Ga naar inhoud
  • 0

problemen met mfl aansluiten


PassatRoger

Vraag

hallo mensen

 

Vandaag ben ik bezig geweest met het aansluiten van mijn mfl stuur.

stuur heb ik, airbag heb ik, hendelset voor mfl heb ik, stuurdoos heb ik, kabelset van kufatec heb ik...

en daar zit (denk ik) juist het probleem..

 

alles is zover aangesloten op 2 kabels na...

de ene zou naar de 5 polige stekker op de sleepring moeten komen op pen 1 en de andere op pen 3.

maar... er zitten op de sleepring 2 stekkers. allebei 6 polig...

de gele onderaan en nog een zwarte.

op de gele stekker is pen 6 nog vrij en op de zwarte ook, maar geen pen 1 en 3.

heeft iemand al eens een mfl aangesloten? of heeft er iemand evt een schema van een originele mfl?

Zit ff met de handjes in het haar...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Op positie 1 zit nog niets, daar kun je dus de draad zo insteken.

De draad die op positie 3 zit moet je uitnemen, de juiste insteken. 

De draad die op positie 3 zat kun je doorlussen, je kunt als het goed is die gewoon in de contra stekker van de kabelboom steken.
tape erom heen en klaar.

Heb nu al een paar keer de ombouw gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zal straks even de hele kufatec kabelboom uitleggen en ook uitleggen hoe en waar je alles aan moet sluiten.

dit is tot nu toe de handleiding van kufatec, ff vertaald naar nederlands...

Pinbezettingen Passat 3BG:

Met originele CC hendel met MFL (alleen aan/uit) TN 8L0 953 513 S   De Waterdichte kast bevindt zich bij alle 3BG modellen aan de bestuurderszijde onder de motorkap achter het schutbord, onder de parafaanplaat

 

-MFL Stuurdoos PIN 4 – Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 10 (solderen)

-MFL Stuurdoos PIN 14 Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 7

-MFL Stuurdoos PIN 8 Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 9

-MFL Stuurdoos PIN 16 Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 8

 

-Rood/ Groen – Vaste plus – Schroefklem Kl. 30

 

-Grijs - Lichtschakelaar PIN 17 (solderen)

 

-Bruin - Massa – Stuurkolom

 

-Blauw/ Geel - 20-polige Mini ISO Stekker Radio/ Navigatie - PIN 11 (CANBUS kabel)  

 

-Wit - 8-polige ISO Stekker (Stroom) PIN 3 (Diagnose)

 

Zwart/Geel - 5-polige Stekker op Sleepring – PIN 1

 

-Zwart - 5-polige Stekker op Sleepring – PIN 3

 

-Zwart - Zekering S5 - Zekeringkast 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

rood/groen is bij de kufatec kabelboom in werkelijkheid rood/wit.

rest van de kabels zijn allemaal grijs.

ik heb het zo gedaan...

de kabels vanaf de relaishouder 1 voor 1 doorgepiept en er plakbandjes op gedaan waar ik op schreef sleepring pin 1, sleepring pin 3 etc etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nu het volgende...

er zijn 4 kabels die naar de waterdichte kast moeten onder de motorkap.

stuurdoos die daar zit gedemonteerd zodat ik iets meer ruimte heb en de witte stekker losgehaald.

maar volgens het schema moet het zo...

MFL Stuurdoos PIN 4 – Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 10 (solderen)

MFL Stuurdoos PIN 14 Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 7

MFL Stuurdoos PIN 8 Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 9

MFL Stuurdoos PIN 16 Waterdichte kast 15-polige Stekker Wit – PIN 8

maarrrr, pin 10 moet ik solderen aan de originele kabel dus dat is geen probleem.

pin 7, 9 en 8 zijn al bezet, moet ik deze kabels er dan gewoon uithalen?

Ook vind ik het vreemd dat er hele andere stekkertjes aan de kufatec kabelboom zitten die dus niet in de witte stekker passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

snap niet waarom ze helemaal naar je ECU moeten lopen.
Bij alle MFL sturen die ik heb ingebouwd, liepen de draden naar de stuurkolom, zowel voor de sleepring als voor de cruisecontrol.
Bij de cruisecontrol hendel lus je door of plug je om. Je moet nl ook de andere hendel aan het stuur plaatsen,speciaal voor wagens met MFL, die heeft wel cruiscontrol aan/uit maar niet de set/reset knoppen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

oke dan ga ik me daar morgen even mee bezig houden.

ik heb tot nu toe aangesloten:

vaste +  (kl30)

lichtschakelaar pin 17 (nieuw stekkertje gebruikt met beide kabeltjes erin

massa

stekker sleepring pin 1 en 3 pin 1 (pin 1 was vrij, pin 3 losgedaan en pin van kufatec erin gedaan, oude kabeltje omgelust)

zekering s5 (zelfde methode als op de lichtschakelaar)

rest van de bedrading ligt nog los maar is geisoleerd zodat deze geen kortsluiting kunnen maken...

resultaat tot nu toe is abs/asr storing, heb niks om uit te lezen dus hoe en wat precdies weet ik niet

morgen de rest aansluiten en dan zien we wel weer verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zo weer even verder gegaan en tegen het volgende aan gelopen...

ik heb dus 4 kabels die naar de cruisecontrol stekker moeten, op pen 4, 8, 14 en 16.

dus stuur eraf etc nu blijkt dat er geen enkele stekker zit met meer dan 12 pinnen, dus er bestaat geen pin 14 en 16.

heb even wat foto's gemaakt maar eerlijk gezegd begin ik dat stuur beu te worden.

een hoop storingen zijn tot nu toe het enige resultaat.

als het me echt tegen begint te staan trek ik alles er weer uit, maak ik alles terug origineel en mag de eerste die zich aanbiedt

met een net leren 3 spaaks highline stuur de hele rommel komen halen...

4F04101B-5BDF-49C2-802A-B6ED5659EC77.jpg

5D31D886-BE4F-4358-BF66-87E6CCDB8F55.jpg

651A29A4-6D2A-4400-9628-801512F8545E.jpg

B510223D-3610-4D05-AE86-BDC6D7A1219F.jpg

EEDAE90E-6661-4533-AAAD-82620DA2D833.jpg

aangepast door PassatRoger
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de CC stekker is het kleine stekkertje welke in de hendel gaat.

Je leest denk ik de handleiding verkeerd. de pin 14 is positie 14 van de MFL stuurdoos Cancel van je MFL is pin 5 van de hendel

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pin 4 van je stuurdoos moet je bij plaatsen /solderen aan de draad van pin 7 of 4 van je cc hendel

Pin 8 van je stuurdoos moet je aansluiten op de draad die je uit positie 3 van je cc hendel haalt. aan elkaar koppelen tape of soldeer verbinding. Je kunt denk ik de losse stekkertjes in elkaar schuiven en zo doorlus maken. 

Pin 14 van je stuurdoos moet je ook zo doorlussen naar pin 5 van je cc hendel

Idem voor pin 16 stuurdoos naar pin 2 van cc hendel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

aha dan ga ik straks na het werk weer verder.

hoe kom ik er achter of ik dan voor pin4 van de stuurdoos pin 7 of 4 moet hebben van de cc hendel? is dit gewoon kwestie van proberen?

dus pin 3, 5 en 2 moet ik uit het kleine stekkertje halen en doorlussen naar 8, 14 en 16?

en dan die andere bij solderen op 7 of 4?

er komen dus 3 pinnen vrij van het cc stekkertje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zijn beide goed. Je kunt gewoon één van de twee nemen.

Pin 2, 3 en 5 zijn echt doorlussen

 

Idd komen er 3 pinnen vrij op het stekkertje.

Set/reset en cancel kun je niet meer vanaf de hendel doen. evt zou je cancel nog wel kunnen aansluiten, dan moet je die aan elkaar solderen. Weet alleen niet of dat storingen veroorzaakt.

Ga dat binnenkort bij mij ook nog aanpassen. Heb nl de knoppen voor telefoon bediening op mijn stuur.

cancel is dan mode en telefoontje kun je gesprekken aannemen met de systemen die ik heb.

de cancel knop aan de hendel zou dan wel moeten werken, anders heb je geen cancel knop meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden