Ga naar inhoud
  • 0

Hoog olieverbruik en onregelmatig lopen in lage toeren


fwschoon

Vraag

PASSAT TDI 2.0 (DSG) 2005

 

Mijn auto kent een hele historie die ik jullie deels wil besparen.

 

In elk geval heb ik sinds afgelopen oktober een gereviseerde motor in mijn auto laten zetten. Aanleiding was een (fors) probleem met de oliepomp, met alle gevolgen van dien.

 

Nu rijd ik een aantal maanden in de auto, en sindsdien al waterpomp (garantie), turbo, en EGR moeten vervangen.

 

Wat me verder opvalt aan mijn auto is dat hij veel olie verbuikt (1L op 1000km), veel rook ontwikkeling (moeilijk te zeggen of het zwart of blauw is).

Daarnaast merk ik dat bij lagere toeren de motor niet lekker loopt. Het lijkt wel of hij niet genoeg brandstof krijgt, bij meer gas gaat hij soepel lopen en maakt hij ook minder geluid.

 

Zoals jullie merken, veel problemen met de auto. Ik heb de keuze wegdoen / revisiemotor gemaakt....maar sindsdien nog niet veel geluk.

 

Hebben jullie enig idee waar ik dit moet (laten) zoeken?

 

Binnenkort gaat ie weer naar de garage. Vorige keer hebben ze even de verstuivers uitgelezen, maar die leken normale waardes te tonen.

 

 

gr.

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Martijn,

 

Motorcode is BKP.

 

Ik had erg last van schokkende / bokkende auto, en onregelmatig lopen in lage toeren (zoemt niet lekker zeg maar).

Nu is vorige week mijn tandempomp vervangen. Het lijkt een stuk weg, alleen heb ik met name met koude motor nog af en toe schokken en bokken.

Ook lijkt het alsof die nog niet lekker loopt, alsof die vuil is of te weinig brandstof krijgt (ligt haperen).

Voordat de tandempomp is vervangen zijn de waardes van de vertuivers bekeken, die lagen goed binnen de grenzen (ik weet ze niet meer).

 

 

Ik heb een hele historie (in willekeurige volgorde):

- 2x oliepomp problemen (1x oliepomphuis, 1x aandruiving oliepomp)

- verstuiver

- 2x turbo

- nieuwe (gereviseerde) motor

- egr vervangen

- tandenpomp

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou beginnen met de controle of de dieselpomp in de tank nog goed werkt. Dit kun je eeenvoudig controleren door het dieselfilter los te maken en te kijken naar de opbrengst van de pomp, door deze in een maatbeker te laten lopen.

 

Indien deze goed is ga je verder. Niet goed is vervangen kost iets van 300 euro.

Tweede punt wat ik zou nakijken is de kabelboom van de verstuiverbesturing. Deze kost betreft materiaal 60 euro en ik zou hem preventief vervangen, de kleppendeksel moet er wel vanaf en de kabel kun je alleen vervangen als de motor koud is. Als de handel toch losligt kun je de verstuivers eruit halen om te kijken naar de afdichtingen, en of het boutje nog goed vastzit. en als je de verstuivers er toch uit hebt, kun je gelijk de stoters en de nokkenas van de verstuivers bekijken. Een afdichtingsset van de verstuivers (4 stuks, dus o-ringen en vastzetbout) kost circa 100 euro. Gelijk nieuwe olie en oliefilter en brandstoffilter (150 euro materiaal).

 

Als dit allemaal in orde is dan is de brandstofvoorziening ok. Dan kun je de verstuiverhoeveelheid bekijken (en opschrijven of printscreen maken en hier posten!!).

De toerentalsensor bekijken via VAGCOM en een outputtest van je EGR doen. Daarna misschien ook even een rijdende log maken.

 

Als dit allemaal goed is en hij bokt nog dan zou het 2 massa vliegwiel nog een oorzaak kunnen hebben, maar dan gaan we in de duurdere materialen categorie terechtkomen.

 

Vaak is het ook zo dat ze allemaal wel ergens bokken en schokken, zodra het niet erger wordt en het is rijdbaar kun je er mee leren leven (ik spreek uit ervaring).

 

Zo zou ik het aanpakken, misschien heb je er wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

goede morgen

 

mss een oplossing iemand hier van het forum vragen voor die stukken na te kijken ??? die jongens hebben vaak meer

 

ervaring met de passat dan een gewoone garage .....

 

en mss een stuk goedkoper ???

 

ik wou ook mijn onderhoud bij een dealer(400euro) laten doen maar toch zelf gedaan(85euro aan onderdelen) en dan maar

 

geen mob.garatie.

 

heb een goede wegenwachtservice.

 

 

een voorstel hé

 

grz stef

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden