Ga naar inhoud
  • 0

dynamo, laadspanning, lichten dimmen


Chucky

Vraag

Beste,

 

Als ik in mijn auto rijdt met lichten aan, valt het me op dat de verlichting wat dimt en daarna weer iets feller brandt en dat natuurlijk achter elkaar opeenvolgend. Af en toe lijkt het wel alsof ik aan het seinen ben naar een tegenligger. Wat me ook op valt is dat het met het toerental van de motor mee gaat, dus geef ik gas dan zie ik dit beeld zijn eigen ook sneller herhalen.

Ik zie dat het dimmen/feller branden erger wordt naar mate ik meer verbruikers inschakel (achterruit verwarming etc. etc.)

 

Auto betreft een Passat tdi uit 2002, 130pd motor. Voor de rest werkt alles goed. Hij start s'ochtends goed, ook met kouder weer. Ook na een week niet gebruiken start hij zonder problemen. Spanning met draaiende motor al eens gemeten en die is ook goed, 13,xx volt weet niet meer precies.

Paar keer de auto uitgelezen en ik heb geen storingen die ik daar mee in verband kan brengen.

 

Ik heb het forum doorzocht en kon geen gelijk probleem vinden bij een ander.

 

Wat kan dit zijn? Dynamo die minder wordt, eventueel de regelaar die op punt staat te overlijden?

 

Alvast dank,

Marcel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Duidelijk.

 

Diverse aansluitingen bekeken, zien er allemaal goed uit.

Vandaag nog even geprobeerd het probleem erger te maken door vlak na het starten alle elektrische meuk aan te zetten en ik kreeg het zo goed

voor elkaar dat zelfs de motor mee ging doen, die zakte wat in elkaar als de lichten dimde.

Het is duidelijk dat de dynamo wel op is.

 

Weet iemand welk type dynamo erin de passat zit? Ik zie een drietal met verschillende laadstromen voorbij komen 90, 120 en 140 ampere.

Welke moet ik hebben? Op de dynamo kon ik niks vinden......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update voor de afhandeling van dit probleem (mochten mensen er wat aan hebben)

Ik heb ondertussen een verse dynamo in huis maar nog niet gemonteerd.

De problemen zijn er ook nog steeds. Maar ik wilde eens kijken hoelang je hier nu mee kan doorrijden ook omdat de laadspanning wat te laag is.

Voor zoverre gaat dat dus nog steeds de auto start iedere ochtend nog ook met wat kouder weer.

Laatst 1 keer de melding gekregen op het dashboard dat de dynamo het niet deed vlak na starten (dynamo lampje bleef ook branden) maar na een keertje

gas geven was dat meteen weg en is niet meer terug gekomen.

Ik rij gewoon nog even door en kijk wat er gebeurt, dynamo en het nodige gereedschap ligt achterin de auto, dus vervangen is zo gebeurd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Van de week de moeite maar eens genomen om de dynamo te vervangen. Nog 1 keer even de laadspanning gemeten, dit keer met een analoge voltmeter (die reageren wat vlotter) en dan zie je duidelijk dat de laadspanning behoorlijk varieert van 12 volt naar 14,4 volt en weer terug. Ook bij wat gasgeven.

Nieuwe dynamo erop en de problemen zijn voorbij, geen dimmende lichten meer etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden