Ga naar inhoud

Vraagje over aanhanger regels


Sunfield2

Aanbevolen berichten

Heren

 

Ik kom er niet uit m.b.t. regels over het rijden met een aanhanger

 

Van de site van de rijksoverheid haal ik dit:

 

Rijbewijs B

 

Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

 

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;

een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

 

De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

 

Betekend dit dat ik zonder E rijbewijs (alleen B) een autotrailer zou mogen rijden mits de combi (Gewicht auto+gewicht aanhanger+gewicht belading) niet boven de 3500KG uit komt? en uiteraard dat mijn auto het gewicht mag trekken

 

Waarom lees ik op internet dat er alleen met een BE rijbewijs een autotrailer gereden mag worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En let daarbij op dat de Europese regels afwijken van die in NL. Momenteel rijd ik in een Superb die maximaal 2078kg mag wegen volgens kenteken. Daarachter hangt een caravan van max 1500 kg. Stel dat ik de auto niet zou beladen en de caravan ook niet en het daadwerkelijk gewicht blijft onder de 3500 kg, dan nog mag je er in Nederland niet met enkel B mee rijden.

In tegenstelling tot overige landen gaat NL uit van het MTM (maximaal toegestane Massa) getal op je kentekenbewijs.

 

Voor mij overigens de reden om nu te kijken naar een Passat met 1.6 TDI, die is maximaal 1990 kg op kenteken en is daarmee de ideale B rijbewijs 1500 kg trekker..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden