Ga naar inhoud
  • 0

Lichtsensor defect door Carglass?


Gerrie

Vraag

Dag allemaal,

 

Zaterdag ben ik met mijn 3C variant uit 2008 naar Carglass geweest omdat ik een ster in mijn voorruit had (6cm vanaf de rand) in het gebied van de licht en regensensor. Heb hen eerst gevraagd of er aan de binnenzijde iets los moest en of de reparatie mbt deze sensoren geen kwaad kon. Dat bleek beide niet het geval en volgens mij hebben ze (terwijl ik wachtte) ook niets aan de binnenzijde gedaan. Maar het viel me na de reparatie op (een dag later, zondag dus) dat mijn licht niet meer automatisch uitging. Ook overdag blijft het licht nu gewoon aan. Als ik met een zaklamp op de sensor schijn dan ook nog blijft het licht aan. Nu heb ik dit vandaag gemeld en Carglass gaat kijken of zij dit kunnen hebben veroorzaakt. Heb gevraagd of de HPX3 met hitte wordt aangebracht maar dat bleek met UV stralen te werken. Kan het zo zijn dat daardoor de sensor is overleden? Ik moet de auto nog laten uitlezen bij de garage maar wilde het alvast bij Carglass hebben gemeld. Alles heeft vanaf aflevering, 4 jaar geleden, feilloos gewerkt dus dit kan toch geen toeval zijn? Maar hoe bewijs ik uiteindelijk dat het probleem niet al aanwezig was. Staan er bij het uitlezen van het storingsregister datums? Heb wel een uitgebreide Boordcomputer en een datum en tijd klokje, weet niet of dit wordt gelinkt aan het storingsregister. Maar hoe kan Carglass eventueel aantonen dat zij het niet hebben veroorzaakt? Onlangs is mijn auto voor een grote beurt weggeweest naar de dealer, toen was de storing in elk geval aantoonbaar nog niet aanwezig, zij kunnen dit beamen. Ik ga er even vanuit dat Carglass niet klakkeloos mij schadeloos gaan stellen. En wat kost een dergelijke module en/of oog/sensor? Het huidige contact met Carglass was wel positief, zij nemen de klacht vooralsnog serieus maar ik hoop niet dat dit tot een gevalletje ARAG gaat leiden want daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in :( Werkt zo'n lichtsensor op licht of meet deze UV straling? Dan kan ik het natuurlijk niet testen met een zaklamp...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Lichtsensor meet echt op hoeveelheid licht (lumen); uv is geen te meten 'lichtbron' voor een sensor in een auto. Is een beetje hetzelfde principe als een automatische schemerschakelaar voor bijvoorbeeld je tuinverlichting. Gaat volgens mij met fotosensor.

 

Lijkt me een lastig verhaal om te bewijzen; maar als je voor reparatie duidelijk hebt gevraagd of het kwaad kan, sta je wel een stuk sterker (lijkt me). Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien is het nog niet zo erg en is ie niet stuk. Misschien ander soort glas erin gezet?

Ik weet dat met vcds de regensensor kan ingesteld worden aan de hand van de kleur van het glas.

 

Kwestie van foutdatums, normaal gaat hij wel de datum en de kmstand aangeven waarop deze fout zich voor de eerste keer voor deed.

Als Carglass in fout is, moeten ze wel vergoeden. Ik denk dat het wel bewijsbaar is dat door hun toedoen de sensor stuk gegaan is. Het glas is eruit geweest, terug geplaatst...

 

Ik zou eerst en vooral laten uitlezen, weet je al meer wat er aan de hand is.

 

In ieder geval, veel succes met de afhandeling!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dealer geeft aan dat deze storing waarschijnlijk niet in het storingsregister staat en al helemaal niet met een tijd / datum. Maar ze geven tevens aan dat ze niet snappen dat hij stuk is gegaan. Men dacht eerder aan de gel tussen de ruit en de sensoren. Maar de ruit en de sensoren zijn niet verwijderd geweest. Er is een ster gerepareerd met HPX3 en deze is d.m.v. UV licht uitgehard. Bij deze actie hebben zowel de regen- als lichtsensor dus een behoorlijke dosis gekregen omdat de ster zich direct naast deze bevond. Maar nu komt het mooie van het verhaal. Ineens werkt alles weer?! Voorheen met zaklamp, zonlicht geen resultaat, lampen bleven branden. Nu ineens geen problemen meer... Kon dus niets anders dan de claim laten vallen. Overigens kost enkel het oogje € 230,- en dan moet de achterliggende electronica niet defect zijn... Wat een bedragen.

Bedankt in elk geval voor het meedenken en de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden