Ga naar inhoud
  • 0

"Problemen" met nieuwe airco unit


wiseguy

Vraag

Nou.... the story continues....

 

Nieuw climapaneel geplaatst (onderdeelnummer 5K0907044L) van blijkbaar een sharan/Seat Alhambra.

En een nieuwe gateway (Q-versie) geplaatst om alle nieuwere onderdelen te ondersteunen (Nieuwe clima en OPS)

 

Op zich werkt de airco goed, alle functies die aanwezig zijn in de auto werken gewoon naar behoren (stoelverwarming, airconditioning, voorruitverwarming), alleen komt er geen lucht door het middenrooster in het dashboard.

Verder wordt er geen popup gegeven wanneer ik een instelling wijzig op het climapaneel, terwijl dit wel ingesteld staat op de radio. Standaard zou voor zover ik weet het climapaneel de informatie moeten doorgeven aan de radio die dit via een popup op het scherm toont.

 

Uiteraard komt er dan de opmerking: "het is ook geen climapaneel van een Passat maar van een Sharan, dus dan kan je er donder op zeggen dat er iets niet goed werkt". Om dat te ondervangen hebben we ook een climapaneel uit een Passat er in gezet en gekeken of dan wel alles werkt. Helaas wordt er dan nog steeds geen popup weergegeven op de radio (terwijl dat in die andere passat wel werkt op een pioneer radio). De middenroosters werken echter wel gewoon naar behoren met de Passat clima.

 

Weet iemand of je nog iets moet coderen op het climapaneel of zo?

Of moet er iets in de nieuwe gateway aan worden gezet?

Of ondersteunt mijn climapaneel gewoon geen middenroosters en radio-popup?

 

Iemand die hier iets meer over kan zeggen?

Dreke misschien?

 

Als er een andere clima moet komen, dan ben ik bijn geneigd om deze gewoon bij de dealer te gaan halen om zeker te weten dat ik dan een nieuw onderdeel heb waarvan ik weet dat alles gewoon voor de passat gemaakt is.... alleen de kosten zullen dan wel gigantisch hoog liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is zeker mogelijk dat een Sharan onderdeel anders werkt. De passat heeft immers nog een extra luchtuitlaat (de rooster boven op het dashbord) die andere vw's niet hebben.

Ik weet ook uit ervaring dat de middenste luchtroosters minder functie hebben bij de nieuwe climabediening dan bij de oude.

 

De weergave op de radio zou zonder meer moeten werken, tenzij je een te oude cangateway (versie C) hebt.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De CAN gateway is gisteren vervangen door een Q-versie, dus dat zou op zich het probleem niet mogen zijn.

Maar ook een Passat climapaneel gaf geen informatie op de radio weer.... is er wellicht dan iets niet goed geprogrammeerd in de CAN gateway?

 

Er komt inderdaad wel koude lucht uit het rooster bovenop het dashboard (met die kleine gaatjes)..... hmmm.... misschien dan toch maar op zoek naar een Passat model (5K0 907 044 CC).... alleen die zijn wel zo verrekte moeilijk te vinden....

 

Enig idee wat zo'n module nieuw bij de dealer kost?

Of heb jij er toevallig nog een liggen Dreke? Heb er eentje nodig met bediening voor de stoelverwarming en voor de verwarmde voorruit....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Staat in de RNS werkelijk de clima weergave aan? Met de gateway heeft dat niets meer te maken.

 

Ik heb nog modules liggen... zonder verwarmde voorruit. Naar zoeentje heb ik zelf ook lang naar gezocht.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gistermiddag toevallig mijn CC clima gestoken. Ik las op het forum dat er wat kabeltjes in de stekkers gewisseld moesten worden.

 

Voor de fun toch even aangesloten en alles werkte; alle functies, weergave op rns etc.

 

Weet niet of hij de middenste roosters minder gebruikt maar die doen het prima.

 

Heb een can gateway "E" en een CC clima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toch zal je de kabel van pin 20 moeten verwijderen, en daar die van pin 16 op aansluiten, anders moet je elke keer je unit opnieuw instellen na uitzetten van het kontakt. Verder is je passat waarschijnlijk MY2008? Dan hoef je die andere draden niet samen te voegen, want die zijn er dan niet.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Staat in de RNS werkelijk de clima weergave aan? Met de gateway heeft dat niets meer te maken.

 

Ik heb nog modules liggen... zonder verwarmde voorruit. Naar zoeentje heb ik zelf ook lang naar gezocht.

 

grtz, dre

 

 

Funniest thing happened yesterday..... ik et de airco eens helemaal vol open, alle knoppen ingedrukt en ineens TADAAAAAA!!!! koude lucht uit de middelste roosters.... en het is zo gebleven ook.... :mrgreen: Me is happy.

 

@Dreke: Ik heb geen RNS maar een Zenec NC2011D radio. Deze ondersteunt de weergave van zowel de airco instellingen als van de nog in te bouwen OPS. Op de enec heb ik de instelling voor "AC popup" ingeschakeld staan. Helaas werkt dat nu nog niet. Ik zal eens langs de winkel rijden waar ik 'm gehaald heb, die hebben ook een werkplaats, dan kijken ze er daar maar naar.

 

Of heeft iemand van hier wellicht ook een Zenec NC2011D en heeft het wel voor elkaar gekregen om de airco instellingen middels een popup op het scherm te tonen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Toch zal je de kabel van pin 20 moeten verwijderen, en daar die van pin 16 op aansluiten, anders moet je elke keer je unit opnieuw instellen na uitzetten van het kontakt. Verder is je passat waarschijnlijk MY2008? Dan hoef je die andere draden niet samen te voegen, want die zijn er dan niet.

 

grtz, dre

 

En natuurlijk had je gelijk dreke :wink: hij heeft idd geen geheugen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden