Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 01-10-23 in alle zones

  1. Ivm. de W8 van @tiptronic zijn onderstaande foutcodes deel ik hier wat gegevens/onderzoek. 16420 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2: Heating Circuit P0036 - 35-00 - Malfunction / Open Circuit 17522 - Oxygen (Lambda) Sensor; B1 S2 P1114 - 35-00 - Internal Resistance too High De 'mapping' van B1 S2 was even puzzelen (voor mij). B1 staat voor 'Bank 1', 'cilinder rij 1' en zit aan de passagierszijde (bij Europees model), dus in rijrichting rechts (bron ElsaWin 5.20, hoofdstuk 15, cilinderkoppen / cilinderrij 1). B2 staat voor 'Bank 2', 'cilinder rij 2' en zit aan de bestuurderszijde. S1 staat voor 'Sensor 1' en zit voor de katalysator, dus dichtste bij motorblok (bron internet). S2 staat voor 'Sensor 2' en zit na de katalysator. 'Sensor 1' (voor de kat) is een 'broad-brand/wide-band lambda probe' met bijbehorende connector met 6 pinnen (bron self study programme 249, bladzijde 22 en 40). Een 'wide-band lambda probe' combineert het principe van Nernst en een 'pump cell'. Vermoedelijk Bosch type 7200. 'Sensor 2' (na de kat) is een 'two-state lambda probe' met bijbehorende connector met 4 pinnen (bron self study programme 249, bladzijde 22 en 40). Een 'two-state lambda probe' is een 'potentiometric oxygen sensor' en werkt aan de hand van het principe van Nernst. Vermoedelijk Bosch type 7057. Beide lambda sensoren hebben een 'heater element' / verwarmingselement. Twee pinnen van de connector gaan naar dit verwarmingselement. De connectoren van de sensoren voor bank 1 (in rijrichting rechts) hebben de zwarte kleur: Sensor 1 (voor kat), 07D906262C Sensor 2 (achter kat), 07D906262A (connector VW nummer 1J0973824) De connectoren van de sensoren voor bank 2 (in rijrichting links) hebben de bruine kleur. Sensor 1 (voor kat), 07D906262D Sensor 2 (achter kat), 07D906262B (lijkt opgevolgd door 07D906262E) (connector VW nummer 1J0973824A) Sensor 1 (voor kat) heeft pinout: pin 1 (zwarte draad): aarde van sensor pin 2 (intern connector): aansluiting 'trimmed calibration resistor' pin 3 (grijze draad): verwarmingselement, 'plus-zijde' / aansluiting op stroombron pin 4 (witte draad): verwarmingselement, 'min-zijde' / aansluiting naar J220 motronic control unit / ECU pin 5 (gele draad): signaal van sensor pin 6 (rode draad): aansluiting 'pump cell' Een goed werkende Sensor 1 laat zo'n 3.5 Ohm weerstand meten tussen pin 3 en 4 (weerstand verwarmingselement) bij 20 graden Celcius. Een goed werkende Sensor 1 laat zo'n 30 tot 300 Ohm weerstand ('trimming resistor') meten tussen pin 2 en 6 bij 20 graden Celcius. Op de contra-stekker van Sensor 1 zou je op pin 3 rond de +12 volt moeten meten (bij contact aan). Sensor 2 (achter kat) heeft pinout: pin 1 (witte draad): verwarmingselement, 'plus-zijde' / aansluiting op stroombron pin 2 (witte draad): verwarmingselement, 'min-zijde' / aansluiting naar J220 motronic control unit / ECU pin 3 (grijze draad): aarde van sensor pin 4 (zwarte draad): signaal van sensor Een goed werkende Sensor 2 laat zo'n 10 tot 20 Ohm weerstand meten tussen pin 1 en 2 bij 20 graden Celcius. Op de contra-stekker (VW nummer 1J0973733) van Sensor 2 zou je op pin 1 rond de +12 volt moeten meten (bij contact aan).
    2 punten
  2. En onderzoek naar vervangen zonder demontage van het blok is niets geworden? @Ad Driessen heb er een trucje voor meen ik.
    1 punt
  3. Betreffende de W8 van @tiptronic zit de lambda sensor met het euvel op onderstaande plek: (hierboven een foto gevonden op internet van een andere W8 uitbouw) En alleen te bereiken na demontage van de motor/bak uit het chassis. @Flying Dutchman is zo lief geweest om een volledige set van (W8) lambda sensoren beschikbaar te stellen (waarvan we dus alleen 07D906262A van nodig zullen hebben). Metingen aan deze set leveren de volgende metingen op: 07D906262A: 10.1 Ohm tussen pin 1 en 2, weerstand verwarmingselement, 0 volt tussen pin 3 en 4, sensor signaal @ 20 graden Celcius -> OK 07D906262B: 9.2 Ohm tussen pin 1 en 2, weerstand verwarmingselement, 0 volt tussen pin 3 en 4, sensor signaal @ 20 graden Celcius -> OK (net wat lager dan 10 Ohm, maar zal wel goed zijn) 07D906262C: 4.3 Ohm tussen pin 3 en 4, weerstand verwarmingselement, 116.3 Ohm tussen pin 2 en 6, trimming resistor -> OK 07D906262D: 4.3 Ohm tussen pin 3 en 4, weerstand verwarmingselement, 87.6 Ohm tussen pin 2 en 6, trimming resistor -> OK
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden