Ga naar inhoud

rustig aan het stylen


Edwinvz

Aanbevolen berichten

Goedendag iedereen,

 

Ben al enige tijd niet online meer geweest maar even een update.

inmiddels heb ik een haaienvin op het dak geplaatst (m'n oude antenne was toch niet helemaal goed meer :o ),

embleemloze gril geplaatst en gister m'n ramen laten blinderen 8-) .

me twee ramen achter de B-stijl zijn nog niet gedaan, dit is omdat deze aan de onderkant stuk waren (vandaag

eerst even laten vervangen).

tevens heb ik een nieuwe subkist gemaakt met neon verlichting, moet deze alleen nog even bekleden :| .

 

gr.

 

Edwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ziet er goed uit :)

Nu nog een grote rechter spiegel en beide spiegels blauw glas en je bent al een heet stuk opweg :)

 

Ik neem aan dat je weet wat er wel en niet mag in Nederland met betrekking tot jouw voorruit ?

Zo niet dan zou ik toch even zoeken hier op het forum, want ik vrees dat oom agent dit niet zo mooi vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

m'n 2 voorste zijruiten zijn lichter getint, volgens het blinderingsbedrijf hebben ze het op 59% lichtdoorlatend gelaten;) 50% was toch de grens?

m'n voorste ruit zelf heb ik niet laten blinderen, vind alleen een zwarte zonneband genoeg:P

nu nog even naar de garage morgen om m'n KVS lekkage op te laten lossen zodat ik binnenkort m'n middelste ramen kan laten blinderen...

wat zou dat ongeveer kosten zo'n rechter buitenspiegel met blauw glas?

 

gr.

edwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik denk toch dat je daar vandaag of morgen last mee krijgt..

Ik zal proberen om het artikel nog even op te zoeken maar de voorste (draai)ramen mogen

maar 30% getint zijn oftewel 70% licht doorlatend,

 

let er echter wel op dat de ramen vanaf fabriek ookal een procent of 5 getint zijn!

hoeveel dit precies is kun je zien op het kleine stukje tekst in de hoek van je raam..

 

Zal vandaag of morgen'een edit van m'n bericht maken met het artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het artikel:

 

Let even goed op de apk norm.. verschil tussen NL en EU

 

Het staat best wel leuk, geblindeerde of getinte ruiten, maar wat mag nu wel en wat mag niet? Wetgeving

 

In het Voertuigreglement staan onder andere de permanente eisen. Voor wat betreft ruiten zegt dit reglement:

1.De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen:

geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,

niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

 

2.Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:

geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,

niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren

 

3.De Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.

 

Op 1 juni 2006 heeft het gerechtshof in Leeuwarden bepaald, dat een visuele waarneming voor een opsporingsambtenaar onvoldoende is, er zal officieel een meting moeten plaatsvinden, een objectieve waarneming dus.

Aangezien niet iedere politie-auto dergelijke apparatuur heeft, kan/zal de personenauto dus uit het verkeer worden genomen ten behoeve van een technisch onderzoek om zo een objectieve waarneming te kunnen krijgen. Hierbij kan worden opgemerkt dat uit ervaring van opsporingsambtenaren van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) is gebleken dat als door autoruiten niet naar binnen kan worden gekeken de gemeten lichtdoorlaatbaarheid beduidend minder bedraagt dan 50 %.

 

APK-eisen

Naast de wettelijke regel hierboven bestaan er ook APK-eisen. Aan deze eisen is toegevoegd dat de ruiten niet mogen zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht beperken. Te denken valt daarbij aan stickers, lichtdoorlaatbaarheid beperkende folie of, voor wat betreft de achterruit, jaloezieën die de achterruit dichtmaken.

Op grond van Europese regelgeving en APK-normen mag het lichtverlies in geval van getint glas gemeten naar de uitgangswaarde met helder (ongetint) glas nooit meer bedragen dan 25 procent voor de voorruiten en 30% voor de zijruiten voorzijde. Aangezien veel auto’s al getint warmtewerend glas hebben, waarmee ze al een eind in de richting van die 25% komen, valt met het aanbrengen van extra folie maar weinig winst te behalen.

 

Rijksdienst voor het Wegverkeer-keuring

Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer komen regelmatig vragen binnen over de APK-keuring van autoruiten. In hoeverre mogen autoruiten donker zijn gemaakt of zijn voorzien van folie bij een APK-keuring?

Het gaat hierbij dus nadrukkelijk om het uitzicht van de bestuurder. Het is bij de keuring niet van belang of er door de ruiten goed naar binnen kan worden gekeken. Is het zicht naar buiten goed, dan is er geen reden tot afkeur. Er bestaat wel apparatuur om de verminderde lichtdoorlatendheid van ruiten te meten, maar dit is zeer kostbare apparatuur. Bij de APK bepaalt dus uiteindelijk de keurmeester of het verminderde uitzicht van de bestuurder toelaatbaar is.

 

De politie

Bij het constateren van een overtreding kan de bestuurder hiervoor bekeurd worden. Daarnaast is het mogelijk dat het kentekenbewijs deel A wordt ingevorderd. U heeft dan 28 dagen de tijd om uw auto voor een nacontrole aan te bieden aan het politiebureau.

Indien uw auto weer in orde is, krijgt u het kentekenbewijs terug. Mocht binnen die 28 dagen geen nacontrole plaatsvinden of de auto niet in orde zijn wordt het kentekenbewijs opgestuurd naar de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Om het kentekenbewijs dan terug te krijgen zal de auto door die instantioe gekeurd moeten worden.

 

Bron: http://www.infopolitie.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

hmzz ofterwijl met 59% lichtdoorlating komt ie niet door de apk?

hij is nu helemaal af zal even me foto linken:

1205773097_5_NmJr.jpeg

 

Dit is het dus geworden.. voorste ramen is opzich nog wel naar binnen te kijken..

het zal waarschijnlijk ook schelen dat ik lichte bekleding heb? dat er dan meer te zien is zoals de achterbank die je een beetje kan zien bij zonnig weer?

 

groetjess

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de apk hoef je je denk ik niet druk te maken want voor zover ik weet

is er nog geen auto afgekeurd vanwege de ramen, er staan in verschillende discussies

op auto fora ook dat er qua regelgeving niet ergens beschreven staat dat een apk keurmeester

op het percentage van de getinte ramen moet letten/controleren..

Een garage of dealer is over het algemeen niet in het bezit van een "tintman"

 

De voorste draairamen mogen 30% getint zijn oftewel 70% lichtdoorlatend (inclusief de standaard tint dat het raam al bevat)

Meestal is dit een procent of 5

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu binnenkort even de sub afmaken :mrgreen:

moet even wat mooier weer worden.

 

heb tevens van m'n vriendin nieuw setje neonlampjes gehad voor onder me dashboard en een stopcontact verdeler voor in de kofferbak (met apart schakelkastje om voor in te plaatsen zodat de voeding aan en uit gezet kan worden)

dus weer genoeg te knutselen...

 

kan iemand me trouwens een tip geven hoe ik de kabels moet verlegen?

verleng ik de kabels van de neonlamp zelf en leg ik die via de zijkant naar achteren? Of is het handiger na het verdeelblokje de kabel te verlengen en via het midden naar achter leg? :angel:

 

gr.

edwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoop dat ik trouwens geen probleem krijg met m'n ramen dan.

dacht altijd dat de voorste draairamen 50%> lichtdoorlatend moesten zijn.

maar dat zal ik dan vanzelf wel merken als ik aangehouden word :shock:

je kan trouwens voorin nog alles redelijk goed zien, dus ook de bestuurder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, vind het (op de foto) ook nog wel meevallen,, maar als dat totaal meer dan 30% getint is kost het je 90euro en een halfuur om het ter plekke eraf te trekken anders nemen ze een deel van je kenteken in beslag en krijg je een termijn wanneer je op het bureau moet laten zien dat het in orde is

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden