Ga naar inhoud
  • 0

Lens poetsen xenon


wouter 4-motion

Vraag

Hallo

vind dat ik slecht zicht heb in het donker

en had al eens gelezen dat je de lens kon schoonmaken van de lamp

maar moet ik hiervoor de hele unit er uit demonteren of kan dit ook anders want heb al eens even gekeken

maar als mijn lamp pit kapot gaat kan ik er niet eens bij

wie kan mij hier meer helpen

 

Groet wouter

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vind ook dat ik 'slecht' zicht heb met mijn (after-market) xenon verlichting.

Een tijdje terug heb ik de hele komplampunit uitgebouwd, maar daarna kwam ik eigenlijk niet meer verder...

 

Wat is de volgende stap / stappen daarna om de lens schoon te maken? Moet ik de koplampunit nog verder 'ontleden', of ben ik, als ik deze gedemonteerd heb, ver genoeg en kan ik dan de lens schoonmaken (hoe?)?

 

Alvast bedankt voor reacties!

roel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de koplampunit ook al eens helemaal uitgebouwd, maar daarna kwam ik niet echt verder... :angry:

 

Heb geprobeerd om de voorkant ('doorzichtig' materiaal, om het zo maar even te zeggen) te scheiden van de zwarte behuizing, maar het lijkt wel of dat met een soort kit aan elkaar zit. :evil:

Kan ik de lens ook door de opening aan de achterzijde, waar ik de lamp erin steek, eruit halen? Hoe zit deze vast? :?:

 

Iemand die hier een goede tip bij heeft...? Liefst een foto of zo... :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb pas m'n koplampen (gewone lenskoplampen van de 3BG) eruit gehad en met een beetje geduld de lens schoongemaakt zonder de lens uit de unit te halen. Ik heb er wat foto's van, is daar interesse voor?

 

De foto's die Jeeroen13 laat zien zijn volgens mij van een echte Xenon unit, en daar kan zo te zien de lens er vrij gemakkelijk uit. Bij een gewone koplamp gaat dat volgens mij niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb het idd over OEM xenon unit

 

weet eigenlijk niet of het bij een standaard unit kan, maar ik vermoed van wel

 

lens zit met 3 torx schroefjes op frame dat aan hoogtestelling zit, 1 palletje klik je in holletje van dat frame

bij standaard kan t niet. lens zit vast aan het binnenwerk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb pas m'n koplampen (gewone lenskoplampen van de 3BG) eruit gehad en met een beetje geduld de lens schoongemaakt zonder de lens uit de unit te halen. Ik heb er wat foto's van, is daar interesse voor?

 

De foto's die Jeeroen13 laat zien zijn volgens mij van een echte Xenon unit, en daar kan zo te zien de lens er vrij gemakkelijk uit. Bij een gewone koplamp gaat dat volgens mij niet.

 

Hoi Ted,

 

Ja graag, ik ben wel benieuwd hoe je dat aangepakt hebt!

 

Alvast hartelijk dank! :D

 

groetjes, roel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, ik heb wel de koplampunits eruit gehaald, omdat ik niet wist of ik al dan niet de lens eruit kon halen. Nadat de unit eruit was zag ik geen manier de lens eruit te krijgen, en zoals Roel ook al gemerkt had zitten de units dichtgelijmd. Overigens heb ik wel ergens op internet een beschrijving gevonden hoe je je koplamp unit in de oven op kunt bakken tot de helften van elkaar willen maar zover wilde ik niet gaan eigenlijk. :roll:

 

Na het demonteren van de unit heb ik de hoogteverstelmotor verdraaid zodat je beter zicht op de binnenzijde van de lens hebt:

 

post-3909-1423823991,0531_thumb.jpg

Hier kijk je dus door het klepje wat je weg kunt halen bij het grootlicht. Het zwarte ding links is de verstelmotor (zou eruit moeten kunnen maar kreeg dat niet vlot voor elkaar dus heb 'm laten zitten). De lichte vlek rechts is de binnenzijde van de lens.

 

post-3909-1423823991,7093_thumb.jpg

Met een mechanische vinger heb ik een stukje niet pluizende poetsdoek gepakt en nat gemaakt met kunststof reiniger. Voorzichtig de lens mee gepoetst. Daarna een microvezeldoekje gebruikt om op de zelfde manier de zaak schoon en droog te poetsen. Thats it ;)

Op de foto boven zie je links de mechanische vinger die richting de lens wijst.

 

De voorzijde van de lens kun je niet bij. Moet wel zeggen dat het poetsen wat ik nu gedaan heb al heel goed geholpen heeft, ik heb veel minder strooilicht.

 

Ik denk dat je met een beetje geduld, goed licht dit ook wel kunt doen met de lampunits geinstalleerd. Zeker het proberen waard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden