Ga naar inhoud
  • 0

Winterslofjes


rrmvdweijer

Vraag

De winter komt er weer aan en wil mijn Caprezio's natuurlijk niet laten verpesten door winterse taferelen.

Ze hebben helaas al wat blaasjes dus ik kom er denk ik niet onderuit ze deze winter te laten poedercoaten.

 

Aangezien er in mijn dorp altijd laat gestrooid word ben ik op zoek naar wintersloffen voor de Passat. Omdat het een V5 is vraag ik me af wat de minimale grote van de velg moet zijn, als ik me niet vergis is dat 16"? Weet iemand wellicht ook of de ET waarde ook 35 moet zijn?

 

Als iemand toevallig geschikte velgen, mag wat mij betreft gewoon staal zijn met of zonder (winter)banden, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Klopt inderdaad, je moet minimaal 16" hebben vanwege de grotere remschijven (zie ook dit KB-artikel).

ET-waarde is standaard ET37, maar de wielkasten bieden wel ruimte om daar vanaf te wijken.

Als je ook sneeuwkettingen wilt kunnen monteren dan zul je even je instructieboekje moeten raadplegen. Die van mij mag namelijk alleen op 195/65-15 sneeuwkettingen, hoewel hij standaard op 16" staat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Klopt inderdaad, je moet minimaal 16" hebben vanwege de grotere remschijven (zie ook dit KB-artikel).

ET-waarde is standaard ET37, maar de wielkasten bieden wel ruimte om daar vanaf te wijken.

Als je ook sneeuwkettingen wilt kunnen monteren dan zul je even je instructieboekje moeten raadplegen. Die van mij mag namelijk alleen op 195/65-15 sneeuwkettingen, hoewel hij standaard op 16" staat...

 

Thanks voor de info!

 

is mijn setje niet wat voor je Roel ?

 

Dat zou inderdaad een optie zijn Jeroen, maar eigenlijk vind ik het toch een beetje zonde om met lichtmetaal in de winter te rijden. Daarnaast verwacht ik dat stalen velgen wat goedkoper zullen zijn. Maar ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Klinkt leuk minimale maat 16" maar alleen bij 15" sneeuwkettingen te gebruiken!

Wie kan mij dit uitleggen.

ik heb nu 17"en wil naar 16", eigenlijk naar 15" maar dit past niet! Ik rij het jaarrond op winterbanden

Vrij simpel: die minimaal 16" ging over de passat van rrmvdweijer, die maximaal 15" voor sneeuwkettingen ging over mijn eigen Passat.

Ergo: minimale en maximale velgmaten verschillen dus soms per motorisering, dus moet je e.e.a. altijd even checken in het instructieboekje. Dat was de boodschap :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Laat ik nu net dit weekend een setje hebben gekocht met de maat 196/65/15 ET 37

Past dit nu onder mijn 1.8T van 2003 (met standaard 16inch velgen) maw zijn mijn schijven 288 of 312mm?

 

Net even ruw voor de velg de schijf proberen op te meten, en ze komen volgens mij en het lintje meer in de buurt van 288 dan 312. Pfffffffff anders setje voor nop gekocht.

 

(volgens de gegevens bij autoweek begint 312mm bij de V5)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan het nog ingewikkelder maken:

Alle 3B's kunnen op 15" (mits je zelf niet aan het verbouwen bent geweest :-)

Alle 3BG W8 moet minimaal op 17"staan

Alle 3BG 2.3 VR5, 2.5TDI en 2.8V6 moeten minimaal op 16" staan

En nu komt het: De 3BG 1.8T vanaf 2002 (!) moet op 16" staan, een 3BG 1.8T van 2000 of 2001 kan dus op 15". Hierbij wordt dus het echte bouwjaar van belang, niet de datum eerste toelating in NL. Dus dan hoop ik dat je technisch een model 2001 hebt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, als je een V5 uit 2002 hebt wordt dat volgens mij lastig. Ben benieuwd hoe VW dat dacht op te lossen :shock:

Misschien dat je ergens een setje 15" stalen velgen kunt lenen om even te 'proefpassen' of het niet misschien toch nog past. Je zou het ook op 16" kunnen proberen met banden in de maat 195/60-16, maar daar is vrijwel niet aan te komen. En wat er gebeurt als je 205/55-16 met sneeuwkettingen gaat gebruiken weet ik ook niet. Ik ben helemaal niet zeker dat dat echt problemen oplevert, maar je bent iig door VW niet meer 'ingedekt'. Heel vreemd dit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kan het nog ingewikkelder maken:

Alle 3B's kunnen op 15" (mits je zelf niet aan het verbouwen bent geweest :-)

Alle 3BG W8 moet minimaal op 17"staan

Alle 3BG 2.3 VR5, 2.5TDI en 2.8V6 moeten minimaal op 16" staan

En nu komt het: De 3BG 1.8T vanaf 2002 (!) moet op 16" staan, een 3BG 1.8T van 2000 of 2001 kan dus op 15". Hierbij wordt dus het echte bouwjaar van belang, niet de datum eerste toelating in NL. Dus dan hoop ik dat je technisch een model 2001 hebt...

 

Zoo Arjen je maakt het er zo idd niet makkelijk op.

 

Maar om het weer even eenvoudig :shock: (voor mij) te maken: als ik 288mm schijven erop heb zitten passen de 15 inch?

Heb ik 312mm schijven kunnen ze weer naar MP?

 

Bedankt voor je hulp

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou in het geval van meten is toch uiteindelijk weten heb ik net ff een velg met winterband erop gezet. Op het eerste gezicht hield de ruimte tussen velg en zadel niet over (een vinger) maar hij loopt wel mooi vrij.

Toch maar ff naar mn garage gereden om hun mening te vragen. Samen gekeken en volgens de garage was het goed, de velg draait mooi vrij dus niks aan de hand.

Uiteindelijk denk ik toch dat een 16inch velg idd beter is. Daar ga ik dan maar volgend seizoen naar op zoek doe dit seizoen eerst maar met dit setje.

Arjen bedankt voor je nuttige info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan heb je idd 'kleine' schijven (288 mm moet dat dan inderdaad zijn). Want ik heb ook 15" stalen velgen voor de winter en er is inderdaad maar heel weinig ruimte over tussen velg en klauw.

Blij dat het toch past bij jou en bedankt voor het passen :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden