Ga naar inhoud
  • 0

zwalken.....


Fopperr

Vraag

Heb sinds 2 maand last dat mijn auto "zwalkt" Hij zoekt een beetje zijn eigen weg en de wegligging lijkt wat zwabberig.

Ik heb destijds andere veren (eibach) laten monteren en dat beviel me uitstekend. Auto uit laten lijnen en niks aan de hand.

 

een maand later waren mijn banden rondom kaal, (zat nog 6-7 mm profiel op, alleen de binnenkanten helemaal versleten en cup vorming). Weer terug geweest naar de banden specialist (?) wederom uit laten lijnen en de banden staan nu op z'n max. Daarmee bedoel ik dat de wielen zo recht mogelijk staan en dus niet scheef.

 

Vanaf dat moment begon ik het gevoel te krijgen dat hij minder stabiel op de weg lag.

 

Vorige week heb ik mijn zomerbanden (235-45-18") omgewisseld door de 205-5017" winterbanden (met SIMA vw wintervelg).

 

Vanaf dat moment lijkt het of dat zwalken veel erger geworden is. Als je een bocht in stuurt lijkt het alsof hij recht door wilt, maar ook dat hij continue zoekt naar de goede sporing o.i.d. Kortom, hij rijdt dus niet heel relaxed meer wat hij tot aan de zomervakantie wel gedaan heeft.

 

Waar zou dit aan kunnen liggen? Kapotte schokbrekers?

 

Graag jullie adviezen/ervaringen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Het 1e probleem lijkt wel op een tehoge banden spanning, alleen slijtage in het midden en cup vorm.

Als je banden (zeker voor) recht zet heb je minder grip op de weg in een bocht.

 

Waarom het zwalken erger is geworden weet ik niet, de winterbanden zijn wel minder breed, en zowel de velg als de band is kleiner.

Dus dan draaien ze toch ook sneller?

 

Veder kun je kijken of de winter set goed gebalanceerd is maar volgens mij heb je dan last van trillen.

Ben je al bij een andere specialist geweest? kijken wat die zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De slijtage was juist aan de binnenste kant van de band (bedoelde daar eigenlijk de zijde aan de kant van de auto, dus niet het midden van de band).

Banden spanning houd ik eigenlijk altijd op 2.5/2.7 bar. Dat is toch niet teveel?

 

Ik heb een set VW Lemans 17" winterbanden die dan wel 235 breed zijn en daar heb ik nooit geen last mee gehad.

 

Heb zelf het gevoel dat de wielen te recht op zijn gezet waardoor de controle minder wordt.

 

De set trilt helemaal niks.. Ik ga maandag even naar matthijs toe om hem in mijn auto te laten rijden. Hij heeft me toen ook met die veren geholpen. 1 of 2 schokbrekers waren toen wel een beetje krom maar lekten verder geen olie. Comfort is volgens mij verder ook goed. Alleen dat je dus continue moet corrigeren...

 

Mijn banden specialist is Rondenbanden in Doetinchem... maar na het laten verslijten van mijn dure Conti's, heb ik hier geen vertrouwen meer in. Al helemaal niet nadat ze alles de schuld van de slijtage geven, behalve zichzelf.... weg 975 aan bandjes :x

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als er geen trilling in zit zal de set wel gebalanceerd zijn.

Als ze alleen aan de binnen kant zijn versleten hebben de banden te erg naar binnen gestaan, ze zullen de banden wel recht hebben gezet zo dat de banden wat langer mee gaan.

Maar het beste is dat de banden iets naar binnen staan, dan hebben ze meer grip in de bocht.

Matthijs is niet dom hij weet vast wel wat het kan zijn, ik kan alleen uit ervaring vertellen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik ook :wink:, daarom ga ik als ik vragen heb vaak naar matthijs of bel hem ff. Veel vragen kan een dealer je niet eens vertellen...

 

Ik denk ook dat je auto meer grip heeft als de banden verder naar binnen staan, maar als je binnen 20k een nieuwe set conti's opjaagt, dan ga je toch een oplossing zoeken... Tot nu toe nog niet gevonden iig :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zekers.... nu wil jij natuurlijk horen dat dit door de Vredesteins komt of niet :wink::mrgreen:

 

Weet trouwens niet wie de tests uitvoert, maar vind de vredesteins net zo goed rijden als de conti's. Misschien nog wel iets stiller.... met 140km/h heb je niet het gevoel dat je winterbanden onder de auto hebt, al helemaal omdat ik toch 235's heb... naja, prima.

 

Zie nu in je naam staan + hobby de luxe 540 UK.... zit daar de douche rechts :wink:? M'n vriendin en ik hebben een hobby excellent 490 oid van 7 of 8 jaar oud. Niet de jongste meer maar is wel echt degelijke kwaliteit hè en bevalt heel erg goed!?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
zekers.... nu wil jij natuurlijk horen dat dit door de Vredesteins komt of niet :wink::mrgreen:

Nog iemand die daaraan twijfelt dan? :angel::mrgreen:

 

Yep, rechts zit de ingang, een douche en een klein kastje, links keuken en hangkast.

Bevalt inderdaad prima, voor een sleurhut ook een behoorlijk degelijke afwerking (al blijven die combicassettes wel erg kwetsbaar voor kinderhandjes) :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja, dat zal.... :wink:

 

M'n ouders hebben een aantal caravans gehad, ook een sterckeman van de oude generatie. Die was leeg al 500kg lichter dan de hobby en toch even groot. De hobby is idd wel degelijk, maar toch smijten met de deurtjes kunnen ze dan net weer niet hebben. Hopen op mooi weer zodat de kids lekker buiten kunnen spelen dan :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vind mijn passat 3c ook een dweil op de weg.

Vooral al er windkracht 4 of hoger waait dan wil hij graag alle kanten op op de snelweg. Je voelt bij windstoten de koets gewoon bewegen.

Is een comfortline en staat op 205/55/16 banden

Geen idee of het aan de schokbrekers ligt of iets anders....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is comfortline al lager dan de trendline? Geloof het niet of wel?

 

Bij mij lag waarschijnlijk aan de combinatie van 17" banden maar dan 205 breed, slechte schokbrekers.... Misschien bepaalde sporing, dat weet ik verder niet.

 

Op dit moment rijd ik op koni 40mm/40mm en 18" met 235 40 18" winter banden.... ik ben helemaal gelukkig :angel:

 

Denk dat het standaard onderstel van de passat wel wat zwabberig van zich is. Misschien dat je eens een ritje moet maken bij iemand met een 3c bij je in buurt. Kijken of die hetzelfde probleem heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb een Highline met standaard onderstel en 205/55 16 winterbanden en moet toegeven dat een Passat redelijk windgevoelig is. Op zich wel comfortabel, maar mij te zacht. Voor mij aanleiding om te gaan kijken naar een goed onderstel die ook de 'looks' aanpakt :wink:

 

Lang zitten dubben op Eibach of Koni, maar mede door de verlaging, comfort en ervaringen gekozen voor een Koni set die er ergens in februari gemonteerd gaat worden als het mee zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toen ik mijn passat kocht vond ik hem ook niet hoog op de wielen staan. Als ik de foto's nu terug kijk vind ik de passat onnatuurlijk hoog. Dit heeft zeker te maken met de gevoeligheid van de passat met harde zijwind e.d.

 

Heb de koni nu een aantal maanden en bijna geen last.

 

@daan; goede keus! :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat betaal je voor een koni set?

Zie ook van die koni schokbrekers die je met de standaard veren kan gebruiken en die ook je wegligging verbeteren. Zit je al op 600euro

Rij 50.000km met die auto per jaar stand is nu 108000km dus nog 3 jaar max rijden (mits niet teveel kosten).

Ook geen idee wat normale schokbrekers kosten zoals monroe sensatrack.

Dealer zegt dat mijn huidige schokbrekers nog goed zijn dus dan ga je er vanuit dat de auto zo windgevoelig hoort. Met de wind van vandaag gaat de auto alle kanten op en moet je 2 handen aan het stuur houden. Rijdt niet fijn vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de standaard schokbrekers kosten met montage boven de €800,-. Heb gekeken naar de bilstein (b6 geloof ik) icm de eibach veren. Bilstein maakt goede schokbrekers maar dan nog heb je geen set die op elkaar is "gemaakt".

 

De koni sportkit heeft mij €549,0 gekost bij SKG in lichtenvoorde. I ben er erg tevreden over.

 

Ik rij ongeveer hetzelfde als jou, 50000km, en heb net 111.000km met de auto gereden. De investering is het meer dan waard, of je moet de verlaging er natuurlijk niet mooi vinden uitzien. Ik vind het ten goede komen van de wegligging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Montage van een koni set is ook sneller te doen dan alleen de schokbrekers neem ik aan.

Verlaging lijkt altijd mooi maar had hem liever maar 30mm lager gehad. Hou wel van comfort namelijk

 

Nou mijn renault was niet windgevoeliger dan de passat maar bood wel veel meer comfort.

Vandaar dat ik ervan uit ging dat een duitse stuggere auto wat lekkerder op de weg ligt bij wind

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Misschien is er btw wel een andere kit die 30mm verlaagd ipv 40.

Een vaste set van Eibach verlaagt 30mm :wink:

Zit in dezelfde prijsklasse als Koni en Eibach is in de regel ook nog comfortabel.

Een auto zal altijd stugger worden zodra deze verlaagd wordt, maar er zit natuurlijk een groot verschil tussen een kart en comfortabel sportiever...

 

Set staat inderdaad niet op de site van SKG, maar mailen of bellen werkt. Je moet alleen nog de diameter van de voorste dempers doorgeven :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Montage is trouwens net zoveel als alleen de veren, de achterste schokbrekers kun je qua tijd bijna verwaarlozen tov de voorste schokbrekers....

 

De eibach is toch stugger als de koni's? Enige nadeel van de koni's is als je hele korte riggels in de weg hebt. Deze voel je iets beter dan bij de originele schokbrekers. Het weggedrag en "gevoel" met je auto wordt meerdere malen verhoogd...

 

@daan, zullen we voor koni gaan werken, we doen zo ons best :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoek een goede compromis tussen minder windgevoelig en toch comfort.

Eibach heb ik onder mijn Fiat Barchetta en die is aardig hard maar dat mag ook bij die auto.

 

Vind de prijs van een Koni set in ieder geval niet duur als ik dat vergelijk met alleen schokbrekers.

Misschien iemand in de buurt van Groningen vinden met een koni set eronder en dan eens meerijden om te voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden