Ga naar inhoud
  • 0

Voorste motorsteun afstellen, hoe?


Passat20V

Vraag

Hoi,

 

Ik rij een Passat variant 1.8 uit 2000 (geen turbo, 125pk). Ik heb laatst de gehele koppeling vervangen, dat bleek achteraf een wereld van verschil. Nog steeds heb ik als ik lichtjes gas geef, dat je wat aandrijfreacties voelt. Je ziet en voelt het ook in de versnellingspook, die beweegt dan in lengterichting in het verzet (+- 1 cm) en je lijkt slagen van de motor o.i.d. te voelen. Wel heb ik ook al eens gehoord dat dat normaal is bij passaatjes/volkswagens.

Nu heb ik op de duitse fora iets gelezen over de voorste motorsteun (drehmomentstütze), dat die te verstellen is. Dat ding zit meteen achter de voorbumper. Gisteren heb ik ernaar gekeken, en de houder waar die rubberen blok in valt, is voorzien van ovale schroefgaten (3 in totaal) en is inderdaad in hoogte te verstellen. Het enige wat ik raar vind, is dat die ronde draagrubber die daarin valt, niet opgesloten zit maar altijd ergens ruimte heeft (boven/onder).

Nu heb ik die steun zo laag mogelijk ingesteld, zodat de rubberen buffer strak in de bovenkant van de houder zit. Dit om de beweging tegen te houden die de motor maakt bij accelereren (voor omhoog). Nu zit die steun in de laagste stand, maar dat betekent dat die rubberen draagblok aan de onderkant wel ruimte heeft. Er zit geen beweging in de breedte in, alleen in de lengte (voor wil het blok omhoog bij accelereren). Als die rubberenblok volledig klem moet zitten in die houder, dan is de mijne zeker versleten...

Nu ik die steun zo heb ingesteld lijkt het minder te zijn, maar mijn vraag is ten eerste of die rubberblok zoveel ruimte moet hebben in die houder, of dat deze volledig ingesloten moet zijn? Ten tweede of dat ik die steun zo ingesteld kan laten zitten en als laatste of er nog andere steunen zijn die te verstellen zijn? Ik hoor het graag.

 

Rens

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik stel de terugslagplaat altijd zo in dat boven en onder het rubber er evenveel ruimte zit. Zeker niet aan laten lopen tegen de plaat.

Je hebt boven/onder wat ruimte nodig omdat je anders motorbewegingen gaat overbrengen op het chassis waardoor je meer trillingen voelt bij stationair.

 

Kleine bewegingen van de pook is wel normaal, dit is het torderen van het blok/transmissie in de diverse steunen, motorblok heeft er 3, transmissie 2.

 

Het motorblok wil bij last idd wat omhoog, die voorste steun zorgt dat dit binnen de perken blijft en dempt die beweging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden