Ga naar inhoud
  • 0

tandempomp 3C


harrie1608

Vraag

Goedenavond,

 

Ik heb sinds kort een passat 3C gekocht 1.9 tdi met een BLS motor 105 pk

Nu lees ik veel over de tandempomp die stuk kan gaan.

 

Wat zijn de symptomen die er zijn behalve het stijgende oliepeil en het zwarte brandstoffilter.

 

Kan je ook iets merken aan het rijden , temperatuur of geluid ?

 

Als het oliepeil stijgt , hoe snel gaat dat ?

 

Graag jullie advies

 

Groeten Jacob

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Jacob, aan het rijden merk je niks, laat je ook niet gek maken door alle verhalen. Gewoon regelmatig oliepeilen, zie je echt bijzondere verschillen en of ruikt de peilstok naar diesel dan kun je eens verder kijken.

Vwb het brandstoffilter: die worden allemaal zwart door de retourleiding, vergeet niet dat de 4 pompverstuivers met een werkdruk van 2250 bar inspuiten en onder redelijke hoge temperaturen, de retourleiding is dan ook behoorlijk heet. Door de dunne motorolie en de constructie van tandempomp en pompverstuivers is het bijna niet te vermijden dat er wat motorolie in het systeem komt waardoor het filter zwart wordt. Ik kende dit systeem ook niet goed en bij mij is 3 jaar geleden de tandempomp hierdoor nutteloos vervangen, na 1000 km met een nieuwe tandempomp was het filter weer zwart.

Wat ik wel doe is het filter om de 10.000 km vervangen, zijn de kosten niet.

Dus geniet van je tdi en onderhoud en controleer met gezond verstand!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Meeste tandempomp problemen zie je bij de 2liter diesels....bij de 1.9 zie je het veel minder.

Zijn blijkbaar verschillende pompen.

 

Om de 10.000km vervangen is wel erg vaak....dan zou ik elke 3 maanden een nieuw filter moeten monteren.

Ik doe het gewoon om de 60.000km

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden