Ga naar inhoud
  • 0

Turbo passat tdi awx vervangen, schuurt


sarih00

Vraag

Beste forumleden,

 

Ik wil me eerst voorstellen. Ik ben Hüseyin en woon in Almelo. Sinds 2 jaar ben ik in het bezit van een Passat 1.9 tdi uit 2002 met 130 pk. Ik wil nu mijn turbo vervangen en wil graag daarbij jullie hulp en tips. Ik wil jullie ook op de hoogte blijven houden van de voortgang evt. met foto's als de site zich hiervoor leent.

 

Historie

Mijn auto is een ex-leasewagen geweest. De ex-leasewagen is in een vroegtijdig stadium bij het wijzigen van wergever door de vorige eigenaar overgenomen in privé. Hij reed daar mee in privé. De auto was visueel in uitmuntende originele staat. Echt tot aan de details toe. Nog steeds overigens. Bij een bezoek aan Oekraine is een poging gedaan de auto te stelen, wat is voorkomen. Hierbij is de portiercilinder beschadigd.

 

De auto is hierna weinig gebruikt. Ik heb de wagen overgenomen in 2009 met 124.000 op de teller.

 

Bij ongeveer 163.000 (schatting) hoorde ik, nadat ik het gas flink had ingetrapt, bij het loslaten en licht schurend geluid. De auto kon toen nog wel 210 km rijden op de Autobahn.

 

Na verloop van tijd werd dit schuren luider, en ook bij het gas intrappen schuurde het. Bij 125 km/uur ging de auto in noodloop. Inmiddels maakt de turbo ook geluid bij optrekken en gewoon gas geven. Nu stottert de turbo. Echter geen rook of iets dergelijks. Wel is er nu een overmatige olieverbruik en brandstofverbruik.

 

Nadat we met mijn broer dachten dat het de n75 klep wel eens zou kunnen zijn, heb ik een nieuwe gehaald en gemonteerd. Geen effect.

 

Inmiddels staat de garage leeg en heb de passat erin gereden met het doel de turbo te demonteren en aan te schouwen wat er nu speelt. Om dan eventueel een gereviseerde te monteren. Maar dat lijkt toch niet zo makkelijk te zijn. De Garret turbo die er nu onderzit heb ik nog niet kunnen demonteren. De moeren waarmee hij onder andere aan de spruitstuk zit heb ik niet los kunnen halen. Sleutel 12 draait om de moer. Is het nu zo dat het een Engelse maat is of iets dergelijks. Heb ik speciaal gereedschap nodig. Overigens heb ik alleen de luchtfilterhuis eruit gehaald. Ook de onderplaat van de auto is eraf. Moet ik om het goed te doen de voorbumper er helemaal afhalen als bij het vervangen van de distributieriem? Moet ik de kat eraf halen om te controleren? Moet de spruitstuk er ook af en roetvrij worden gemaakt? Wat is makkelijke om de turbo te demonteren? Ik heb voornamelijk moeite met de moeren aan de spruitstukzijde, die je van bovenaf kan zien als je de motorkap open hebt staan. De sleutel komt er niet goed bij ivm de wastegate.

 

Ik wacht met smart jullie hulp en reacties met ongeduld af.

 

Groet

 

Hüseyin

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik zou eerst in- en uitlaatkant demonteren.. je kan dan bij beide schoepenwieltjes bij komen.

Er mag een hele licht speling op en neer zijn, in en uit(radiaal) mag niet, ook moet het turbinewiel makkelijk draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De uitlaatkant heb ik eraf geschroefd. De inlaatkant ook. De buizen naar de intercooler zijn ook makkelijk erafgegaan. De turbo zit aan de zijkant vast aan de spruitstuk. Daar vlakbij de wastgate zit een moer, waar ik moeilijk bij kan. En een aan de onderzijde. Hoe krijg ik die in godsnaam eraf. Sleutel 12 is te groot, 11 te klein. Moet ik hiervoor een specale sleutel gebruiken?

 

Het turbinewiel heb ik aan de voorkant gedraaid, het lijkt makkelijk te gaan. Echter dat is nu nog te voorbarig.

 

Hoe nu verder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden