Ga naar inhoud
  • 0

Olie in bougiegaten.. opgelost, klus klaar


robertbl

Vraag

Beste Allemaal,

 

 

Ik ben redelijk nieuw op het forum, had me al wel voorgesteld maar heb tot nu toe alleen maar aandachtig andere topics gelezen. Ik heb een 2 weken geleden een 3BG 2.8 V6 uit 2003 met 180000 km gekocht. Sinds dien ben ik alle avonden aan het sleutelen geweest, was wat achterstallig onderhoud, wat bedrading issues, waterlekkage, beetje roest, etc..

 

Echter, vanmiddag wilde ik de bougies gaan vervangen en tot mijn afgrijzen ontdekte ik bij het lostrekken van de eerste bougiedop dat ie vol motorolie zat.. Zo ook bij de andere bougiedoppen, in alle bougieschachten staat meer of minder olie. Alle 6 dus, beide koppen... :shock:

 

Nu is de Passat 2.8 nieuwe voor mij. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb een vermoeden in de richting van de kleppendekselpakking of een pakking om de bougieschachten af te dichten?? Overigens leek het blok aan de buitenzijde droog..

 

Komt dit vaker voor bij de V6 en denk ik in de juiste richting?

 

Ik zou advies / ervaringen zeer op prijs stellen.

 

Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik denk je toch ff oem 2x nieuwe kleppendekselpakking kompleet halen :angel:

 

oem nr ervan

 

078 198 025

Prijs incl. BTW: € 52,36 per kant

 

zie foto van mijn V6 maar de bougie gat was droog maar de buitenpaking was zweet met olie nu niet meer

 

Gr fai

post-13179-1423828016,3212_thumb.jpg

post-13179-1423828016,415_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank je wel voor je reactie.

 

Buitenkant blok is droog, bougiegaten staan letterlijk vol olie. Zit er in die kleppendekselpakking kompleet ook een nieuwe pakking voor de bougieschachten? Dat zou een lange pakking met 3 ringen moeten zijn. Of moet ik die los kopen?

 

Of kun je nog iets anders bedenken waardoor er olie in de bougieschachten zou kunnen komen (bougies waren de juiste en zaten goed vast)

 

Grtz Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had toen hetzelfde met de v6, en kleppendeksel was al gedaan, bij mij lekte de carter ontluchting slang, en die drupte mij op de rechter bank, en zo liep het de bougie gaten in. Dus die kunt je ook even nazien, en desnoods even motor reinigen, carter er onderuit halen, en alles even goed schoonmaken.

Daarna nieuwe olie, met voeding, en daar kan Fai je beter in adviseren, ik weet het niet meer.

Gezien de ontluchting ook gevoelig kan zijn bij v6

Volgens mij had ik valvoline, en hij raade Forte aan.

Maar zie maar even, de kap los, en als er een drup of vette smeer aan de ontluchting zit, dan daar even wat aan doen.

Hoeft maar klein lekje in geweest te zijn, die is dicht getaped en het werkt na verloop van tijd als balgje. En pomp de olie eruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Fai: Bougies zaten "normaal" vast. Ik schreef "goed" vast om aan te geven dat de bougies niet loszaten en er zo drap van onderaf in de bougiegaten kan zijn gekomen. Ik heb 6 nwe bougies van NGK (nr vlgs Haynes) liggen.

 

Zal maar 2 pakkingen halen en hopen dat met name die binnenpakking het probleem oplost.

 

Die ontluchting snap ik niet helemaal, volgens mijn handboek is er wel een crackcase breather hose maar die bedoel je vlgs mij niet. Van waar naar waar loopt die slang en zit er op elke kop 1 of slechts op 1 kop?

 

grtz

 

Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@Fai: Bougies zaten "normaal" vast. Ik schreef "goed" vast om aan te geven dat de bougies niet loszaten en er zo drap van onderaf in de bougiegaten kan zijn gekomen. Ik heb 6 nwe bougies van NGK (nr vlgs Haynes) liggen.

 

Zal maar 2 pakkingen halen en hopen dat met name die binnenpakking het probleem oplost.

 

Die ontluchting snap ik niet helemaal, volgens mijn handboek is er wel een crackcase breather hose maar die bedoel je vlgs mij niet. Van waar naar waar loopt die slang en zit er op elke kop 1 of slechts op 1 kop?

 

grtz

 

Robert

 

pas op met imitatiepakking het is niet echt niet goede kwaliteit als je koopt :?:

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zal de orginele pakkingen bij de dealer halen, dank voor t oem nr.

 

Weet iemand waarom ik heel vaak ce foto's niet kan zien? De eerste 2 fotos van Fai zan ik gewoon zien, die van blaauwwiekel laat alleen maar een draaiende cirkel met "laden" zien. Overigens heb ik daar op het forum vaker last van. Ligt dat aan mijn computer of is er een bepaalde reden voor?

 

Grtz

 

Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zal de orginele pakkingen bij de dealer halen, dank voor t oem nr.

 

Weet iemand waarom ik heel vaak ce foto's niet kan zien? De eerste 2 fotos van Fai zan ik gewoon zien, die van blaauwwiekel laat alleen maar een draaiende cirkel met "laden" zien. Overigens heb ik daar op het forum vaker last van. Ligt dat aan mijn computer of is er een bepaalde reden voor?

 

Grtz

 

Robert

 

Yep zie link viewtopic.php?f=104&t=43827#p509224

 

Probeer het maar ff :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ga zaterdag de kleppendeksels lichten en de OEM pakkingen vervangen. Zal dan gelijk de carterontluchting controleren en de bougiegaten schoonmaken en voorzien van nieuwe bougies.

 

Maar, volgens Haynes moet je vloeibare pakking op een aantal plekken smeren. Wat ik ervan begrijp voor waar de rondingen over de nokkenassen heengaan en achter daar waar de halve maantjes er in zitten. Klopt dat?

 

En, moet die vloeibare pakking (ik heb een zwarte sileconenpakking van Loctite, speciaal voor kleppendeksel) alleen aan de blok/kopzijde van de pakking of ook aan de kleppendekselzijde?

 

Zou het verstandig zijn om de hele pakking te voorzien van een dun laagje vloeibare pakking of is dat overkill?

 

Graag de mening van iemand die ze al eens zelf vervangen heeft :?

 

Thks, Robert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag kleppendeksel pakkingen vervangen. Op een V6 toch wel een lastig klusje. Vooral het er afkrijgen van de kleppendeksels is deksels lastig :x Zelfs na verwijderen van het luchtfilterhuis, alle carterontluchting slangen en het reservoir voor de koelvloeistof krijg je de 8 moeren er wel prima af, met een klapje van een montagehamer ook de deksels wel los maar dan begint het gepruts, het eraf tillen van de deksels zelf. Op de rechterkop zit er een airco leiding en daarna de peilstok in de weg. Pas na het loshalen van de beugel van de peilstok kon het deksel er redelijk af.

De linkerkop was nog wat lastiger, daar bleek onder het kleppendeksel nog een houdertje voor een koelslang geschroeft te zitten die net voorkwam dat je het deksel van de struts kan tillen. 2 boutjes losdraaien van dat metalen houdertje bleek de oplossing, maar kom er maar eens bij.. :angry:post-17981-1423828051,038_thumb.jpg

 

Desalnietteplus, klus prima gegaan, pakkingen gemonteerd met een heel dun laagje kit en iets dikker op de hoeken. Spullen teruggebouwd, nieuwe bougies erin en natuurlijk een nieuw luchtfilter. :D

 

De carterventilatie zat behoorlijk vol met sludge, gelukkig brak er niets af en kon ik ze met remmenreiniger en lucht weer prima schoonmaken.

 

Morgen het blok fluschen, olie wisselen en de remolie verversen.

 

Dank aan Blaauwwiekel en in het bijzonder Fai voor de adviezen.

 

Robertpost-17981-1423828051,6786_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden