draad zo insteken. De draad die op positie 3 zit moet je uitnemen, de juiste insteken. De draad die op positie 3 zat kun je doorlussen, je kunt als het goed is die gewoon in de contra stekker van de kabelboom steken.tape erom heen en klaar.Heb nu al een paar keer de ombouw gedaan. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 PassatRoger Geplaatst 16 mei, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 16 mei, 2015 wacht even ik maak even een foto Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 RohanV6 Geplaatst 16 mei, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 16 mei, 2015 Moet mijn MFL stuur ook nog inbouwen en aansluiten, ga deze topic dus ook volgen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 PassatRoger Geplaatst 17 mei, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 17 mei, 2015 ik zal straks even de hele kufatec kabelboom uitleggen en ook uitleggen hoe en waar je alles aan moet sluiten. dit is tot nu toe de handleiding van kufatec, ff vertaald naar nederlands... Pinbezettingen Passat 3BG: Met originele CC hendel met MFL (alleen aan/uit) TN 8L0 953 513 S De Waterdichte kast bevindt zich bij alle 3BG modellen aan de bestuurderszijde onder de motorkap achter het schutbord, onder de parafaanplaat -MFL Stuurdoos PIN 4 – Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 10 (solderen) -MFL Stuurdoos PIN 14 Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 7 -MFL Stuurdoos PIN 8 Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 9 -MFL Stuurdoos PIN 16 Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 8 -Rood/ Groen – Vaste plus – Schroefklem Kl. 30 -Grijs - Lichtschakelaar PIN 17 (solderen) -Bruin - Massa – Stuurkolom -Blauw/ Geel - 20-polige Mini ISO Stekker Radio/ Navigatie - PIN 11 (CANBUS kabel) -Wit - 8-polige ISO Stekker (Stroom) PIN 3 (Diagnose) Zwart/Geel - 5-polige Stekker op Sleepring – PIN 1 -Zwart - 5-polige Stekker op Sleepring – PIN 3 -Zwart - Zekering S5 - Zekeringkast Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 PassatRoger Geplaatst 17 mei, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 17 mei, 2015 rood/groen is bij de kufatec kabelboom in werkelijkheid rood/wit. rest van de kabels zijn allemaal grijs. ik heb het zo gedaan... de kabels vanaf de relaishouder 1 voor 1 doorgepiept en er plakbandjes op gedaan waar ik op schreef sleepring pin 1, sleepring pin 3 etc etc. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 PassatRoger Geplaatst 17 mei, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 17 mei, 2015 nu het volgende... er zijn 4 kabels die naar de waterdichte kast moeten onder de motorkap. stuurdoos die daar zit gedemonteerd zodat ik iets meer ruimte heb en de witte stekker losgehaald. maar volgens het schema moet het zo... MFL Stuurdoos PIN 4 – Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 10 (solderen) MFL Stuurdoos PIN 14 Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 7 MFL Stuurdoos PIN 8 Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 9 MFL Stuurdoos PIN 16 Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 8 maarrrr, pin 10 moet ik solderen aan de originele kabel dus dat is geen probleem. pin 7, 9 en 8 zijn al bezet, moet ik deze kabels er dan gewoon uithalen? Ook vind ik het vreemd dat er hele andere stekkertjes aan de kufatec kabelboom zitten die dus niet in de witte stekker passen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 17 mei, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 17 mei, 2015 snap niet waarom ze helemaal naar je ECU moeten lopen.Bij alle MFL sturen die ik heb ingebouwd, liepen de draden naar de stuurkolom, zowel voor de sleepring als voor de cruisecontrol.Bij de cruisecontrol hendel lus je door of plug je om. Je moet nl ook de andere hendel aan het stuur plaatsen,speciaal voor wagens met MFL, die heeft wel cruiscontrol aan/uit maar niet de set/reset knoppen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 17 mei, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 17 mei, 2015 De nummering die jij opgeeft is ook de nummering van de cruisecontrol-stekker aan het stuurkolom Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 PassatRoger Geplaatst 17 mei, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 17 mei, 2015 aha nu wordt het al duidelijker... dus die 4 kabels terug uit die kast halen en naar de stuurkolom leggen, en daar aansluiten op de stekker van de cruisecontrol? de hendel voor mfl heb ik, met aan/uit en verder niks Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 17 mei, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 17 mei, 2015 juist! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 PassatRoger Geplaatst 18 mei, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 18 mei, 2015 oke dan ga ik me daar morgen even mee bezig houden. ik heb tot nu toe aangesloten: vaste + (kl30) lichtschakelaar pin 17 (nieuw stekkertje gebruikt met beide kabeltjes erin massa stekker sleepring pin 1 en 3 pin 1 (pin 1 was vrij, pin 3 losgedaan en pin van kufatec erin gedaan, oude kabeltje omgelust) zekering s5 (zelfde methode als op de lichtschakelaar) rest van de bedrading ligt nog los maar is geisoleerd zodat deze geen kortsluiting kunnen maken... resultaat tot nu toe is abs/asr storing, heb niks om uit te lezen dus hoe en wat precdies weet ik niet morgen de rest aansluiten en dan zien we wel weer verder Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 PassatRoger Geplaatst 19 mei, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 19 mei, 2015 (aangepast) zo weer even verder gegaan en tegen het volgende aan gelopen... ik heb dus 4 kabels die naar de cruisecontrol stekker moeten, op pen 4, 8, 14 en 16. dus stuur eraf etc nu blijkt dat er geen enkele stekker zit met meer dan 12 pinnen, dus er bestaat geen pin 14 en 16. heb even wat foto's gemaakt maar eerlijk gezegd begin ik dat stuur beu te worden. een hoop storingen zijn tot nu toe het enige resultaat. als het me echt tegen begint te staan trek ik alles er weer uit, maak ik alles terug origineel en mag de eerste die zich aanbiedt met een net leren 3 spaaks highline stuur de hele rommel komen halen... 19 mei, 2015 aangepast door PassatRoger Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 19 mei, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 19 mei, 2015 (aangepast) de CC stekker is het kleine stekkertje welke in de hendel gaat. Je leest denk ik de handleiding verkeerd. de pin 14 is positie 14 van de MFL stuurdoos Cancel van je MFL is pin 5 van de hendel 19 mei, 2015 aangepast door dieseltje Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 19 mei, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 19 mei, 2015 Pin 4 van je stuurdoos moet je bij plaatsen /solderen aan de draad van pin 7 of 4 van je cc hendel Pin 8 van je stuurdoos moet je aansluiten op de draad die je uit positie 3 van je cc hendel haalt. aan elkaar koppelen tape of soldeer verbinding. Je kunt denk ik de losse stekkertjes in elkaar schuiven en zo doorlus maken. Pin 14 van je stuurdoos moet je ook zo doorlussen naar pin 5 van je cc hendel Idem voor pin 16 stuurdoos naar pin 2 van cc hendel Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 PassatRoger Geplaatst 19 mei, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 19 mei, 2015 aha dan ga ik straks na het werk weer verder. hoe kom ik er achter of ik dan voor pin4 van de stuurdoos pin 7 of 4 moet hebben van de cc hendel? is dit gewoon kwestie van proberen? dus pin 3, 5 en 2 moet ik uit het kleine stekkertje halen en doorlussen naar 8, 14 en 16? en dan die andere bij solderen op 7 of 4? er komen dus 3 pinnen vrij van het cc stekkertje? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 dieseltje Geplaatst 19 mei, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 19 mei, 2015 zijn beide goed. Je kunt gewoon één van de twee nemen. Pin 2, 3 en 5 zijn echt doorlussen Idd komen er 3 pinnen vrij op het stekkertje. Set/reset en cancel kun je niet meer vanaf de hendel doen. evt zou je cancel nog wel kunnen aansluiten, dan moet je die aan elkaar solderen. Weet alleen niet of dat storingen veroorzaakt. Ga dat binnenkort bij mij ook nog aanpassen. Heb nl de knoppen voor telefoon bediening op mijn stuur. cancel is dan mode en telefoontje kun je gesprekken aannemen met de systemen die ik heb. de cancel knop aan de hendel zou dan wel moeten werken, anders heb je geen cancel knop meer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 PassatRoger Geplaatst 19 mei, 2015 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 19 mei, 2015 Oke daar gaan we dan... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
PassatRoger
hallo mensen
Vandaag ben ik bezig geweest met het aansluiten van mijn mfl stuur.
stuur heb ik, airbag heb ik, hendelset voor mfl heb ik, stuurdoos heb ik, kabelset van kufatec heb ik...
en daar zit (denk ik) juist het probleem..
alles is zover aangesloten op 2 kabels na...
de ene zou naar de 5 polige stekker op de sleepring moeten komen op pen 1 en de andere op pen 3.
maar... er zitten op de sleepring 2 stekkers. allebei 6 polig...
de gele onderaan en nog een zwarte.
op de gele stekker is pen 6 nog vrij en op de zwarte ook, maar geen pen 1 en 3.
heeft iemand al eens een mfl aangesloten? of heeft er iemand evt een schema van een originele mfl?
Zit ff met de handjes in het haar...
Link naar reactie
Delen op andere sites
Top Posters For This Question
33
21
6
3
Popular Days
16 mei
12
19 mei
9
20 mei
7
17 mei
7
Top Posters For This Question
PassatRoger 33 posts
dieseltje 21 posts
bandenman 6 posts
RohanV6 3 posts
Popular Days
16 mei 2015
12 posts
19 mei 2015
9 posts
20 mei 2015
7 posts
17 mei 2015
7 posts
Popular Posts
PassatRoger
Gedeeltelijk opgelost!!! Zoals ik al heb beschreven kreeg ik te maken met een abs/esp storing.. Ik had het helemaal gehad ermee en vroeg dus aan twan of hij zin en tijd had om eventjes met me te
PassatRoger
YEAHHHH!!! het werkte... heel even... totdat mijn storing abs terug kwam. maarrrr dat is dus wel een teken dat het juist aangesloten is!!
PassatRoger
Ja weet je wat het is? Ik krijg van verschillende kanten nu hulp aangeboden. O a van twan. Maar voor mij is de lol er vanaf, heb geen plezier meer aan dat stuur. Vandaar dat ik nu ook heb gezegd eru
66 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten