Ga naar inhoud
  • 0

13polige stekkerdoos: aansluiten kabel opladen accu carvan?


LvR

Vraag

Ben vandaag bezig geweest om mijn 7-polige stekkerdoos te vervangen voor de 13 polige versie. Er was gelukkig al een 13 polige draad aanwezig. (kwam ik pas op het laatst achter; de overige draden lagen los in de stekkerdoos!!!!). Er is ook een gele draad aanwezig ( moet naar pin 10 in stekkerdoos) voor het laden van een evt aanwezige accu in de caravan.

 

Vraag dan ook: waar haal ik die voeding vandaan:?: Bestaat er een beschrijving/how to hiervoor mbt een Passat?

Moet ik de draad direct van de dynamo cq accu vandaan halen of kan dat ook via het zekeringen/relaisblok in het vooronder bestuurderszijde? Hoe gaat dat in zijn werk???

 

Graag jullie advies cq hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi,

 

Pin 9 krijgt direct spanning van de accu - of een andere geschikt punt (kan dus ook van de zekeringblok komen) en is bedoelt om eventueel licht e.d. in de caravan te gebruiken.

Als je een batterij wil laden of de koelkast wil laten werken over pin 9 dient er in de caravan een relais voorzien te zijn. Dit relais wordt dan aangestuurt door pin 10 van je stekker, waarop een geschakelde 12 volt moet komen (+ kontakt). Zo voorkom je dat je autobatterij leeg is nadat je een nachtje gestopt bent.

Pin 11 wordt de massa voor circuit met pin 10

Pin 13 wordt de massa voor circuit met pin 9 (dit is van belang voor de draaddoorsnedes).

 

Groeten,

 

Dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie. :thumb:

@dreke>> De rode (pin 9) en de gele (pin 10) draad zijn dikker (2.5mm2??) dan de andere aansluitingen Kan ik dat schakelrelais ook in de auto plaatsen of is het niet gemakkelijker om de gele draad direct van het relais/zekeringenblok als geschakelde voeding aftakken? Ik wilde (uit gemakzucht...) de constante voeding (pin 9) direct aftakken van een van de 2 originele contact"dozen" in de bagageruimte. Als ik pin 9 en 10 dan apart kan gebruiken als stroomleveranciers dan lijkt mij dat een veiliger idee dan alleen via die contactdoos-voeding (die ik eigenlijk zelden gebruikt wordt) Of heb ik het mis??

 

@ArieB>> Ik had een 13 polig setje van Brink besteld, speciaal voor mijn bouwjaar cq type Passat. Daar zat een inbouwbeschrijving bij met oa de betreffende pinaansluitingen, maar zonder info waar de betreffende draden afgetakt/aangeloten moeten worden. Als jij een ander schema/how to hebt met wáár eea afgetakt moet/kan worden, dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat die draden dikker zijn heeft te maken met de mogelijke stroom die erdoor kan vloeien... Dat relais kan je natuurlijk ook in je wagen plaatsen, alleen wordt dat dan altijd aangestuurd, ook wanneer je geen aanhanger gebruikt. Aftakken van de kontaktdozen kan, je moet alleen zien dat deze vodoende stroom kunnen leveren. Ik denk dat de draad naar deze kontaktdozen slechts 1.5mm² zijn en dat deze beide op dezelfde zekering aangesloten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad. Heb er ook aan gedacht om er nog 2 aparte schakelaars te plaatsen tussen de beide voedingsdraden en de stekkerdoos, opdat er geen spanning op de ( ongebruikte) stekkerdoos staat.

Is er ook een geschakelde voeding te vinden thv de achterlichten of moet er toch een aparte draad naar voren getrokken worden?

 

 

NB/ Ik kijk straks nog even of de bestaande "stopcontacten" een gezamenlijke dikke (2.5mm2???) voedingsdraad hebben; dan heb ik mazzel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden