Ivm. de W8 van @tiptronic zijn onderstaande foutcodes deel ik hier wat gegevens/onderzoek.
16420 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2: Heating Circuit
P0036 - 35-00 - Malfunction / Open Circuit
17522 - Oxygen (Lambda) Sensor; B1 S2
P1114 - 35-00 - Internal Resistance too High
De 'mapping' van B1 S2 was even puzzelen (voor mij).
B1 staat voor 'Bank 1', 'cilinder rij 1' en zit aan de passagierszijde (bij Europees model), dus in rijrichting rechts (bron ElsaWin 5.20, hoofdstuk 15, cilinderkoppen / cilinderrij 1).
B2 staat voor 'Bank 2', 'cilinder rij 2' en zit aan de bestuurderszijde.
S1 staat voor 'Sensor 1' en zit voor de katalysator, dus dichtste bij motorblok (bron internet).
S2 staat voor 'Sensor 2' en zit na de katalysator.
'Sensor 1' (voor de kat) is een 'broad-brand/wide-band lambda probe' met bijbehorende connector met 6 pinnen (bron self study programme 249, bladzijde 22 en 40).
Een 'wide-band lambda probe' combineert het principe van Nernst en een 'pump cell'.
Vermoedelijk Bosch type 7200.
'Sensor 2' (na de kat) is een 'two-state lambda probe' met bijbehorende connector met 4 pinnen (bron self study programme 249, bladzijde 22 en 40).
Een 'two-state lambda probe' is een 'potentiometric oxygen sensor' en werkt aan de hand van het principe van Nernst.
Vermoedelijk Bosch type 7057.
Beide lambda sensoren hebben een 'heater element' / verwarmingselement. Twee pinnen van de connector gaan naar dit verwarmingselement.
De connectoren van de sensoren voor bank 1 (in rijrichting rechts) hebben de zwarte kleur:
Sensor 1 (voor kat), 07D906262C
Sensor 2 (achter kat), 07D906262A (connector VW nummer 1J0973824)
De connectoren van de sensoren voor bank 2 (in rijrichting links) hebben de bruine kleur.
Sensor 1 (voor kat), 07D906262D
Sensor 2 (achter kat), 07D906262B (lijkt opgevolgd door 07D906262E) (connector VW nummer 1J0973824A)
Sensor 1 (voor kat) heeft pinout:
pin 1 (zwarte draad): aarde van sensor
pin 2 (intern connector): aansluiting 'trimmed calibration resistor'
pin 3 (grijze draad): verwarmingselement, 'plus-zijde' / aansluiting op stroombron
pin 4 (witte draad): verwarmingselement, 'min-zijde' / aansluiting naar J220 motronic control unit / ECU
pin 5 (gele draad): signaal van sensor
pin 6 (rode draad): aansluiting 'pump cell'
Een goed werkende Sensor 1 laat zo'n 3.5 Ohm weerstand meten tussen pin 3 en 4 (weerstand verwarmingselement) bij 20 graden Celcius.
Een goed werkende Sensor 1 laat zo'n 30 tot 300 Ohm weerstand ('trimming resistor') meten tussen pin 2 en 6 bij 20 graden Celcius.
Op de contra-stekker van Sensor 1 zou je op pin 3 rond de +12 volt moeten meten (bij contact aan).
Sensor 2 (achter kat) heeft pinout:
pin 1 (witte draad): verwarmingselement, 'plus-zijde' / aansluiting op stroombron
pin 2 (witte draad): verwarmingselement, 'min-zijde' / aansluiting naar J220 motronic control unit / ECU
pin 3 (grijze draad): aarde van sensor
pin 4 (zwarte draad): signaal van sensor
Een goed werkende Sensor 2 laat zo'n 10 tot 20 Ohm weerstand meten tussen pin 1 en 2 bij 20 graden Celcius.
Op de contra-stekker (VW nummer 1J0973733) van Sensor 2 zou je op pin 1 rond de +12 volt moeten meten (bij contact aan).