Ga naar inhoud
  • 0

Hoog en wisselend verbruik 1.6 TDI bm


dutchphantom

Vraag

Zoo na 5 dagen rijden in de passaat valt me iets raars op. Soms rijd de auto keurig 5.5 l op 100 km bij 120 kmph. Maar vaak is dit rond de 7 a 8 liter. Dit is natuurlijk veel te veel. Wat ik vanavond merkte is dat de hele rit Emmen-Zwolle de auto 7/8l verbruikte. Maar soms aanvoelde alsof er een aanhanger met een elastiek achter zat. De motor gedroeg zich anders. En het verbruik schoot dan ineens naar 10/11l per 100 km. Nog steeds op de cc 120 kmph.

 

Wat kan de reden zijn dat de auto soms 5.5l gebruikt soms 7/8l en soms zelfs 10/11l per 100 km. Onder dezelfde omstandigheden. Ik dacht eerst aan regenereren. Maar dat zou betekenen dat de auto 2 3e van de tijd aan het regenereren is. Ik rijd altijd stukken van 100 km op de snelweg dus hij kan de cyclus gewoon afmaken. We gaan dinsdag op vakantie met de auto en ik maak me toch wat zorgen. Iemand ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik heb geen 1.6 tdi, maar een 2.0 tdi daar blijft de temperatuur op de snelweg rond de 94~96 graden

pas boven de 140 km/u komt de temperatuur boven de 100 graden

wind kan ook een behoorlijk storende factor zijn. het best is brandstofverbruik te controleren bij tanken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

op het moment van meten had ik de wind in de rug. ik heb op de volle tank van gisteren nu 360 km gereden en de meter geeft aan dat ik nog 60% over heb. ik kreeg de auto met een halve tank diesel en daar heb ik bijna 600 km mee gereden. toen kon ik volgens de bc nog 30 km en ging er 63 liter in. ( toch apart ik meende dat het een 72 liter tank was)

aangepast door dutchphantom
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als hij de nieuwe software (anti-sjoemel) gekregen heeft regenereert die enorm vaak.

Bij mijn vorige (B7 1.6TDI) Passat was het - aan de pomp uitgetelde - gemiddelde verbruik hierdoor gestegen van 5.5 l/100km (= 1/18) naar 6.5 (= 1/15.5).

Same here, maar dan een 2.0tdi.

 

Is bij JD geupdate en verbruik is nu iets lager maar maak duidelijk meer gebruik van de pk’s. Denk dat ik ook op 5.5L op de 100km moet kunnen zitten maar moetdan niet te hard op de (Duitse) snelweg rijden????

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden