Ga naar inhoud
  • 0

aandrijfashoes vervangen..paar vraagjes..


passat_v5

Vraag

Hallo allemaal, ik heb bij de bandenwissel naar winterbanden ontdekt dat ik een hoes kapot heb, klein scheurtje gelukkig nog...

 

Heb er ff een paar vraagjes over..

 

ik heb gelezen dat t t makkelijkst is om de as helemaal te verwijderen, en op de bankschroef netjes de hoes te vervangen.

Hoe kan ik die as aan versnellingsbakzijde het beste demonteren? Zijn dat alleen die 6 imbussen die los moeten of?

En kan ik hem er dan zo uit halen?

En moet de homokneet er ook vanaf, of kan die gewoon blijven zitten?

En hoe kan ik die homokneet eventueel eraf krijgen?

Heb gezien dat ie met een borg ringetje vast zit,als je die eraf haalt, kun je de kop op en neer bewegen, maar moet ik die kop er dan afslaan of?

Moet ik die hoes aan de andere kant aanbrengen..??

 

 

Is het aan te raden om een univerele hoes ( 13 euro) te nemen, of de orignele, zit namelijk nogal wat prijsverschil in...

Iemand anders nog een goed adres voor een hoes, behalve de stealert (43euro p/st)

Ik weet dat ik hem eventueel bij auto haas kan bestellen, scheelt ook weer..

Weet iemand ook zo wat de binnendiammeter van de hoes moet zijn, zowel van het dikke / dunne gedeelte, lees namelijk op verschillende sites verschillende afmetingen..

 

Miss dat iemand hier in ETKA kan kijken wat ik precies nodig heb!!!

 

 

 

Alvast bedankt voor de reacties....

 

gr rene

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hee naamgenoot,

 

Ik heb net vrijdag een hoes vervangen, inderdaad hele as eronderweg is het makkelijkst vind ik.

Weet niet of er verschil in zit, tussen mijn TDI en jouw V5, maar as demonteren is niet meer dan centrale bout in de naaf eruit halen, inbus 14, en aan bakzijde 6 bouten loshalen. Waren bij mij geen inbus maar veeltand, maat M10.

 

As kan er dan zo onderuit, is even pielen om hem eruit te halen, je hebt niet veel over maar met wat rust past hij overal net bij langs.

 

Homokineet moet er wel af, ik hem hem eraf geperst dmv de oude centrale bout. Eerst een staafje metaal van 10 mm diameter en ongeveer 50 mm lang erin schuiven, en dan de oude bout erin draaien, als het zwaar gaat even kracht zetten en dan komt de homokineet zo los.

Wel even opletten dat de homokineet recht staat tov de as.

 

Zitten dan nog een stalen en een kunstof ring op de as, deze verwijderen.

Zitten als het goed is in de ashoes set, dus gewoon nieuwe gebruiken.

 

Ashoes erop, stalen en kunststof ring erop, volspuiten met vet, homokineet er weer op....

 

Is niet zo moeilijk, met beleid en rustig kijken is het een fluitje van een cent.

 

Voor wat betret de set, zijn verschillende in omloop, zit zeker kwaliteitsverschil in, rubber van de originele van de dealer is beter, ik heb ook gewoon voor dikke €20,- een setje bij de automaterialen handel gehaald.

Op kenteken bestellen, weet je zeker dat je de goede hebt qua diameters.

post-9921-1423827731,2595_thumb.jpg

post-9921-1423827733,7281_thumb.jpg

post-9921-1423827738,0404_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi naamgenoot,

 

thx voor je snelle reactie..zeer duidelijke uitleg....tis gelukt...had nog een grote lange bout liggen..ff op maat gezaagd...die erin....originele bout erin terug..ff doordraaien en hij komt iid makkelijk los...nu nog ff nieuwe hoes bestellen..die erop alles weer terug monteren en klaar..al met al half uurtje werk...

Moet ik trouwens die asmoer nog aandraaien met een momentsleutel?...op hoeveel moet ik die dan zetten?

Is het verstandig om na een tijdje gereden te hebben nog ff de asmoer te controleren of is dat niet nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Of die met moment sleutel vastgedraaid hoort te worden weet ik niet, bij mij zat dat kreng zo vast dat ik er een half uur mee bezig ben geweest om hem los te krijgen... Uiteindelijk naafkap uit het wiel gehaald, wiel teruggeplaatst en met wiel op de grond een tijd staan springen op een lange stang v/d dopsleutel set, toen pas kwam hij los. Bij een maat van me zat dat ding lang niet zo vast, ging toen makkelijker los dan een wielbout.

 

Even controleren zal m.i. nooit kwaad kunnen, ik heb hem gewoon iets vaster dan wielbout gezet, zonder momentsleutel maar met gevoel voor zover dat mogelijk is. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden